W 2013 roku firma ATE wypuściła na rynek bardzo ciekawe rozwiązanie, jakim jest zintegrowany elektryczny hamulec postojowy. Jest to część zintegrowana, ponieważ łączy w sobie element napędzający oraz sam zacisk. Jak działa tego typu rozwiązanie? Z czego jest zbudowane i jak reaguje na codzienną eksploatację?

Elektryczny hamulec postojowy to pomysł w miarę nowy, jednak zdążył już sobie zyskać wierne grono zwolenników. Najpierw mieliśmy do czynienia z samym tylko hamulcem postojowym sterowanym ręcznie (uruchamiany po użyciu specjalnego włącznika w postaci małej dźwigni), a następnie doszła do niego funkcja Auto Hold, czyli rodzaj automatycznego hamulca postojowego, który wyręcza kierowcę we włączaniu hamulca postojowego w określonych sytuacjach. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o funkcji Auto Hold, sprawdźcie koniecznie nasz poradnik „Automatyczne hamulce postojowe, czyli funkcja Auto Hold. Czym są, jak działają i w jakich samochodach można je znaleźć?” My tymczasem zajmiemy się samym zaciskiem sterowanym elektrycznie, który jest podstawą tylnego hamulca elektrycznego.

Kiedy i w jakim celu powstały hamulce elektryczne? Jaką rolę pełnią w nich same zaciski?

Jak wspominaliśmy, zintegrowane elektryczne hamulce postojowe to stosunkowo nowy projekt, jednak przez blisko dekadę udało się go już solidnie przetestować. Wnioski z tych testów, czyli codziennego używania przez tysiące kierowców, pokazały, iż rozwiązanie to sprawdza się naprawdę dobrze. Co więcej, oferuje spore możliwości.

Elektryczne zaciski hamulca postojowego chwalą sobie kierowcy, którzy dzięki nim:

  • mają więcej swobody w kabinie – brak dźwigni hamulca ręcznego to spory plus w małych samochodach;
  • cenią sobie motoryzacyjną nowoczesność i wysoki komfort użytkowania;
  • korzystają z funkcji Auto Hold, która bardzo ułatwia poruszanie się w korkach (nie tylko w centrach wielkich miast), a poza tym potrafi odciążyć prowadzącego pojazd od ciągłej kontroli statusu hamulca postojowego.

Elektryczne zaciski zintegrowane powstały właśnie po to, aby wszystkim nam jeździło się bezpieczniej i wygodniej. Jak każdy inny element sterowany elektrycznie, stanowią podstawę do wykorzystania w systemach wsparcia kierowcy. Auto Hold jest tego dobrym przykładem, choć możemy się spodziewać, iż w kolejnych latach zastosowanie zacisków elektrycznych tylko się zwiększy.

Jak zbudowane są zaciski hamulców elektrycznych? Czym różnią się zaciski od poszczególnych producentów?

Zintegrowane elektryczne hamulce postojowe, bez względu na to, od jakiego pochodzą producenta, składają się z dwóch zasadniczych elementów, czyli:

  • zacisku elektrycznego,
  • silnika lub inaczej serwomotoru.

Największe różnice w przypadku hamulców elektrycznych występują w budowie i działaniu samego serwomotoru, ponieważ w tym elemencie możecie spotkać się przede wszystkim z różnymi mechanizmami napędzającymi – zarówno jeśli chodzi o sam silnik, jak i o napęd tłoka zacisku elektrycznego. W zaciskach od ATE mamy np. do czynienia z silnikiem z przekładnią ślimakową, gdy tymczasem w hamulcach elektrycznych zakładanych fabrycznie w autach z grupy VAG, standardem jest napęd pasowy. Jeśli chodzi o napęd tłoka, to tu wprawdzie sama zasada pozostaje ta sama – obracający się popychacz dociska denko tłoka – jednak konstrukcja popychacza bywa już bardziej zróżnicowana.

Co najczęściej psuje się w elektrycznych zaciskach hamulcowych? Na co koniecznie powinniście uważać?

Zdecydowanie największym wrogiem zacisków hamulców elektrycznych jest korozja. Korozja ta najczęściej występuje w dwóch miejscach:

  • na połączeniu serwomotoru z zaciskiem – znajdujący się tam uszczelniacz (oring), pod wpływem korozji górnej części zacisku zaczyna rozpychać obudowę silnika, aż doprowadza do jej pęknięcia czy kompletnego rozsadzenia. W pęknięcia dostają się następnie woda i piasek, które niszczą mechanizm serwomotoru;
  • na bieżni popychacza tłoka – bieżnie te są smarowane płynem hamulcowym i jeśli jest to płyn mocno już zużyty, zawiera w sobie sporo wody. Woda ta na bieżniach popychacza prowadzi do bardzo szybkiej korozji całego elementu i do jego całkowitego uszkodzenia (cały popychacz po skorodowaniu nadaje się jedynie do wyrzucenia).

Płyny hamulcowe

Jak chronić się przed opisanymi awariami? Przede wszystkim:

  • sprawdzać stan zacisku,
  • przy co drugiej wymianie klocków czyścić połączenie serwomotoru z zaciskiem elektrycznym,
  • bardzo dbać o jakość płynu hamulcowego.

Jeśli macie w swoim aucie elektryczny hamulec postojowy, być może właśnie teraz jest dobry moment na wymianę płynu hamulcowego na nowy. Sprawdźcie, czy w naszej ofercie nie znajdziecie płynu hamulcowego w sam raz do Waszego auta.