W segmencie opon klasy średniej jest kilka marek oferujących rozwiązania czerpiące wprost od opon klasy premium. Jedną z takich marek jest niemiecka Fulda, której zapożyczenia od najlepszych opon klasy premium widać wyraźnie na przykładzie modelu Fulda MultiControl.

Czym dla polskiego kierowcy są opony marki Dębica, tym dla kierowcy niemieckiego są opony Fulda. Jest to marka niemiecka od początku do końca, od ponad 100 lat stanowiąca element tamtejszej branży oponiarskiej i zaopatrująca niemieckich kierowców w opony tanie – jak na tamtejsze warunki – i naprawdę solidne. Fulda nigdy nie była marką wyjątkowo innowacyjną i nigdy też nie rościła sobie pretensji do tytułu marki premium. Fulda to dobra jakość za rozsądną cenę, zapewniająca przyzwoitą trwałość (choć nie bez pewnych wyjątków) oraz zadowalający poziom komfortu i bezpieczeństwa.

W portfolio marki Fulda znajdziecie opony samochodowe do aut osobowych, terenowych, SUV-ów, dostawczych, a nawet ciężarowych czy do pojazdów rolniczych. W segmencie aut osobowych ważną kategorią dla tego przedsiębiorstwa stały się ostatnio opony całoroczne, których sztandarowym modelem jest Fulda MultiControl. Jakiego typu jest to opona? Jakie opinie krążą na jej temat? Co wspólnego ma Fulda MultiControl z modelem Goodyear Vector 4Seasons?

Opona całoroczna Fulda MultiControl, czyli tańszy odpowiednik modelu premium Goodyear Vector 4Seasons G2

Opona wielosezonowa FULDA MultiControl 195/60 R15 88H
Opona wielosezonowa FULDA MultiControl 195/60 R15 88H

Zacznijmy od wyjaśnienia zagadki porównania ze sobą modeli Fulda MultiControl oraz Goodyear Vecotr 4Seasons G2. Gdybyście porównali zdjęcia obu tych opon całorocznych, z pewnością momentalnie dostrzeglibyście zaskakujące podobieństwo. A przecież mamy tu niemiecką oponę klasy średniej (Fulda) i amerykańska oponę klasy premium (Goodyear). Skąd więc to podobieństwo? Wystarczy zagłębić się nieco w zależności właścicielskie, a wszystko stanie się jasne. Fulda to marka należąca do koncernu Goodyear i w ustalonej przez ten koncern hierarchii jakości ma za zadanie wypełniać segment opon klasy średniej, które będą tańsze niż modele Goodyear’a, ale za to nadal doskonale rozpoznawalne i chętnie wybierane przez szukających dobrej jakości kierowców. Co więcej, Fulda czerpie pełnymi garściami z rozwiązań opracowywanych na potrzeby marki Goodyear, stąd bieżnik modelu Fulda MultiControl jest tak podobny do charakterystycznego „palmowego liścia” modelu Goodyear Vecotr 4Seasons G2. A wraz z tym podobieństwem podąża efektywność w postaci:

  • dobrej przyczepności na mokrej nawierzchni – w zależności od rozmiaru oceny od „B” do „D” na etykiecie unijnej;
  • niezłych oporów toczenia – oceny od „B” do „D” na etykiecie unijnej również w zależności od rozmiaru opony;
  • niskiego poziomu hałasu zewnętrznego – ocena „B”, co odpowiada naprawdę niskiemu poziomowi emitowanego hałasu, w niektórych rozmiarach (np. 195/65 R15 91H) osiągającego wartość zaledwie 68 dB.

Co jeszcze wyróżnia model Fulda MultiControl, a co możemy uznać za efekt ścisłej współpracy z marką Goodyear? Z pewnością należałoby tu zaliczyć m.in. zdolność do zachowania co najmniej dobrej trakcji na zaśnieżonej, ale też na czystej, suchej nawierzchni. Kierowców dbających o ekologię i o własny portfel ucieszy zapewne również to, że Fulda MultiControl zapewnia naprawdę długi przebieg, co pozwala zaoszczędzić na kosztach eksploatacji samochodu. Coś jeszcze? Dla tych, którzy lubują się w bardziej szczegółowych, technicznych danych, możemy dodać również informację o tym, że w modelu opon całorocznych Fulda MultiControl znalazło się miejsce na takie rozwiązania, jak:

  • wzajemnie blokujące się lamele 3D Bubble Blade,
  • wspomagające odprowadzanie wody rowki MultiControl,
  • adaptacyjną mieszankę polimerową.

Modelem bliźniaczym do Fulda MultiControl są opony całoroczne Fulda MultiControl SUV. Jak przedstawia się ich specyfikacja?

Opona całoroczna Fulda MultiControl SUV, czyli model stworzony z myślą o cięższych i wyższych samochodach, również z napędem na 4 koła

Opona 4X4 wielosezonowa FULDA MultiControl SUV 235/65 R17 108V
Opona 4X4 wielosezonowa FULDA MultiControl SUV 235/65 R17 108V

Jak w wielu innych przypadkach, opona przeznaczona do pojazdów typu SUV pozornie niczym nie różni się od swojego odpowiednika produkowanego dla klasycznych aut osobowych. Na pierwszy rzut oka jest to dokładnie ta sama opona z dokładnie tym samym bieżnikiem. Prawdziwe różnice zauważamy dopiero po zagłębieniu się w jej specyfikację, którą w ogólnych zarysach poznajemy na przykładzie etykiety unijnej. Oceny, jakie na tej etykiecie otrzymała opona całoroczna Fulda MultiControl SUV, prezentują się następująco:

  • opory toczenia z ocenami od „B” do „C” – oceny różnią się od siebie w zależności od rozmiaru opony, widać jednak, iż są to oceny wyższe niż w przypadku modelu podstawowego Fulda MultiControl;
  • przyczepność na mokrej nawierzchni z oceną „C” – jest to wynik słabszy niż w modelu Fulda MultiControl, co może być efektem zwiększonej sztywności i twardości opony wymaganych przez ciężkie SUV-y o dość wysoko położonym środku ciężkości;
  • hałas zewnętrzny z oceną „B” – pod tym względem obie wersje opony całorocznej Fulda MultiControl prezentują się niemal identycznie.

Poszczególne, wymienione wyżej rozwiązania technologiczne również wykorzystywane są w obu typach omawianego modelu. Na uwagę – zapewne ważną nie tylko dla właścicieli SUV-ów, ale i zwykłych osobówek – zasługuje fakt, iż obie wersje opony całorocznej Fulda MultiControl posiadają oznaczenie nie tylko M+S, ale również 3PMSF (symbol płatka śniegu wpisanego w górski szczyt), co oznacza, iż można jeździć na nich zimą wszędzie tam, gdzie opony zimowe są prawnie wymagane.

Inne modele opon Fulda:

Fulda SportControl, Fulda Kristall Montero