Opinie o polskim rynku części zamiennych do aut zabytkowych

Opinie o dostępności części do samochodów zabytkowych w Polsce są różne. Jedni twierdzą, że posiadanie ponad 25-letniego auta to już jest spory problem, a im starszy jest model, tym większego samozaparcia i tym grubszego portfela wymaga. Inni z kolei twierdzą, że wszystko, czego potrzebujemy do zakupu części zamiennych do zabytkowego auta, to znajomość choć jednego języka obcego i dostęp do internetu. Jak to jest naprawę? Obie strony mają nieco racji, ale to z całą pewnością nie jest pełny obraz rynku części zamiennych do samochodowych klasyków. Z naszego doświadczenia wynika, że źródeł, z których warto czerpać, jest co najmniej kilka, a ceny zależą od bardzo wielu czynników, w tym przede wszystkim od modelu auta.

Najprostsze rozwiązanie – internetowy sklep motoryzacyjny

Zaczniemy od tego, na czym znamy się najlepiej, czyli od internetowych sklepów motoryzacyjnych. Podstawową zaletą sklepów takich jak nasz, jest ogromna łatwość przeszukiwania zasobów magazynowych, w których to zasobach znaleźć można czasem prawdziwe perełki. Jeśli jesteś właścicielem klasycznego youngtimera, możesz spokojnie zasiąść w fotelu z laptopem czy nawet smartfonem w ręku, wejść na stronę naszego sklepu i skupić się na wyszukiwaniu potrzebnych Ci części. W naszej ofercie, a także w ofertach paru innych sklepów internetowych, znaleźć można części do samochodów również z lat 70, 60, a nawet i 50. Wszystko oryginalne, nowe, w stanie idealnym. Bieganie po szrotach czy przeszukiwanie portali aukcyjnych oczywiście też jest jakimś sposobem, ale jeśli nie mamy dużej wiedzy na temat mechaniki samochodowej, a zwłaszcza danego modelu auta, jest to jedynie sposób na wyrzucenie pieniędzy w błoto.

Bardziej kosztowny sposób – autoryzowane serwisy obsługi

Choć dla wielu z Was może to być zaskakujące, całkiem niezłym źródłem części do samochodów uważanych już – według definicji – za samochody zabytkowe, są autoryzowane serwisy obsługi. Chodzi tu zwłaszcza o serwisy mocnych, popularnych marek z odpowiednią historią, takich chociażby jak BMW czy Mercedes. Dla nich auta z lat 70. wcale nie są starymi samochodami i posiadają całkiem niezłe zapasy części do poszczególnych modeli sprzed 40 lat. Problemem może być tu natomiast cena. Jeśli nawet nie za samą część, to na pewno za usługę jej wymiany.

Najbardziej wymagające źródła – zagraniczne

Szukając zwłaszcza tych trudno dostępnych części do aut zabytkowych, warto również pamiętać o zasadzie szukania tam, gdzie auta te (ich konkretny model) były szczególnie popularne. W myśl tej zasady właściciele naszych wspaniałych fiatów czy polonezów mogą spokojnie skupić się na rynku krajowym, ale już posiadacze opli czy volkswagenów, raczej na rynku niemieckim, choć i to nie zawsze. Przykładem pozornego odstępstwa od tej reguły jest klasyczny volkswagen „Garbus”, do którego części bardzo łatwo znaleźć na rynku brazylijskim, gdzie trafiał swojego czasu w ogromnej liczbie egzemplarzy.