Co mówią przepisy o gospodarowaniu odpadami samochodowymi?

Ustawa z 14 grudnia 2012 roku na każdego – nie tylko na posiadaczy samochodów – nakłada obowiązek właściwego postępowania z odpadami. Niedostosowanie się do jej przepisów może zakończyć się dość dotkliwą karą, tym bardziej słuszną, że ta sama ustawa wskazuje również, w jaki sposób jednostki administracji państwowej oraz przedsiębiorcy muszą pomagać nam w zagospodarowaniu odpadów z poszczególnych kategorii. Dotyczy to również wszelkich starych lub uszkodzonych części samochodowych, płynów eksploatacyjnych czy dowolnych elementów wyposażenia auta.

Zgodnie ze wspomnianą ustawą, produkty powstałe w wyniku obsługi lub naprawy samochodów, nie są zaliczane do odpadów komunalnych, a więc urzędy miast i gmin nie mają obowiązku zajmować się (nieodpłatnie) ich zagospodarowaniem. Nie oznacza to jednak, że z całą tą górą śmieci zostaliśmy pozostawieni sami sobie. W praktyce niektóre części samochodowe możemy bez żadnego problemu traktować jako zwykłe odpady komunalne. Dotyczy to m. in. filtrów powietrza czy nawet wycieraczek. Jest jednak spora grupa części i elementów auta, których wyrzucenie może ściągnąć na nas spore nieprzyjemności. Mowa tu choćby o oleju samochodowym czy oponach. Ich obecność w kontenerze na śmieci jest dla firmy odbierającej odpady sygnałem do odmowy przyjęcia całego transportu i zobowiązania zarządcy do znalezienia winnego. Gdzie więc należy wyrzucać tego typu odpady?

Które części wyrzucimy za darmo, które za opłatą, a na których mamy szansę zarobić?

Stare części samochodowe, płyny eksploatacyjne oraz pozostałe elementy auta, możemy podzielić na trzy grupy. Utylizacja pierwszej z nich będzie wiązała się zwykle z pewnymi kosztami. Za pozbycie się drugiej nie zapłacicie ani grosza, za to na trzeciej będziecie mogli nawet zarobić.

Jeśli oddacie przepracowany płyn hamulcowy do PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych), możliwym jest, że przyjdzie Wam za to zapłacić, choć ten sam płyn możecie spróbować oddać za darmo sprzedawcy, u którego kupicie nowy. Za niewielką opłatą pozbędziecie się również większych plastików czy gumowych uszczelek. Więcej może Was za to kosztować utylizacja szyby przedniej (klejonej).

Zupełnie za darmo w PSZOK-ach lub warsztatach samochodowych oddacie zużyty płyn chłodzący (w warsztacie), szyby boczne, olej silnikowy (również w warsztacie), stare gaśnice, farby, rozpuszczalniki czy kosmetyki do pielęgnacji auta (PSZOK), żarówki i wiązki elektryczne (również PSZOK), a także fotele (skup złomu).

Za takie części i elementy samochodu, jak zużyty akumulator, zepsuta chłodnica czy elementy karoserii, możecie się natomiast spodziewać zysku w postaci nawet kilkudziesięciu złotych. Dlatego zawsze warto oddawać je do skupów złomu metali kolorowych i elektroniki.