Popularność samochodów zasilanych LPG utrzymuje się w Polsce niezmiennie na bardzo wysokim poziomie. Wpływ na to mają głównie ceny paliwa oraz stosunkowo niskie koszty instalacji. Podczas jej montażu często pojawia się pytanie o miejsce umieszczenia zaworu tankowania. Rozwiązań jest kilka, przy czym niektóre są bardziej, a niektóre mniej sensowne.

Problemy z zaworami tankowania

Internetowe fora motoryzacyjne pełne są wpisów właścicieli aut napędzanych LPG, którzy wyrażają swoje opinie na temat wad i zalet posiadanej instalacji gazowej. Bardzo często we wpisach tych poruszany jest wątek umiejscowienia zaworu tankowania. Wielu kierowców narzeka, iż dało sobie narzucić wybór rozwiązania, które okazało się być najwygodniejsze dla osoby zakładającej instalację, ale bynajmniej nie dla nich samych. Aby uniknąć tego typu problemów, warto mieć świadomość, gdzie można zamontować zawór tankowania LPG i jakie konsekwencje będzie miał dany wybór.

Wpływ na komfort tankowania LPG

Zawór tankowania, nazywany również wlewem gazu lub złączem tankowania, jest elementem instalacji gazowej, za pomocą którego tankujemy gaz. Tankowanie odbywa się poprzez podpięcie do zaworu pistoletu do tankowania. Zawory do tankowania umieszcza się w różnych miejscach samochodu. Miejsce to najczęściej uzgadniane jest z właścicielem auta przed montażem instalacji gazowej. Należy pamiętać, że każdy właściciel auta ma wpływ na umiejscowienie zaworu tankowania, choć wybór ten może być ograniczony przez konstrukcję konkretnego modelu samochodu. Właściwy wybór wpływa m. in. na komfort użytkowania, a zwłaszcza samego tankowania, które w większości przypadków jest dziś samoobsługowe.

Popularne miejsca montażu wlewu gazu

Zawory tankowania LPG zwykło umieszczać się w zderzaku (tylnym), na wsporniku pod zderzakiem, przy haku holowniczym, w błotniku, a także w kilku innych, niekoniecznie dopuszczanych przez przepisy miejscach.

Z punktu widzenia osoby zakładającej instalację, najprostszym w realizacji jest montaż zaworu na wsporniku pod zderzakiem lub przy haku holowniczym. Obie metody są praktycznie bezinwazyjne i nie wymagają żadnych dodatkowych zabezpieczeń. Niestety są to też rozwiązania najmniej estetyczne i najbardziej narażające zawór na uszkodzenie. W nowych modelach samochodów, gdzie zderzaki są wyjątkowo duże i nisko zawieszone, rozwiązania te całkowicie tracą swoją zasadność. Nieco więcej pracy wymaga montaż zaworu w błotniku lub w zderzaku, jednak w ich przypadku również dość poważnie cierpi estetyka auta. Z czasem, ze względu na liczne mikrouszkodzenia i odbarwienia, wlew taki zaczyna się wyraźnie odcinać od reszty karoserii.

Montaż zaworu LPG pod klapką wlewu benzyny

Ciekawym i coraz częściej zalecanym rozwiązaniem jest montaż wlewu gazu pod klapką wlewu benzyny. Zapewnia to dużą wygodę podczas samego tankowania oraz dyskrecję, gdyż z zewnątrz zawór ten pozostaje całkowicie niewidoczny. Nie jest to jednak rozwiązanie dla każdego modelu auta. Czasem bywa i tak, że zatankowanie samochodu będzie wymagało tzw. wlewu przedłużanego. Element ten, w formie specjalnej przejściówki, wkręca się w zawór za każdym razem przed samym tankowaniem, a następnie usuwa i zamyka klapkę wlewu. Nadal jednak montaż zaworu pod klapką wlewu benzyny jest rozwiązaniem najkorzystniejszym ze wszystkich obecnie dostępnych rozwiązań.