Ile warte są poliuretanowe części samochodowe? Sprawdźcie, co je wyróżnia i jakie są opinie na ich temat?
Skąd wzięła się moda na poliuretanowe części zamienne?
Żeby zrozumieć przyczyny i istotę sporu pomiędzy obiema wymienionymi grupami, warto poznać historię części samochodowych z poliuretanu. Wszystko, jak w wielu innych przypadkach, zaczęło się od sportów motorowych, które regularnie przyczyniają się do spopularyzowania kolejnych rozwiązań stosowanych następnie w autach tuningowanych oraz produkowanych seryjnie.
Konstruktorzy samochodów rajdowych – wyjaśnia ekspert iParts.pl – sięgnęli po poliuretan w poszukiwaniu materiału do budowy elementów zawieszenia, zwłaszcza tulei. Wybór ten okazał się strzałem w dziesiątkę, ponieważ tuleje poliuretanowe to nie tylko dużo większa trwałość, ale też nieosiągalna dla standardowych tulei metalowo-gumowych precyzja w kierowaniu pojazdem i szybkość reakcji na polecenia kierowcy. Zauroczeni tym nowym rozwiązaniem miłośnicy motoryzacji bardzo szybko zaczęli używać elementów z poliuretanu w autach tuningowanych, a następnie w zwykłych samochodach osobowych. Co dzięki temu osiągnęli?
Jaki efekt daje wymiana zwykłych części na poliuretanowe elementy?
Poliuretanowe części samochodowe to przede wszystkim tuleje zawieszenia, jednak z materiału tego wyrabiane są również poduszki pod silnik oraz pod skrzynię biegów. W przypadku dowolnej części poliuretan zwiększa jej żywotność, a jeśli chodzi o same tuleje, w grę wchodzą również wspominane już wcześniej:
- zwiększenie precyzji kierowania pojazdem,
- poprawa szybkości reakcji na polecenia kierującego.
Oczywiście wymiana części fabrycznych na poliuretanowe ma lub może mieć również niekorzystne konsekwencje. O jakie konsekwencje chodzi?
- Cena – tuleje poliuretanowe są wyraźnie droższe od zwykłych, metalowo-gumowych.
- Pogorszenie się komfortu jazdy.
- Zwiększenie hałasu.
I choć w kwestii ceny trudno toczyć jakikolwiek spór, kwestia komfortu i hałasu już nie jest taka prosta. Według jednych specjalistów jest to efekt nie do uniknięcia, podczas gdy inni specjaliści traktują to jako kolejny mit o poliuretanach, który wynika bądź to z nieprawidłowego zamontowania (np. z zupełnie niepotrzebnego smarowania poliuretanowych tulei), bądź z wyboru nieodpowiedniego materiału (problem komfortu może załatwić wybór elementów z miękkiego poliuretanu).
Co jest przyczyną sporu o trwałość części samochodowych z poliuretanu?
Najgorętszy spór wokół poliuretanowych części samochodowych toczy się niezmiennie wokół ich trwałości. Poliuretan jest materiałem zaledwie o ok. 30 proc. twardszym od gumy, jednak może on zapewnić tulejom zawieszenia żywotność wielokrotnie większą, niż dzieje się to w przypadku standardowych tulei metalowo-gumowych. Uznani eksperci motoryzacji mówią wprost, iż tuleje poliuretanowe mogą posłużyć nawet przez całe życie samochodu, bez potrzeby ich wymiany czy jakiejkolwiek ingerencji w te elementy. Warunkiem do tego jest:
- wybór części poliuretanowych od renomowanego i doświadczonego producenta,
- prawidłowe dopasowanie i montaż nowych elementów.
Z tą jednak opinią z kolei mocno nie zgadza się część specjalistów i dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy podkreślają, że części poliuretanowe powstały z myślą o pojazdach sportowych i tylko w takich powinny być używane. Wskazują przy tym na różnice pomiędzy charakterystyką jazdy sportowej (wraz z obowiązującym w motosporcie cyklem przeglądów i podejściem do zachowania podwozia w czystości), a typową eksploatacją samochodu osobowego.
Która ze stron ma rację? Z pewnością na korzyść ekspertów opowiadających się za poliuretanami przemawia fakt, iż wiele negatywnych opinii na temat tych właśnie części powstało w latach, kiedy dopiero pojawiły się na rynku i ani kierowcy, ani mechanicy nie poznali jeszcze dobrze zasad postępowania z nimi. Ostatnio części samochodowe z poliuretanu mają znacznie lepszą „prasę”. A jeśli ktoś z Was będzie chciał osobiście zasięgnąć rady eksperta w tym temacie, zapraszamy do kontaktu z konsultantami iParts.pl. Od nich dowiecie się, czy w przypadku posiadanego przez Was auta wymiana gumowych tulei na poliuretanowe rzeczywiście ma sens.
Kacper
Bartłomiej