Sprężyny zawieszenia samochodowego nie są wymieniane zbyt często i jest to pierwsza dobra wiadomość. Druga dobrą wiadomością jest to, że również cena za podobną usługę nie jest zbyt wysoka, choć w określonych przypadkach może znacząco odbiegać od przeciętnej. Co to za przypadki? Ile średnio zapłacimy za wymianę sprężyn zawieszenia samochodowego przeprowadzaną przez mechanika w 2023 roku?

Wymiana sprężyn zawieszenia w warsztacie samochodowym. Ile zapłacimy mechanikowi w 2023 roku?

Sprężyna zawieszenia SACHS (Opel Insignia A)
Sprężyna zawieszenia SACHS 994 312

Wymiana sprężyn zawieszenia nie jest czynnością skomplikowaną, za to wymagającą poświęcenie nieco czasu i posiadania odpowiednich narzędzi. Jeśli sami nie czujecie się na siłach, aby zająć się taką wymianą własnoręcznie, całość jej przeprowadzenia możecie zlecić profesjonalnemu mechanikowi. Jakiego rachunku za podobną usługę powinniście się wówczas spodziewać? Na szczęści raczej niezbyt wysokiego. Średnia cena wymiany sprężyn zawieszenia w warsztacie samochodowym w Polsce w 2023 roku szacowana jest na około 100-150 zł za sztukę. Z zastrzeżeniem jednak, iż cena ta w Waszym konkretnym przypadku może się zmienić w zależności od typu samochodu, marki i modelu, a także rodzaju samych sprężyn. Przykładowo, za wymianę sprężyn zawieszenia w warsztacie samochodowym w Polsce w 2023 roku, w przypadku konkretnych aut zapłacicie:

  • Ford Focus – sprężyny przednie: 100-150 zł, sprężyny tylne: 80-120 zł
  • Volkswagen Golf – sprężyny przednie: 110-160 zł, sprężyny tylne: 90-130 zł
  • Opel Astra – sprężyny przednie: 120-170 zł, sprężyny tylne: 100-140 zł
  • Audi A4 – sprężyny przednie: 130-180 zł, sprężyny tylne: 110-150 zł
  • BMW 3 – sprężyny przednie: 140-190 zł, sprężyny tylne: 120-160 zł.

Z pewnością każdy z Was od razu też zauważył, że ceny za wymianę sprężyn zawieszenia na przedniej osi różnią się nieznacznie od cen za tę samą wymianę przeprowadzaną na osi tylnej. Nie są to różnice znaczące, bo nie przekraczają średnio kilkudziesięciu złotych, ale jednak są. Z czego się biorą? Różni specjaliści podają tu różne powody, wśród których warto wymienić:

  • różnice w konstrukcji – w części aut konstrukcja przedniego zawieszenia jest bardziej skomplikowana niż zawieszenie tylne, co może sprawić, iż wymiana sprężyn na przedniej osi będzie bardziej pracochłonna. Dostęp do sprężyn na przedniej osi może być również utrudniony przez inne komponenty, takie jak układ kierowniczy;
  • narzędzia i sprzęt – wymiana sprężyn zawieszenia na przedniej osi może wymagać specjalistycznych narzędzi lub sprzętu, które nie zawsze są potrzebne przy wymianie sprężyn na osi tylnej;
  • czas pracy – jak wcześniej wspomniano, wymiana sprężyn na przedniej osi może być bardziej pracochłonna, co oznacza, że mechanik spędzi więcej czasu na tej operacji, a to przekłada się na wyższy koszt usługi;
  • ryzyko i odpowiedzialność – przednie zawieszenie odgrywa kluczową rolę w zachowaniu prawidłowej jezdności samochodu, zwłaszcza podczas skręcania. Jeśli coś pójdzie nie tak z przednim zawieszeniem, może to mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa. Z powodu zwiększonego ryzyka i odpowiedzialności mechanicy mogą pobierać wyższą opłatę za prace związane z przednim zawieszeniem.

Różnice w cenach za wymianę sprężyn zawieszenia na osi przedniej i tylnej są, ale na tyle niewielkie, iż zwykle kierowcy nie zaprzątają sobie nimi głowy. W zasadzie te odmienne koszty mogą być naprawdę odczuwalne jedynie w przypadku tych najdroższych wymian. Kiedy za wymianę sprężyny zawieszenia na przedniej osi warsztat policzy Wam 400 zł (za sztukę), a za taką samą wymianę na osi tylnej „jedynie” 250 zł, różnica pomiędzy cenami będzie naprawdę mocno zauważalna. A przecież niejeden z takimi właśnie cenami w 2023 roku również się zetknie. Pamiętajcie jednak, że są to już zwykle ceny uwzględniające koszty samych nowych części.

Wymiana sprężyn zawieszenia. Jak często się jej dokonuje? Jakie są zalecenia producenta wobec interwału tej wymiany?

Sprężyna zawieszenia SACHS (Mercedes W211 S211)
Sprężyna zawieszenia SACHS 998 659

Jaki pisaliśmy we wstępie, na kierowców przymierzających się do wymiany sprężyn zawieszenia czekają zwykle dwie dobre wiadomości. Pierwsza dotyczy niezbyt wysokich cen podobnej usługi u mechanika, a druga mówi o tym, że taka wymiana w normalnych warunkach przeprowadzana jest naprawdę niezbyt często. Sami producenci aut zazwyczaj zalecają wymianę sprężyn zawieszenia z interwałem od 100 do 200 tys. przejechanych kilometrów. Jednakże musicie również pamiętać, że sprężyny mogą zużyć się szybciej, jeśli samochód jest eksploatowany w warunkach takich jak:

  • drogi o złym stanie nawierzchni,
  • częste pokonywanie nierówności,
  • przewożenie dużych ciężarów,
  • sportowa jazda.

Nasi eksperci iParts.pl zalecają, aby stan sprężyn zawieszenia sprawdzać co 20-30 tys. km. Jeśli podczas jazdy zauważycie jakiekolwiek niepokojące objawy, może to oznaczać, że sprężyny są zużyte. Jakiego typu objawy powinny wzmóc Waszą czujność? W przypadku sprężyn zawieszenia będą to:

  • zwiększona sztywność zawieszenia,
  • nierównomierne zużywanie się opon,
  • oscylacje (kołysanie, chybotanie) nadwozia podczas jazdy,
  • hałasy dobiegające od podwozia, zwłaszcza od strony samego zawieszenia.

Zauważenie któregokolwiek z tych objawów powinno skłonić Was do jak najszybszego zbadania ich przyczyn, co może wiązać się z koniecznością udania się do warsztatu samochodowego w celu sprawdzenia stanu sprężyn zawieszenia.

A czy żywotność sprężyn zawieszenia można jakoś próbować wydłużyć, aby wytrzymały te zakładane 100-200 tys. km? Można i to w dość prosty sposób. Wystarczy tylko unikać każdego z opisanych wyżej elementów przyśpieszających zużywanie się zawieszenia. Przestrzegając tych wskazówek, możecie zwiększyć prawdopodobieństwo, że sprężyny zawieszenia w Waszych samochodach wytrzymają przez wiele długich lat.