Na bezpieczną jazdę samochodem, szczególnie w nocy, duży wpływ mają prawidłowo działające reflektory, emitujące odpowiednio silny i właściwie nachylony w pionie i w poziomie strumień świetlny. Nowoczesne reflektory są obecnie z reguły „systemami zamkniętymi”, odnośnie których producent nie przewidział ich otwierania. Stosuje się w nich szkła pokryw wykonane z tworzy sztucznych, które są najczęściej przyklejone do obudowy reflektora. Co jednak w przypadku, gdy szkła reflektorów ulegną zmatowieniu lub porysowaniu? Podpowiadamy, jak sobie z tym poradzić.

Wrażliwe tworzywo sztuczne

Porysowane, matowe szkła reflektorów nie prezentują się zbyt efektownie, a jeszcze gorzej świecą. Szkła reflektorów produkuje się obecnie z tworzyw sztucznych, głównie ze względów bezpieczeństwa oraz lżejszą konstrukcję tego rodzaju materiału. Tworzywo sztuczne używane do produkcji szyb reflektorów ma jednak swoje wady. Jest bardzo wrażliwe na zarysowania, ciepło, promieniowanie UV oraz oddziaływanie agresywnych chemikaliów.

Wraz z upływem czasu oraz liczbą przejechanych kilometrów reflektory z tworzywa sztucznego coraz bardziej matowieją przede wszystkim z powodu uderzania o ich powierzchnię wszelkiego rodzaju kamyków oraz piasku, a także w wyniku oddziaływania na nie światła słonecznego. Promieniowanie UV powoduje degradację powierzchni klosza reflektora wykonanego z poliwęglanu, czego efektem jest żółknięcie, odbarwienie i mętnienie reflektora w wyniku zachodzącego procesu zwanego oksydacją.

Usuwamy zmatowienie z reflektorów

Na szczęście, reflektory można bezproblemowo naprawić przy niewielkim nakładzie pracy i odrobinie cierpliwości. Przed przystąpieniem do pracy należy zabezpieczyć elementy znajdujące się w bliskim sąsiedztwie reflektora poprzez oklejenie ich taśmą. Na samym początku należy dokładnie umyć reflektory najlepiej za pomocą odpowiedniego preparatu oraz ściereczki z mikrofibry. Po wykonaniu tej czynności będzie dokładnie widać wszelkie rysy, smugi, odbarwienia oraz zmatowienia. Jeżeli uszkodzenia czy też zmatowienia nie są zbyt poważne można pominąć użycie papieru ściernego lub też użyć papieru o gradacji np. 1500 lub 2000, a następnie przystąpić od razu do polerowania za pomocą specjalnego środka do polerowania reflektorów samochodowych.

Jeżeli uszkodzenia powstałe na kloszu reflektora są znacznie poważniejsze, pracę należy rozpocząć od przeszlifowania powierzchni papierem o gradacji 500 wcześniej zmoczonym w wodzie. Szlifowanie z użyciem papieru ściernego powinno się odbywać równomiernie na przemian pionowo i poziomo. W żadnym wypadku nie należy wykonywać ruchów kolistych podczas szlifowania. Papier ścierny musi być często płukany w wodzie, podobnie jak reflektor, który należy co jakiś czas spłukać wodą i osuszyć.

Po równomiernym zmatowieniu powierzchni reflektora papierem o gradacji 500 lub 1000, należy zmieniać papier ścierny na coraz drobniejszy (gradacja 2000, 2500, 3000). Po dokładnym zmatowieniu całej powierzchni klosza należy go umyć i osuszyć. Kolejnym etapem jest polerowanie reflektora za pomocą krążka polerskiego, który montuje się np. na wiertarce. Środek do polerowania reflektorów nakłada się równomiernie na powierzchni klosza i w ten sposób przygotowany reflektor można poddać polerowaniu. Trzeba pamiętać, aby uzupełniać na bieżąco ubytki środka do polerowania. Nigdy nie należy przeprowadzać polerowania na sucho. Po zakończeniu tej czynności należy wytrzeć reflektor ściereczką z mikrofibry. W razie konieczności polerowanie można powtórzyć. Na koniec warto zabezpieczyć reflektory za pomocą środka ochronnego przed promieniowaniem UV, kwaśnymi deszczami oraz innymi szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi.