Jak odnowić reflektory samochodowe od zewnątrz? Jaki efekt zapewniają poszczególne metody regeneracji klosza?
Czyste, w pełni przejrzyste reflektory samochodowe to nie tylko ładny efekt wizualny, ale też komfort i bezpieczeństwo – tak kierowcy, jak i jego pasażerów. Dlatego brudne, zmatowione reflektory należy poddać procesowi regeneracji. W jaki sposób taką regenerację możecie przeprowadzić samodzielnie?
Zdecydowana większość reflektorów we współczesnych autach to reflektory plastikowe, zabezpieczone dodatkowo warstwą lakieru. Reflektory te, pod wpływem promieni UV, pyłów i zanieczyszczeń, z czasem zaczynają żółknąc i matowieć. Jest to efekt zniszczenia zewnętrznej warstwy reflektora, którą jednak zawsze można przywrócić do stanu oryginalnego. W jaki sposób? Wszystko zależy od Waszych chęci i możliwości. Jeśli chcecie i możecie zająć się tym samodzielnie, macie do dyspozycji jedną z 3 podstawowych metod odnawiania reflektorów samochodowych, a dokładniej ich kloszy. Metodami tymi są:
- Odnawianie klosza reflektorów samochodowych domową metodą – z użyciem pasty do zębów
- Odnawianie klosza reflektorów samochodowych metodą garażową – z wykorzystaniem pasty polerskiej
- Profesjonalne odnowienie reflektorów samochodowych możliwe do wykonania we własnym zakresie – z lakierowaniem klosza
Jak wygląda regeneracja klosza reflektorów przy użyciu każdej z tych metod? Czego będziecie potrzebować do odnowienie reflektorów w ten sposób i jakich efektów możecie się spodziewać?
Odnawianie klosza reflektorów samochodowych domową metodą – z użyciem pasty do zębów
Najprostszą, najszybszą i jednocześnie najtańszą metodą odnawiania reflektorów samochodowych jest metoda bazująca na zwykłej paście do zębów. Do jej przeprowadzenia potrzebne Wam będą:
- pasa to zębów – dowolna,
- papierowe ręczniki,
- woda,
- szczotka do czyszczenia – może być to szczotka do mycia rąk,
- wosk samochodowy w płynie, bezbarwny.
Cała procedura odnawiania reflektorów z użyciem tej metody jest bardzo krótka, a jej kolejne etapy przedstawiają się następująco:
- Nanosicie na powierzchnię reflektora warstwę pasty do zębów.
- Przy użyciu miękkiej szczotki szorujecie powierzchnię reflektora, używając pasty jako substancji ściernej i czyszczącej jednocześnie.
- Następnie spryskujecie lampę wodą i papierowym ręcznikiem przecieracie cały reflektor (papierowy ręcznik w połączeniu z wodą i pastą działa niczym wodny papier ścierny, polerujący powierzchnię klosza).
- Spłukujecie dokładnie i czyścicie reflektor z pasty oraz wszelkich zabrudzeń.
- Na powierzchnię klosza nakładacie jedną, dwie, a w razie potrzeby nawet 3 warstwy wosku (pamiętajcie, aby po nałożeniu każdej warstwy odczekać do wyschnięcia wosku, a następnie dokładnie go wypolerować – dokładnie tak, jak postępowalibyście w przypadku woskowania karoserii).
Ta metoda odnawiania reflektorów samochodowych to sposób typowo domowy, prosty i możliwy do przeprowadzenia praktycznie w dowolnej chwili, bez potrzeby posiadania preparatów bardziej profesjonalnych niż sam wosk. Ma on jednak jedną zasadniczą wadę – czas, przez jaki reflektory zachowają swój wygląd, jest ograniczony. Jak bardzo? To zależy głównie od Was. Od tego, jak bardzo przyłożycie się do regeneracji i ile warstw wosku położycie. A także od tego, z jakimi warunkami tak odnowione lampy będą sobie musiały poradzić. Nie spodziewajcie się jednak efektu trwającej dłużej niż 2-3 miesiące.
Odnawianie klosza reflektorów samochodowych metodą garażową – z wykorzystaniem pasty polerskiej
Metoda, którą nazwaliśmy „garażową”, jest metodą bardziej wymagającą niż przedstawiona powyżej, ale nadal dość prosta do przeprowadzenia. Wszystko, czego będziecie do niej potrzebować, to:
- woda w atomizerze (ewentualnie w wiaderku),
- zestaw papierów ściernych o różnej gradacji (gradacja zależy m. in. od stopnia uszkodzenia reflektorów – przy mniejszych uszkodzeniach powinna wystarczyć gradacja grubości od 600 do 2000),
- pasta polerska,
- wosk samochodowy,
- kostka do papieru ściernego,
- ściereczki z mikrofibry.
Procedura odnawiania reflektorów samochodowych z użyciem tej metody przedstawia się następująco:
- Przy użyciu najgrubszego papieru ściernego szlifujecie na sucho powierzchnię klosza do momentu, aż cała warstwa zewnętrzna zostanie dokładnie zmatowiona.
- Dla uzyskania lepszego efektu możecie poprawić szlifowanie na sucho papierem o wyższej gradacji.
- Następnie, przechodząc już na tzw. papier wodny (papier ścierny szlifujący na mokro), czyścicie klosz reflektora, stopniowo przechodząc przez kolejne gradacje papieru ściernego, aż do najwyższej (w tym przypadku będzie to 2000).
- Odczyszczony i zeszlifowany dokładnie klosz reflektora musicie następnie wypolerować z użyciem pasty polerskiej, niwelując wszelkie niedoskonałości, jakie mogły jeszcze pozostać.
- Na koniec pozostaje Wam już tylko przemyć starannie reflektor, a następnie nałożyć na niego odpowiednią ilość warstw wosku.
Metoda ta jest bardziej wymagająca, ale też zapewniająca dłużej trwający i lepszy wizualnie efekt – do kilku, może nawet kilkunastu miesięcy. Nadal jednak możecie ją jeszcze bardziej udoskonalić. W jaki sposób?
Profesjonalne odnowienie reflektorów samochodowych możliwe do wykonania we własnym zakresie – z lakierowaniem klosza
Przy wydatku od 100 do 200 zł jesteście w stanie samodzielnie odnowić reflektory w swoim aucie w sposób naprawdę profesjonalny i zapewniający trwałość na wiele lat. Czego będziecie do tego potrzebować?
- woda w atomizerze (ewentualnie w wiaderku),
- zestaw papierów ściernych o różnej gradacji (gradacja zależy m. in. od stopnia uszkodzenia reflektorów – powinna wystarczyć grubość od 400 do 2500),
- pasta polerska (opcjonalnie),
- kostka do papieru ściernego,
- ściereczki z mikrofibry.
- lakier samochodowy, klar, wymieszany z rozpuszczalnikiem i utwardzaczem (lakier taki najlepiej zamówić sobie w sklepie, w którym go wymieszają i przeleją do puszki umożliwiającej rozprowadzenie).
Procedura wygląda tu niemal identycznie, jak w metodzie opisanej powyżej, z tą różnicą, że powinniście rozpocząć od wymontowania reflektora z auta, a na koniec, już odczyszczony i wypolerowany, musicie pokryć co najmniej 3 warstwami lakieru.
Kierowca