Nie wszyscy pamiętają o tym, że w układzie wspomagania krąży specjalny płyn umożliwiający działanie tego układu. Niektórzy o płynie tym przypominają sobie dopiero wówczas, gdy zaczyna wyciekać. Jakie przynosi to objawy? Po czym możecie rozpoznać krytycznie niski poziom płynu w układzie wspomagania i jak należy na to zareagować?

Jakie są objawy wycieku płynu wspomagania? Czy tłusta plama pod autem to jedyna możliwa wskazówka?

Płyn do układu wspomagania jest, tak naprawdę, specjalnym olejem, a więc wszelkie jego wycieki będą pozostawiały widoczne (choć nie zawsze łatwe do zauważenia i rozpoznania) wycieki pod postacią tłustych plam. Płyn ten może wyciekać i osiadać na innych, położonych pod miejscem nieszczelności elementach samochodu lub też może skapywać wprost na ziemię. Jeśli skapuje na ziemię, pod zaparkowanym na dłuższy czas autem zacznie się tworzyć plama oleju. Jak duża będzie to plama? Najprawdopodobniej mała lub wręcz znikoma. I w tym już mamy pierwszą trudność.

Płynu w układzie do wspomagania nie ma zbyt wiele. W starych autach, w których nikt tego płynu nie zmieniał przez setki tysięcy kilometrów (absolutnie wbrew zaleceniom producenta), tego płynu może pozostawać zaledwie ok. 0,6 l. Do tego dochodzi fakt, iż nieszczelności w układzie wspomagania rzadko kiedy są na tyle duże, aby cały płyn mógł wyciec w ciągu kilku godzin. Zresztą, jeśli już doszłoby do podobnej sytuacji, kierowca nie będzie miał żadnych problemów ze zorientowaniem się w problemie. Dlaczego? Głównie dlatego, że skrajnie niski poziom płynu w układzie wspomagania daje objawy w postaci:

  • sporych trudności w kręceniu kierownicąkierownica staje się oporna, trudna do ruszenia, szczególnie podczas parkowania lub manewrowania przy niskich prędkościach;
  • hałas podczas pracy pompy wspomagania – pompa wspomagania przy niskim poziomie płyny w układzie zacznie wydawać głośne dźwięki podczas kręcenia kołem, takie jak szum lub wycie. Dźwięk może być bardziej wyraźny podczas bardziej skomplikowanych manewrów;
  • całkowity brak wspomagania kierownicy – w skrajnych przypadkach pompa wspomagania może całkowicie przestać działać, co spowoduje brak jakiegokolwiek wspomagania kierownicy. Kierowca odczuje to natychmiast jako utrudnienie kierowania samochodem szczególnie przy niskich prędkościach.

Oczywiście, krytycznie niski, czy też w ogóle niski poziom płynu w układzie wspomagania, będzie można łatwo stwierdzić na bagnecie w zbiorniczku na tenże płyn. Wystarczy tylko odszukać i odkręcić korek. Ślad płynu na bagnecie da nam jasną odpowiedź, jak bardzo zła jest już cała ta sytuacja.

Jak należy postępować po wykryciu wycieku z układu wspomagania kierownicy?

Sposób postępowania z całą pewnością zależy od tego, w jakich okolicznościach zauważymy wyciek oraz z jak poważnym wyciekiem mamy do czynienia. Jeśli doszło do wycieku na tyle dużego, iż cały płyn wyfrunął z układu np. podczas jazdy, należałoby zacząć przede wszystkim od zatrzymania samochodu w bezpiecznym miejscu (bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!) i sprawdzeniu, co, tak naprawdę, właśnie się wydarzyło. Z reguły nie zaleca się kontynuowania jazdy, jeśli podejrzewamy wyciek z układu wspomagania kierownicy. Utrata płynu może prowadzić do całkowitej utraty wspomagania, co utrudnia, a być może nawet w niektórych przypadkach uniemożliwia bezpieczne kierowanie. A ponieważ bezpieczeństwo przede wszystkim…

Płyn do układu wspomagania z uszczelniaczem MA Professional 300 ml
Płyn do układu wspomagania z uszczelniaczem MA Professional 300 ml

Co dalej? Dalej dobrze jest postępować według następujących wskazówek:

  1. Sprawdźcie poziom płynu wspomagania – zwyczajnie otwórzcie maskę i zlokalizujcie zbiornik płynu wspomagania. Sprawdźcie poziom płynu na bagnecie. Jego poziom powinien znajdować się między min. a max. Jeśli bagnet nie nosi świeżych śladów płynu, może to jedynie oznaczać jego nadmierny ubytek z układu wspomagania.
  2. Przeprowadźcie oględziny układu wspomagania – skoro wiemy już, ze płynu w układzie wspomagania nie ma, warto teraz sprawdzić, gdzie się podział i którędy wydostał się na zewnątrz. W tym celu sprawdźcie dokładnie przewody i złącza układu wspomagania pod kątem widocznych wycieków. Poszukajcie śladów płynu na ziemi (jeśli auto stało dość długo) lub pod maską. Zwróćcie uwagę na zapach płynu wspomagania, który może się unosić zwłaszcza nad ciepłym jeszcze silnikiem. Płyn ten ma charakterystyczną, słodkawą woń.
  3. Udajcie się do serwisu samochodowego – w zasadzie nie ma znaczenia, czy podejrzewacie wyciek z układu wspomagania kierownicy, czy po prostu macie z tym układem nagłe, niezdiagnozowane problemy, powinniście jak najszybciej udać się do serwisu na przegląd. Sprawny mechanik zdiagnozuje problem i naprawi ewentualny wyciek, a Wy dostaniecie do rąk znów w pełni sprawny pojazd. Jeśli jednak sami zlokalizujecie wyciek i nie będzie on zbyt duży, możecie spróbować najpierw użyć dodatku do płynu wspomagania LIQUI MOLY Stop Leak.

Pamiętajcie, że bezpieczeństwo jazdy jest najważniejsze! Nie ignorujcie objawów wycieku z układu wspomagania kierownicy i jak najszybciej udajcie się do serwisu samochodowego przy pierwszych problemach z tym układem.