Numer VIN jest krótkim zbiorem najważniejszych informacji o samochodzie. Z numeru VIN można dowiedzieć się kilku kluczowych dla każdego właściciela auta rzeczy. Czy można tam znaleźć również informację o fabrycznym kolorze lakieru? Teoretycznie tak. Teoretycznie powinno to być możliwe, jednak praktyka – jak to często bywa – potrafi znacząco różnić się od teorii. Dlaczego?

Czym jest numer VIN? Gdzie należy tego numeru szukać i jak można go samemu sprawdzić?

Numer VIN (skrót od angielskiej nazwy Vehicle Identification Number) jest unikalnym dla każdego samochodu numerem identyfikacyjnym używanym powszechnie do identyfikacji tego konkretnego pojazdu. W skład numeru VIN wchodzi 17 znaków zawierających zakodowane informacje o:

  • producencie pojazdu,
  • modelu pojazdu,
  • roku produkcji,
  • innych ważnych danych dotyczących tego pojazdu.

Numer VIN jest często nazywany numerem nadwozia lub numerem ramy. Być może przez to, gdzie taki numer VIN można znaleźć. A gdzie można?

Numer VIN można znaleźć w kilku miejscach, np. na:

  • tabliczce znamionowej pojazdu – jest to metalowa lub plastikowa tabliczka przymocowana do pojazdu, zwykle w okolicy progu drzwi kierowcy lub na słupku drzwi;
  • desce rozdzielczej – w wielu pojazdach numer VIN można odnaleźć na desce rozdzielczej po stronie kierowcy, tuż przy miejscu, gdzie deska rozdzielcza styka się z przednią szybą. Można go nawet zobaczyć, patrząc na deskę rozdzielczą z zewnątrz przez przednią szybę;
  • dokumentach pojazdu – numer VIN jest również obowiązkowo wymieniony w dokumentach pojazdu, takich jak dowód rejestracyjny, karta pojazdu czy polisa ubezpieczeniowa.

No dobrze, wiemy już, czym jest VIN i gdzie należy go szukać. Teraz pytanie, jak ten 17-stocyfrowy numer prawidłowo rozkodować? Do tego służą np. strony internetowe i bazy danych pozwalające na sprawdzenie numeru VIN w celu uzyskania informacji o historii pojazdu, ewentualnych wypadkach, przeglądach technicznych itp. W Polsce jednym z popularnych miejsc do sprawdzenia numeru VIN jest Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Można tam uzyskać informacje o historii pojazdu, jego właścicielach, przeglądach technicznych i wielu innych danych. Więcej na ten temat znajdziecie jednak w naszym poradniku „Gdzie najlepiej sprawdzić numer VIN? Czego możecie się dowiedzieć po jego rozkodowaniu?”.

Jak rozkodować numer VIN? W jaki sposób odnaleźć w nim fabryczny kolor lakieru samochodowego?

Rozkodowanie samego numeru VIN nie powinno być skomplikowane, przynajmniej w tym najbardziej ogólnym zakresie. Wiedząc, w jaki sposób kodowane są w nim informacje, jesteśmy w stanie dowiedzieć się tego, co najważniejsze. A jak są kodowane? Z całej serii 17. znaków VIN za konkretne zawarte w nim informacje odpowiadają:

  • pierwsze 3 znaki to WMI (World Manufacturer Identifier), czyli znaki identyfikujące producenta pojazdu;
  • znaki od 4 do 8 opisują model, serię, typ nadwozia, rodzaj silnika i inne specyfikacje pojazdu;
  • znak jest tzw. znakiem kontrolnym, służącym do weryfikacji poprawności pozostałych znaków VIN;
  • znak odnosi się do roku produkcji pojazdu;
  • znak 11. wskazuje konkretny zakład produkcyjny (fabrykę), w którym pojazd został wyprodukowany;
  • znaki od 12 do 17 to numer seryjny pojazdu.

A jak znaleźć kolor lakieru na podstawie takiego numeru VIN? Przykładowy, zupełnie fikcyjny numer VIN 1FTFW28F55E213456 należałoby odczytywać następująco:

  • 1 – Stany Zjednoczone
  • F – Ford
  • T – Ford Motor Company
  • FW – typ pojazdu (Ford Focus)
  • 28 – rok produkcji (2028)
  • F – fabryka produkcji (Wayne Assembly Plant)
  • 55 – numer seryjny pojazdu
  • E – kolor lakieru (czarny)
  • 2 – wersja pojazdu (Focus SE)
  • 13456 – numer seryjny nadwozia.

Pozornie wszystko poszło nam bardzo łatwo. Uzyskaliśmy też informację o kolorze fabrycznego lakieru pojazdu, problem w tym, że w praktyce trudno na tej informacji polegać. Dlaczego? Praktyka pokazuje, że o ile rozkodowanie numeru VIN jest całkiem łatwe, o tyle uzyskanie informacji o faktycznym, oryginalnym kolorze lakieru auta już takie nie jest. Dlaczego? Ponieważ dostępne powszechnie dekodery w tym jednym aspekcie albo nie dają sobie rady, albo tez zwyczajnie wprowadzają w błąd. Ten sam dekoder, odczytując dokładnie ten sam numer VIN może raz wskazać na kolor srebrny, drugi raz na biały. A wszystko przez to, że informacja o dokładnym kolorze fabrycznym lakieru wymaga czegoś więcej niż pojedynczej litery. Jeśli więc szukacie informacji o kolorze lakieru swojego auta, nie polegajcie na numerze VIN. Na to są inne, dużo pewniejsze sposoby.

Sprawdzanie fabrycznego koloru lakieru po numerze VIN w skrócie:

  • W jaki sposób możecie samodzielnie sprawdzić fabryczny kolor lakieru swojego auta? Gdzie tych informacji szukać? Najprostszym rozwiązaniem jest odczytanie numeru lakieru z tabliczki znamionowej pojazdu, którą to tabliczkę znajdziecie zwykle we wnęce drzwi, pod maską lub w bagażniku.
  • Jak odkodować kolor fabrycznego lakieru samochodu ze znajdującej się w nim tabliczce znamionowej? W tym celu należy zlokalizować pole z napisem „Color”, „Color Code” lub „Lack-Nr.”. W tym polu znajduje się kod koloru lakieru, który jest zwykle zapisany w postaci 3 lub 4 znaków alfanumerycznych.
  • Gdzie możecie odkodować pozyskany w ten sposób numer lakieru? Skonsultujcie się w tym celu z dealerem lub przedstawicielem producenta, skorzystajcie z internetowych baz danych lub katalogów kolorów, bądź też skonsultujcie się z warsztatami lakierniczymi.