Czy zastanawialiście się kiedykolwiek widząc na ulicach samochody z kompletnie zaparowanymi szybami, jak ich kierowcy mogą być tak nieodpowiedzialni i co oni tak właściwie widzą? Może sami codziennie zmagacie się z tym problem i nie wiecie jak temu zaradzić? Zaparowane szyby to brak dobrej widoczności i możliwości poprawnej oceny sytuacji na drodze. Sprawdźmy zatem co może pomóc.

Przyczyną parowania szyb w aucie z reguły jest wilgoć. Najczęściej wilgoć w aucie zbiera się jesienią oraz zimą, gdy za oknami pada deszcz lub śnieg. Wilgoć przenoszona jest do auta na przemoczonych ubraniach lub butach kierowcy i pasażerów. Niestety nie ona jedna odpowiedzialna jest za parowanie szyb – bywa, że przyczyną jest zapchany filtr kabinowy oraz brak regularnego używania nawiewu w aucie.

Co to jest i do czego służy filtr kabinowy?

Filtr kabinowy, zwany inaczej filtrem przeciwpyłkowym odpowiada za filtrację powietrza dostającego się do wnętrza auta, dzięki czemu do kokpitu nie dostają się zanieczyszczenia takie jak kurz, pyłki roślinne, sadza lub szkodliwe gazy. Spora część kierowców nie pamięta o jego regularnej wymianie, co najmniej raz w roku lub po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów. Niektórzy eksperci zalecają wymianę filtra kabinowego nawet dwa razy w roku – najlepiej przed i po zimie.

Regularna wymiana filtra kabinowego pozwala na zatrzymanie nieprzyjemnych zapachów, zmniejsza zjawisko parowania szyb oraz poprawia wydajność dmuchawy. Pamiętajmy, że zanieczyszczony i wilgotny filtr to wylęgarnia grzybów i doskonałe miejsce do rozwoju szkodliwych dla człowieka drobnoustrojów. To szczególnie ważne dla alergików, rodzin z dziećmi i astmatyków.

Filtry przeciwpyłowe dzielimy na dwie grupy: standardowe i z węglem aktywnym. Filtry z węglem aktywnym posiadają nawet cztery warstwy filtrujące. Są one droższe niż filtry standardowe, jednak dokładniej wyłapują zanieczyszczenia. Dzięki dodatkowej warstwie filtr z węglem aktywnym dodatkowo pochłania wiele szkodliwych gazów takich jak ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu, nie pozwalając im przedostać się do środka samochodu.

Jak wymienić filtr kabinowy?

Jak wymienić filtr kabinowy?Wymiana filtra kabinowego jest dosyć prosta i dokonać jej możemy samodzielnie. Zdarza się jednak, że kierowcy nie potrafią sprecyzować gdzie dokładnie znajduje się filtr w ich aucie. Miejsce jego montażu jest kwestią indywidualną każdego z producentów samochodów. Sama wymiana może zająć 15 minut, jednak zdarza się, że wymaga ona nawet 2 godzin poświęconego czasu. Wszystko uzależnione jest od miejsca zamontowania filtra.

Rozpoczynając poszukiwania filtra w naszym aucie należy zacząć od sprawdzenia miejsc pod maską, w okolicy podszybia. Istnieje wówczas prawdopodobieństwo, że zmuszeni będziemy do demontażu uszczelek lub wycieraczek. Drugim miejscem, które warto sprawdzić jest wnętrze auta. W samochodach chroni je plastikowa obudowa, zabezpieczająca go przed uszkodzeniem mechanicznym. Zlokalizowane są one najczęściej w okolicach deski rozdzielczej, a dokładnie schowka. Rzadziej zdarza się, że filtry montowane są też blisko pedałów, komory silnikowej itp. 

Chcesz wymienić samodzielnie filtr kabinowy? Zapraszamy na krótki filmik instruktażowy.

Bez względu na to, czy zdecydujemy się na montaż standardowego filtra kabinowego, czy tego z węglem aktywnym pamiętajmy, aby wybierać produkty renomowanych producentów. Zapewni nam to wysoką jakość i bezpieczeństwo użytkowania. Filtry te znajdziesz w korzystnych cenach w sklepie motoryzacyjnym iParts.pl.

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci: