Niedoceniana rola filtra kabinowego

Filtr kabinowy ma wiele funkcji, choć jego konstrukcja jest niezwykle prosta. Jak sama nazwa wskazuje, filtr zatrzymuje zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu na zewnątrz auta i nie pozwala, aby dostawały się do środka. Zazwyczaj filtr zbudowany jest z kilku warstw. Im tańszy model, tym warstw jest mniej i są one mniej skuteczne. Główna warstwa zatrzymuje największe cząstki kurzu i brudu, kolejna zaś odpowiedzialna jest za wyłapanie najdrobniejszych pyłków i różnych bakterii. Droższe filtry wyposażone w warstwę z węglem aktywnym są w stanie izolować wnętrze auta od szkodliwych gazów ze spalin itp. Najtańsze filtry papierowe kupimy już za kilkanaście złotych, za modele z węglem aktywnym zapłacimy 2-3 razy więcej.

Filtr kabinowy

Jak często należy wymieniać filtr?

Przynajmniej raz w roku, a jeśli pokonujemy duże dystanse przede wszystkim w mieście, warto wymienić filtr dwukrotnie. Filtr kabinowy, zwany również przeciwpyłkowym to nie tylko ochrona dla osób, które mają problemy z górnymi drogami oddechowymi. Zużyty filtr da się we znaki każdemu, bowiem nie będzie w stanie odpowiednio filtrować zanieczyszczonego powietrza. Stojąc często w korkach poczujemy zmęczenie, nabawimy się uczulenia lub dolegliwości oczu, częściej pojawi się również ból głowy. Poza tym zapchany filtr powietrza będzie miał ograniczoną przepustowość, a co za tym idzie, klimatyzacja nie będzie wystarczająco skuteczna, szczególnie w upalne dni. Zimą natomiast zużyty filtr może przyczynić się do intensywnego parowania szyb.

Jak wymienić filtr kabinowy?

W większości przypadków wymiana filtra kabinowego jest bardzo prosta i każdy kierowca powinien sobie z tym poradzić. Oczywiście przed przystąpieniem do prac warto zapoznać się ze wskazówkami producenta, które znajdziemy w instrukcji obsługi. Zazwyczaj filtr kabinowy umieszczony jest pomiędzy deską rozdzielczą a komorą silnika po stronie pasażera. Filtr kabinowy może być umieszczony w okolicy schowka np. tuż za nim lub w jego wnętrzu, jak również w przestrzeni pod szybą przy komorze silnika.

Podczas demontażu filtra należy uważać, aby nagromadzone przy nim śmieci tj. liście, gałązki itp. nie wpadły do kanałów wentylacyjnych. Korzystając z okazji warto oczyścić z nieczystości wszystkie elementy. Gdy filtr znajduje się w przestrzeni pod szybą przy komorze silnika, możemy przy okazji przeczyścić kanały odprowadzające wodę. Po ostrożnym usunięciu starego filtra, należy w jego miejsce włożyć nowy uważając, aby nie uszkodzić go podczas montażu. Sprawdźmy również, czy filtr jest odpowiednio ułożony w obudowie i czy wokół niego nie pojawiły się wolne przestrzenie, którymi powietrze wraz z zanieczyszczeniami wpadałoby do układu wentylacji.