Wymiana klocków hamulcowych to z pozoru łatwa czynność, z którą powinien poradzić sobie nawet mniej wprawny mechanik. Jak zatem we własnym zakresie wymienić klocki hamulcowe w samochodzie?

W pierwszej kolejności zajmijmy się jednak podstawowym pytaniem – kiedy należy wymieniać klocki hamulcowe? Otóż wszystkie klocki hamulcowe posiadają mechaniczne lub elektroniczne czujniki zużycia. Ich zadaniem jest poinformowanie kierowcy o zużyciu powierzchni ciernej klocka hamulcowego, która w chwili hamowania dociskana jest do tarczy hamulcowej. Najczęściej klocki hamulcowe nie nadają się do dalszej eksploatacji, gdy ich grubość jest mniejsza niż 1,5 mm. Przy wymianie klocków hamulcowych warto skontrolować również poziom zużycia tarcz hamulcowych. Ogólnie przyjmuje się taką zasadę, że na co dwie wymiany klocków hamulcowych należy wymienić także tarcze. 

Sam proces wymiany klocków hamulcowych nie należy do najtrudniejszych czynności. Co zatem powinniśmy zrobić w pierwszej kolejności? Otóż najpierw należy zabezpieczyć pojazd przed stoczeniem się – w tym celu podłóżmy drewniane klocki pod koła. Następnie delikatnie poluzujmy śruby znajdujące się na kole, po czym podłóżmy lewarek, przy pomocy którego zaczynamy podnosić pojazd. Gdy już podnieśliśmy auto do końca, możemy zabrać się za odkręcenie koła. 

W dalszej kolejności przystępujemy do demontażu zacisku hamulcowego. W tym celu powinniśmy wykorzystać klucz płaski lub nasadowy. Śruby (najczęściej dwie) powinny być znajdować się od strony nadkola. W przypadku intensywniej eksploatowanych aut mogą być one zapieczone – w celu ich sprawniejszego odkręcenia możemy zatem wspomóc się płynem penetracyjnym, np. WD40. Wówczas możemy zdjąć zacisk i cofnąć tłoczek, który znajduje się wewnątrz zacisku. W niektórych przypadkach cofnięcie tłoczka może stanowić problem – warto zatem wyposażyć się w specjalny ściągacz. 

W jarzmie zostają wyłącznie klocki hamulcowe wraz z zawleczkami. Odczepiamy zatem zawleczki i wyjmujemy klocki hamulcowe. Przed zamontowaniem nowych klocków hamulcowych warto przetrzeć wnętrze zacisku hamulcowego, wykorzystując do tego np. szczotkę drucianą. Dopiero wtedy możemy przystąpić do ponownego zamontowania zacisku hamulcowego pamiętając, że powinniśmy działać w odwrotnej kolejności niż w przypadku demontażu. Przykręcamy dwie śruby mocujące, przykręcamy koło i opuszczamy samochód. 

Pamiętajmy, aby po zamontowaniu nowych klocków hamulcowych kilkukrotnie nacisnąć pedał hamulca, aż zrobi się twardy. Takie działanie jest konieczne, gdyż tłoczek musi dosunąć się do klocków, a tylko wówczas możliwe będzie sprawne i skuteczne hamowanie.