Wszelkiego rodzaju sportowe ulepszenia instalowane w seryjnie produkowanych samochodach to niezwykle modne, ale nie zawsze potrzebne rozwiązania. W niektórych sytuacjach ich instalacja niewiele zmieni, a może nawet pogorszyć osiągi naszego auta. Tak może być chociażby w przypadku sportowego dolotu z filtrem stożkowym. Jak uniknąć tego typu komplikacji?

Funkcja i znaczenie układu dolotowego

Układ dolotowy to jeden z prostszych, ale również niezwykle istotnych układów samochodowych. Jego zadaniem jest dostarczanie do silnika odpowiednich ilości powietrza, które wraz z paliwem utworzy mieszankę paliwowo-powietrzną. Oryginalne układy dolotowe, w które wyposażane są seryjnie produkowane auta, obliczone są na optymalne osiągi oraz zapewnieni komfortu jazdy. Układ taki posiada skrzynkę z zamkniętym w niej filtrem powietrza, umieszczonym zwykle mniej więcej w połowie jego długości. Między innymi z tego powodu za pośrednictwem seryjnego układu dolotu do silnika trafia nieco mniej powietrza, niż by mogło, za to układ taki nie generuje np. nadmiernego hałasu, który w czasie dłuższej jazdy mógłby być dla kierowcy i jego pasażerów zwyczajnie uciążliwy.

Wymiana fabrycznego układu dolotowego na sportowy ma znieść to ograniczenie i sprawić, że silnik zasilony zostanie większą ilością powietrza. Większa ilość powietrza zwiększy spalanie paliwa, ale jednocześnie podniesie ciśnienie w cylindrze i sprawi, że moment obrotowy silnika wzrośnie. Taka modyfikacja ma na celu zwiększenie mocy i dynamiki samochodu. W rzeczywistości jednak nie zawsze przyniesie zauważalne efekty i wymierne korzyści.

Demontaż fabrycznego dolotu powietrza

Decydując się na sportowy dolot powietrza z filtrem stożkowym, zasadniczo mamy do wyboru jego dwa podstawowe rodzaje – dolot krótki oraz dolot długi. Różnica pomiędzy nimi, jak sama nazwa wskazuje, polega przede wszystkim na długości całkowitej układu.

Bez względu na to, na jaki typ układu się zdecydujemy, jego instalację musimy rozpocząć od wymontowania oryginalnego dolotu. Zadanie to z reguły jest bardzo proste i możliwe do wykonania całkowicie samodzielnie. Do odkręcenia wszystkich śrub i obejm w większości konstrukcji wystarczy nam śrubokręt oraz nasadowa dziesiątka. Całość pracy nie powinna zająć nam więcej niż 15 minut. Montaż nowego, sportowego dolotu również nie jest szczególnie skomplikowany, choć tu już wiele zależy od tego, czy będzie to dolot długi, czy krótki.

Instalacja długiego i krótkiego sportowego dolotu

Profesjonalny, dedykowany zestaw sportowego układu dolotowego powinien zawierać wszystkie niezbędne do jego instalacji elementy. Zakładając krótki dolot, znajdziemy w takim zestawie m. in. silikonowy kołnierz, opaski zaciskowe i blaszki mocujące całą konstrukcję do silnika. Montaż całego zestawu również nie zajmie nam więcej niż 15 minut. W przypadku dolotu krótkiego musimy jednak pamiętać również o specjalnej osłonie, która osłoni filtr stożkowy przed gorącym powietrzem wydmuchiwany przez wentylator chłodnicy. Jest to bardzo ważne, ponieważ wzrost efektywności dolotu będzie miał miejsce jedynie wówczas, gdy dostarczane przez niego powietrze będzie miało jak najniższą temperaturę (im niższa temperatura powietrza, tym wyższa jest jego gęstość). Brak takiej osłony może sprawić, że modyfikacja dolotu nie przyniesie żadnych korzyści.

W przypadku montażu długiego dolotu czeka nas nieco więcej pracy. W niektórych modelach aut konieczne będzie odkręcenia koła i zdjęcie nadkola. Dłuższy dolot sprawia, że filtr wyprowadzany jest z komory silnika (znajduje się w okolicach nadkola), przez co w sposób naturalny trafia do niego powietrze o niższej temperaturze. Niestety położenie filtra w okresie jesienno-wiosennym naraża go na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, a także kontakt z solą czy piaskiem. Dlatego na ten czas warto skrócić długość układu i zminimalizować do długości, jaką osiąga typowy krótki dolot.