Nie wszystkie czynności obsługowe wymagają specjalistycznego sprzętu czy bogatego doświadczenia i niebanalnych umiejętności. Choć niektóre prace bez wątpienia bardziej opłaca się zlecić serwisowi, to wiele z nich można wykonać samodzielnie. Zestawiliśmy typowe czynności obsługowe, których można podjąć się we własnym garażu.

Zanim zdecydujecie się na wizytę w warsztacie warto zastanowić się, czy nie lepiej poświęcić trochę wolnego czasu i zrobić wszystko samodzielnie. Pozwoli Wam to zaoszczędzić niemałe sumy i lepiej poznać własny samochód. Co można zrobić samodzielnie?

Filtry w samochodzie

Należy mieć na uwadze fakt, że wszystkie filtry powinny być wymieniane według zaleceń producenta. Najłatwiejsza jest wymiana filtra powietrza. W zasadzie wystarczy kupić odpowiedni filtr (sprawdzić rocznik, rodzaj silnika i numer części), zlokalizować stary pod maską (zwykle zamontowany w plastikowej obudowie) i śrubokrętem go wyjąć, a następnie zastąpić nowym. Sami poradzicie sobie także z wymianą filtra oleju, który znajduje się w dolnej części silnika i ma przeważnie kształt blaszanego cylindra wielkości kubka. Do jego wymiany potrzebny będzie Wam jednak kanał lub podniesienie auta. Jeżeli filtr paliwa w Waszym samochodzie jest umieszczony w dobrze widocznym i łatwo dostępnym miejscu, możecie także pokusić się o własnoręczną wymianę, bowiem przypomina ona wymianę filtra oleju.

Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) przeważnie można znaleźć w podszybiu pod plastikowym maskowaniem. Po zlokalizowaniu filtra, możecie w łatwy sposób wymienić go samodzielnie. Nie potrzeba do tego specjalnych narzędzi ani wielkich umiejętności. Podobnie ma to miejsce w przypadku osuszacza, który znajduje się w samochodach z klimatyzacją i umiejscowiony jest przeważnie pomiędzy skraplaczem a parownikiem.

Wymiana żarówek

Nie da się ukryć, że są samochody w których wymiana żarówek to istna udręka. Na szczęście nie jest to reguła i w większości przypadków światła będziecie mogli wymienić samodzielnie. Ceny żarówek w serwisach, szczególnie tych autoryzowanych, są bardzo wysokie, a koszty wymiany – wygórowane. Dlatego zdecydowanie najlepszym wyjściem będzie samodzielna wymiana. W sieci znajdziecie multum filmików instruktażowych, a stosowna informacja odnośnie wymiany żarówek umieszczona została także w instrukcji obsługi pojazdu.

Obsługa i wymiana akumulatora

Wymiana akumulatora to także nic trudnego. Być może sama nazwa urządzenia przeraża większość użytkowników. W sieci z pewnością natraficie na sprzeczne informacje o tym, że trzeba potem programować komputer. Najlepiej o nich zapomnieć, ewentualnie włożyć między bajki. W zasadzie jednym problemem jest fakt, że amatorowi trudno zdiagnozować stan baterii – potrzebny jest do tego tester, który sprawdzi baterię pod obciążeniem. Wyspecjalizowany serwis skontroluje także stan instalacji elenktycznej auta. Jeżeli posiadacie tester lub możecie go od kogoś pożyczyć, to akumulator bez problemu wymienicie sami.

Wymiana świec zapłonowych

Niemal wszystkie dostępne na rynku świece zapłonowe wyglądają podobnie, ale ich parametry bywają różne, o czym trzeba pamiętać podczas ewentualnej wymiany i zakupu nowych świec. Montaż wymaga wprawy, bowiem dokręcanie na siłę grozi zniszczeniem głowicy. Jeżeli nie robiliście tego wcześniej sugerujemy skorzystać z pomocy osoby, która się na tym zna, ewentualnie udać się do warsztatu i zlecić wymianę mechanikom. Na szczęście w nowych autach świece wymienia się bardzo rzadko - zwykle raz na 60-150 tys. km.

Klocki hamulcowe

W przypadku starszych modeli samochodów wymiana klocków bywa bardzo łatwa. W zasadzie wystarczy zdjąć koło, wyciągnąć zawleczkę lub odkręcić śrubę przy zacisku i wymienić zużyte elementy na nowe. Pamiętajcie, że podczas wymiany okładzin ciernych trzeba koniecznie sprawdzić stan pozostałych elementów układu hamulcowego tj. tarcz, zacisków i przewodów hamulcowych. Ponadto wymieniając klocki hamulcowe najlepiej użyć nowego zestawu montażowego (sprężynki, blaszki, zawleczki), o czym niestety większość użytkowników zapomina.

Wymiana płynów eksploatacyjnych

Co jakiś czas i przede wszystkim przed nadchodzącą porą zimową powinno się skontrolować jakość i stan wszystkich płynów eksploatacyjnych. Wymiana np. oleju i płynu chłodzącego nie jest trudna. Powstaje tylko problem, co zrobić ze zużytym płynem. Pamiętajcie, że lepiej nie mieszać różnych preparatów, bo nie wszystkie są z sobą kompatybilne. Dlaczego wymiana jest ważna? Stary płyn może przyspieszać korozję układu i zamarzać. Brakuje płynu do spryskiwaczy w zbiorniczku? Chyba to najbardziej banalna kwestia w samochodzie i każdy wie, gdzie znajduje się zbiorniczek. Jeżeli poziom spadł poniżej stanu minimalnego – wiecie co robić. Wystarczy uzupełnić ubytek.

Wymiana wycieraczek

Dlaczego tak jest, że nigdy nie pamiętamy o wymianie naszych wycieraczek samochodowych? Przecież są one tanie i łatwo je zainstalować. Samodzielna wymiana wycieraczek to sposób na duże oszczędności! Zanim przystąpisz do wymiany wycieraczek na nowe, musisz usunąć jednak stare. Zrób to ostrożnie, by nie porysować szyby. Montaż nowego modelu polega na tym, że trzeba nałożyć hak na uchwyt z tworzywa sztucznego, a następnie pociągnąć wycieraczkę do góry, tak aby zamocować obie części ze sobą. Znakiem, że wycieraczka została dobrze przymocowana będzie charakterystyczne kliknięcie.