Ceramiczne klocki hamulcowe pojawiły się na rynku motoryzacyjnym na tyle dawno, że większość kierowców zdążyła się już z nimi zetknąć lub przynajmniej oswoić z ich obecnością. Współcześnie stały się one realną i łatwo dostępną alternatywą dla klocków standardowych. Pytanie tylko, czy kierowcy, którzy do tej pory jeździli wyłącznie na klockach standardowych, mają powód do zamiany ich na ceramiczne?

Co stanowi najpoważniejszą barierę dla każdego, kto chciałby spróbować jazdy na klockach ceramicznych? Takich barier znaleźliśmy nawet 3, a są nimi:

  1. Cena – ta często jest barierą, zwłaszcza jeśli różnica w cenie pomiędzy klockami ceramicznymi a standardowymi jest więcej niż symboliczna.
  2. Przyzwyczajenie – nie bez powodu mówi się, że najbardziej podobają nam się te piosenki, które już znamy. Z klockami hamulcowymi bywa tak samo. Przynajmniej w przypadku kierowców niechętnych wszelkim eksperymentom.
  3. Pewność – kto jeździł na standardowych klockach hamulcowych przez ostatnie 20 lat, ten zna ich specyfikę na wylot. Zamiana na klocki ceramiczne wiązać się będzie (przynajmniej w teorii) z pewną niewiadomą, a niewiadoma to zawsze jakieś ryzyko.

Mimo to jednak każdego dnia kolejni kierowcy w naszym sklepie podejmują decyzję o wyborze ceramicznych klocków hamulcowych i zastąpienia nimi klocków standardowych. Dlaczego?

Jeśli chcecie wybrać najlepsze klocki hamulcowe do swojego auta, musicie najpierw widzieć, jak są zbudowane

Porównanie standardowych klocków hamulcowych z klockami ceramicznymi zaczniemy dość nietypowo, bo od przypomnienia budowy klocków hamulcowych w ogóle – bez podziału na rodzaj zastosowanej mieszanki ciernej.

Samochodowe klocki hamulcowe niemalże bez wyjątku składają się z:

  • płyty mocującej,
  • podkładki tłumiącej,
  • warstwy kleju,
  • warstwy pośredniej,
  • materiału ciernego.

Różnic pomiędzy klockami poszczególnych marek, a zwłaszcza pomiędzy oryginalnymi, markowymi klockami hamulcowymi i tanimi zamiennikami, można się dopatrzeć w absolutnie każdym z tych elementów. Jeśli chodzi o różnice pomiędzy klockami standardowymi a ceramicznymi, to te tkwią przede wszystkim w materiale ciernym.

Standardowe klocki hamulcowe czyli jakie? W jaki sposób radzą sobie z różnymi sposobami eksploatacji?

Od czasu, gdy wycofano z użycia klocki hamulcowe z mieszanką cierną opartą na azbeście (czy ktoś te klocki jeszcze pamięta?), standardem stały się tzw. klocki hamulcowe organiczne. Organiczne, ponieważ wspólnym składnikiem dla ich poszczególnych wersji jest żywica organiczna. To właśnie jej rolą jest spajanie i wzmacnianie struktury mieszanki ciernej klocka. Oprócz żywicy, w skład standardowych klocków hamulcowych wchodzą również:

  • metal – to on odpowiada za siłę tarcia, stąd im większe wymagania wobec klocków pod tym właśnie względem (np. w autach sportowych), tym większa jest zawartość metali w mieszance ciernej. Najczęściej wykorzystywanymi metalami są tutaj: stal i tlenki stali, a także miedź oraz mosiądz;
  • grafit – w przypadku klocków hamulcowych pełni rolę „suchego smaru”, czyli czynnika odpornego na wysokie temperatury, a przy tym redukującego zużycie tarcz hamulcowych. Im więcej grafitu zawiera mieszanka cierna klocka, tym jest on łagodniejszy dla tarcz hamulcowych (tym wolniej się zużywają).

Jednak żywica organiczna w porównaniu z azbestem bardzo źle znosi wysokie temperatury, a wysoka zawartość grafitu sprawia, że klocki pylą, jak brzozy na wiosnę. Dodatkowo pył ten, zawierający nieraz naprawdę sporą ilość metali, stanowi doskonały nawóz dla korozji. Opadając na jakiekolwiek elementy samochodu poddające się działaniu korozji, bardzo szybko może dać początek rdzawym wżerom. Nawet w miejscach, o których nigdy byśmy nie pomyśleli. Wszystko to razem sprawiło, że branża motoryzacyjna dość szybko zaczęła pracować nad materiałem, który będzie w stanie zastąpić standardową mieszankę cierną klocków hamulcowych. Po wielu próbach padło ostatecznie na ceramikę. Z jakim efektem?

Ceramiczne klocki hamulcowe to najlepszy wybór na rynku? Pod jakim względem przewyższają klocki standardowe?

Klocki ceramiczne, jak wiele innych rozwiązań, trafiły do seryjnie produkowanych samochodów ze sportów motorowych. To tam zostały przetestowane i tam też są cały czas używane z powodzeniem. Ich największymi zaletami są:

  • duża odporność na wysokie temperatury,
  • bardzo wysoka żywotność,
  • niezwykle niski poziom emisji pyłów.

Do tego ostatniego należy koniecznie dodać również to, że pyły powstające podczas ścierania klocków ceramicznych są całkowicie bezpieczne dla środowiska (w tym i dla nas samych) i w żaden sposób nie wpływają niekorzystnie na pozostałe elementy auta. Nie tylko nie brudzą felg czy nadkoli, ale też nie powodują korozji.

Ale na tym nie koniec zalet ceramicznych klocków hamulcowych. Ważnym, choć nieczęsto wspominanym aspektem ich eksploatacji jest fakt, iż są one niezwykle przyjazne wobec tarcz hamulcowych – potrafią znacząco wydłużyć ich żywotność. Jeśli chodzi o ich wady, to tu cały czas na pierwsze miejsce wysuwa się cena. W ostatecznym rozrachunku jednak koszt zakupu dobrej klasy klocków ceramicznych zwróci się Wam zarówno poprzez niższe wydatki (dłuższy interwał wymiany tarcz i klocków, brak kosztów usuwania zabrudzeń czy korozji), jak i przez pewność oraz bezpieczeństwo. To ostatnie zwłaszcza trudne jest do przecenienia.