W dobrych czasach motoryzacji, kiedy rządziły silniki o dużej pojemności i nikt nie przejmował się normami hałasu, coś takiego, jak końcówki wydechu, było absolutnie zbędne. Dziś jednak żyjemy i poruszamy się w zupełnie innej rzeczywistości. Inne są samochody, inne jednostki napędowe i tylko chęć cieszenia uszu niskim, mocnym dźwiękiem pracującego silnika pozostała ta sama. Co zmieniają końcówki wydechu? Jakie ich rodzaje można spotkać obecnie na naszym rynku?

Skąd wzięła się wśród kierowców potrzeba montowania specjalnych końcówek wydechu?

Dla fana motoryzacji nie ma piękniejszego dźwięku niż charakterystyczny dźwięk wydawany przez pracujący silnik o sporej pojemności. Wszyscy zachwycamy się bulgotem V8, rykiem R6 czy wyciem V10. Jednak obecnie o podobne doznania ze stronu nowoczesnych samochodów coraz trudniej. Nawet auta mocno usportowione czy wręcz wyraźnie sportowe ograniczane są przez dwa kluczowe czynniki sprawiające, że wydawany przez nich dźwięk mocno odbiega od oczekiwań ich właścicieli. Czynnikami tymi są:

  • zmiany konstrukcyjne jednostek napędowych,
  • zaostrzenie wymagań wobec emitowanego hałasu i komfortu jazdy.

Jeśli chodzi o konstrukcję nowoczesnych silników, ta te już od jakiegoś czasu nieustannie rozwijają ideę downsizingu. Jednostki napędowe o dużej liczbie cylindrów zastąpiono małymi, turbodoładowanymi motorami. Nie dość więc, że same z siebie są cichsze, to dodatkowo turbosprężarki działają trochę niczym tłumiki – odbierają część spalin od układu wydechowego, które to spaliny napędzają ich wirnik.

Coraz cichsze samochody – wyjaśnia ekspert iParts.pl – to również efekt restrykcyjnych norm hałasu, które nie pozwalają producentom aut na zbyt wiele. To plus oczekiwania klientów dotyczące komfortu jazdy sprawiają, iż nowoczesne samochody są coraz cichsze, a dźwięk wydobywając się z ich wydechów nie przypomina w najmniejszym stopniu tego, co fani motoryzacji w sportowym wydaniu mogliby uznać za zadowalające. Ponieważ zaś klient zawsze i wszędzie swoimi oczekiwaniami zmusza producentów do konkretnych rozwiązań, na rynku pojawiły się części mające za zadanie przywrócić wyciszonym do maksimum samochodom ich dawny charakter. Rozwiązaniami tymi są specjalne nakładki na układ wydechowy, popularnie zwane końcówkami wydechu.

Jakiego rodzaju końcówki wydechu możecie znaleźć na naszym rynku?

Końcówki wydechu to obecnie najprostszy i najtańszy sposób na poprawę dźwięku pracującego silnika, a dokładniej układu wydechowego. Części te należą do elementów wykorzystywanych w tzw. tuningu optycznym, a więc tuningu poprawiającym ogólne wrażenia estetyczne. I taką też rolę pełnią końcówki wydechu. Ich zadaniem bowiem jest nie tylko modulowanie dźwięku, ale też poprawa wyglądu samochodu.

Na rynku motoryzacyjnych części zamiennych znaleźć można naprawdę sporą liczbę końcówek wydechu, które to końcówki – w zależności od budowy i sposobu montowania – dzielą się na 4 kategorie:

  1. Nakładki – montowane za pomocą śruby mocującej i przykręcane na rurę wylotową tłumika.
  2. Rury montażowe – te z kolei mocowane są poprzez spawanie bezpośrednio do denka tłumika.
  3. Końcówki pojedyncze – posiadają jedną rurę wylotową, a mocowane są z użyciem obejmy lub spawu.
  4. Końcówki podwójne – rozgałęziają się w dwie rury wylotowe i również mocowane są bądź to poprzez przykręcenie obejmą, bądź wspawanie elementu w wydech.

Wybierając końcówki wydechu do swojego auta, zwracajcie uwagę na ich wykonanie (powinny być zawsze wykonane ze stali nierdzewnej wysokiej klasy) oraz na posiadany atest (możecie używać wyłączenie części z odpowiednim atestem zezwalającym na używanie danej części). Na szczęście oferta tego typu części jest naprawdę szeroka i obejmuje zdecydowaną większość modeli aut, poczynając od nieśmiertelnego Poloneza i równie kultowe Seicento, na najnowszych wersjach Mercedesa czy Audi kończąc.

Uwaga! Dobierając końcówkę wydechu do swojego auta, kierujcie się nie tylko ich walorami estetycznymi i dźwiękowymi, ale również pojemnością silnika. Ich typ zawsze powinien być uzależnionych od tego, jaką pojemność posiada silnik auta, w którym na układ wydechowy zamierzacie założyć podobną końcówkę.