Czy etykiety unijne oszukują kierowców? Czy określany na nich poziom hałasu jest zgodny z prawdą? Na jakie modele powinniście się zdecydować, poszukując najcichszych opon letnich? Dlaczego wybór ten okazuje się tak bardzo skomplikowany?

Niedawno kupiłem „elektryka” – pisze do nas Marcin z Chorzowa – i mam zamiar dobrać do niego opony, które maksymalnie zwiększą komfort akustyczny już i tak cichego auta. Na razie szukam opon letnich, choć pewnie niedługo zacznę się też rozglądać za „zimówkami”. A moje pytanie – jakie opony letnie są obecnie najcichsze? Które modele moglibyście mi polecić, żebym mógł faktycznie podróżować bez tego irytującego wycia i szumu?

Właśnie tak brzmi pytanie za przysłowiowy milion dolarów. Najcichsze opony letnie? Dobrze, ale pod jakim względem najcichsze? Szukając najcichszych opon letnich na podstawie samej tylko etykiety unijnej, należałoby po prostu zestawić w Excelu wszystkie dostępne do tej pory opony, określić poszukiwany rozmiar i wybrać tę, która pod względem głośności wypada najlepiej. Zapewne znalazłoby się co najmniej kilkanaście opon letnich oferujących w danym rozmiarze identyczny poziom głośności zewnętrznej. Ale która z nich byłaby najlepsza. I czy któraś z nich faktycznie by taka była. Bo gdybyśmy mieli podejść do sprawy na poważnie i spróbowali wybrać oponę faktycznie najcichszą z punktu widzenia kierowcy, mogłoby się szybo okazać, że nie jest to żaden z wytypowanych przez nasz arkusz kalkulacyjny modeli. Dlaczego? Głównie dlatego, że cyferki w Excelu a praktyka to dwie różne sprawy. Ale od początku.

Co decyduje o głośności opony samochodowej? Jakie czynniki wpływają na to, że to właśnie opony letnie są z reguły najcichsze?

Opona letnia osobowa GOODYEAR Eagle F1 Asymmetric 6 205/40 R17 84W
Opona letnia osobowa GOODYEAR Eagle F1 Asymmetric 6 205/40 R17 84W

Na temat głośności opon samochodowych oraz czynników na tę głośność wpływających można by spisać nie jedną, ale kilka książek. My jednak postaramy się przedstawić Wam tę wiedzę w wersji prostej i skróconej, aby każdy miał wystarczające podstawy do tego, by nie dać się naciągnąć na zwykłe hasła reklamowe. A zaczniemy od czynników decydujących o głośności opony, którymi są:

  • rodzaj opony – jej sezonowość, przeznaczenie itp.;
  • rozmiar opony – na ogół im większy rozmiar, tym większy hałas;
  • materiały konstrukcyjne – rodzaj mieszanki gumowej i nie tylko;
  • stan techniczny – a przede wszystkim poziom ogólnego zużycia.

Kluczowym i najczęściej wymienianym czynnikiem decydującym o głośności opony jest je bieżnik. I zasada jest tu zdumiewająco prosta. Jeśli szukacie najcichszych opon, unikajcie opon kierunkowych z bieżnikiem w kształcie tzw. jodełki, z kanałami wodnymi odchodzącymi z centrum opon na zewnątrz. Najcichsze opony to opony asymetryczne, z kanałami wodnymi idącymi wzdłużnie i z zamkniętymi bokami. Właśnie taki bieżnik stosowany jest najczęściej w oponach letnich i to dlatego opony letnie są z reguły najcichsze.

Jakie rodzaje głośności opony samochodowej wyróżniamy? Który z nich odpowiada za komfort akustyczny kierowcy?

Opona osobowa letnia NOKIAN Wetproof 215/45 R17 91W
Opona osobowa letnia NOKIAN Wetproof 215/45 R17 91W

Jeśli sądzicie, że informacja o głośności opony widniejące na etykiecie unijnej pomoże Wam wybrać najcichszą oponę z punktu widzenia kierowcy i jego pasażerów, to musicie natychmiast zmienić pogląd na ten temat. Dlaczego? W motoryzacji wyróżniamy 2 rodzaje hałasu generowanego przez oponę:

  1. Hałas zewnętrzny – to ten, którego wartość znajdziecie na etykiecie unijnej;
  2. Hałas wewnętrzny – słyszalny w kabinie jadącego samochodu;

Polegając na samych etykietach unijnych, będziecie wybierać najcichsze letnie opony ale pod względem generowanego przez nie hałasu zewnętrznego. To, czy będą również ciche z punktu widzenia kierowcy, dopiero się okaże. Bo wcale takimi być nie muszą. Co więcej, w motoryzacji hałas generowany przez oponę mierzony jest w 3 etapach:

  1. Pomiar obiektywnego hałasu zewnętrznego
  2. Pomiar obiektywnego hałasu wewnętrznego
  3. Pomiar subiektywnego hałasu wewnętrznego.

Paradoksalnie najważniejszy dla nas powinien być ten ostatni pomiar, o którym jednak kupujący opony praktycznie nigdy się nie dowiadują, a przynajmniej nie od producentów. A dlaczego właśnie ten pomiar jest tak ważny? Ponieważ w pomiarze tym wykwalifikowany kierowca zawodowy, pokonując z różną prędkością mocno zróżnicowaną trasę, określa własne wrażenia i odczucia z jazdy na konkretnym zestawie opon. I zwykle wrażenia te wszyscy kierowcy testowi mają niemalże identyczne.

Które opony letnie możemy uznać za najcichsze? Jakie modele warto polecić kierowcom lubiącym podróżować w ciszy?

Opona osobowa letnia CONTINENTAL EcoContact 6 205/60 R16 92V
Opona osobowa letnia CONTINENTAL EcoContact 6 205/60 R16 92V

Z doświadczeń, jakie wynikają z subiektywnych pomiarów hałasu wewnętrznego generowanego przez opony wynika wyraźnie, że poziom głośności odbierany i określany przez kierowcę nie jest tożsamy z oceną głośności widniejącą na etykiecie unijnej. Może być tak, że pozornie najcichsza opona letnia w całym zestawieniu okaże się najgłośniejsza lub odwrotnie. Jest jednak pewien dość oczywisty wzorzec, jaki wyłania się z podobnych badań. Okazuje się bowiem, że najlepiej w ocenie kierowców wypadają opony klasy premium. To one, bez względu na generowany hałas zewnętrzny, są najcichszymi oponami letnimi, ponieważ najlepiej tłumią dźwięki przekazywane na wnętrze kabiny. Jeśli więc szukacie najcichszych opon letnich, powinniście wybierać pomiędzy modelami w rodzaju:

  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
  • Continental EcoContact 6
  • Bridgestone Potenza Sport
  • Hankook Ventos Prime 3 K125
  • Nokian WetProof
  • Dunlop Sport BlueRespons
  • Uniroyal RainSport 5
  • Pirelli Cinturato P7
  • Michelin Pilot Sport 5
  • Nexen N’fera Sport

Pamiętajcie, że gdy nie sposób dobrać najlepszej opony pod kątem wartości, której nie opisują sami producenci, najbezpieczniej zawsze kierować się jej klasą i samą renomą marki. W ten sposób znacząco redukujecie zagrożenie ewentualnym rozczarowaniem.