Chińskie opony nie cieszą się w Europie szczególną popularnością, ale inaczej rzecz ma się w przypadku opon tajwańskich. Produkowane na Tajwanie opony Maxxis od niedawna coraz mocniej zdobywają rynek europejski, co najlepiej widać na przykładzie modelu Maxxis Premitra 5 HP5.

Jeśli marka Maxxis nie była Wam do tej pory znana, znaczy to, że nie byliście i zapewne nadal nie jesteście fanami jednośladów czy to napędzanych siłą ludzkich mięśni, czy najpotężniejszymi silnikami motorowymi. Dlaczego? Ponieważ ten pochodzący z Tajwanu producent opon od 1967 roku funkcjonuje na światowym rynku jako jeden z największych wytwórców dobrej klasy opon do rowerów i motocykli. I są to opony naprawdę rozmaite, dostosowane do różnego typu pojazdów i do najróżniejszych warunków drogowych. Spora ich część to opony terenowe lub wręcz ultra terenowe. Nic więc dziwnego, że dość szybko z wytwarzania ogumienia dla jednośladów, marka Maxxis przeszła do produkcji opon do aut terenowych, w tym do pojazdów przeznaczonych do użytkowania w ekstremalnie trudnych warunkach. Jej oferta w zakresie opon ATV (z ang. All Terrain Vehicle) jest naprawdę imponująca.

Produkcję opon do samochodów osobowych marka Maxxis rozpoczęła stosunkowo niedawno, bo dopiero w latach 90., przez co ich oferta w tym względzie nie jest jeszcze zbytnio rozbudowana. To ograniczanie ilości modeli dodatkowo wzmacniane jest przez politykę firmy nakazującą skupianie się na rozwoju oraz udoskonalaniu tych już stworzonych opon. Jednym z absolutnie sztandarowych produktów marki Maxxis, gdy chodzi o opony do aut osobowych, są opony letnie Maxxis Premitra 5 HP5, występujące również pod nazwami Maxxis Premitra 5 lub Maxxis Premitra HP5. Co to za opony? Co powinien wiedzieć o nich każdy polski kierowca rozważający zakup tego modelu na zbliżające się lato?

Opony Maxxis Premitra 5 HP5 na typowo europejskie lato. Co przesądza o takim ich przeznaczeniu?

Opona letnia MAXXIS Premitra 5 205/55 R16 94W
Opona letnia MAXXIS Premitra 5 205/55 R16 94W

Kiedy model Maxxis Premitra 5 HP5 pojawił się po raz pierwszy na naszym rynku – a było to już dobrych 6 lat temu – towarzyszyły mu klarowne zapowiedzi pracowników tajwańskiego producenta, iż oto otrzymujemy opony stworzone specjalnie z myślą o Europie. Nikt nie ukrywał faktu, że opony Maxxis Premitra 5 HP5 mają otworzyć marce drogę do bogatego rynku na Starym Kontynencie, a będzie to możliwe jedynie wówczas, gdy model ten odniesie odpowiednio duży sukces. Żeby jednak było to możliwe, musi spełniać dość specyficzne, typowe dla Europy wymagania. Zdaniem producentów rozwiązaniem miało być postawienie na:

  • najlepsze możliwe radzenie sobie ze zjawiskiem aquaplaningu – najwyraźniej Tajwańczycy wiedzą dobrze, iż jesień w niektórych częściach Europy potrafi trwać nawet 9 miesięcy;
  • doskonałą przyczepność i hamowanie na mokrej nawierzchni – w tym względzie opony Maxxis Premitra 5 HP5 radzą sobie delikatnie gorzej;
  • dobrą przyczepność na suchej nawierzchni – ponieważ najwyraźniej zdaniem inżynierów z Tajwanu w Europie cały czas pada, w tym elemencie model Maxxis Premitra 5 HP5 wypada nieco słabiej;
  • wysoką efektywność paliwową – chodzi tu o ograniczanie zużycia paliwa, które w przypadku omawianych opon nie przedstawia się rewelacyjnie, co może być efektem tego, iż model ten ma już swoje lata i opracowywany był zanim jeszcze wprowadzono bardzo wyśrubowane, proekologiczne wymogi.

O czymś zapomnieliśmy? Tak. Jest jeszcze jedna kategoria, w której opony Maxxis Premitra 5 HP5 okazały się zdecydowanie ponadprzeciętne i niemal tak dobre, jak w kwestii unikania aquaplaningu. A kategorią tą jest komfort, który był ważny między innymi dlatego, że opony letnie Maxxis Premitra 5 HP5 tworzono z myślą nie tylko o autach sportowych (w końcu oznaczenie „HP” w nazwie pochodzi od „High Performance”), ale również o autach klasy premium i luksusowych. Zapewniany przez nie komfort musiał być i jest wyjątkowy.

Sukces opon Maxxis Premitra 5 HP5 podczas wielu profesjonalnych testów. Czym jeszcze mogą konkurować z modelami innych marek?

Sam producent opon Maxxis Premitra 5 HP5 przy każdej niemal okazji podkreśla, jak dobrze opony te spisały się podczas licznych testów przeprowadzanych przez rozmaite podmioty z branży motoryzacyjnej, poczynając od niezależnych ekspertów, na renomowanych magazynach motoryzacyjnych kończąc. Szczególnie warte wspomnienia są tutaj:

  • nagroda za najlepsze opony w letnim teście średniej klasy magazynu ACE 2020 – 1 miejsce na 9 opon;
  • miejsce na 12 opon w teście opon letnich ADAC 2020 do SUV-ów;
  • zwycięstwo w teście opon letnich 2021„Vi Bilägare”;
  • oceny „Bardzo polecam” i „Zalecenie dotyczące wartości” w teście Auto Zeitung 2020.

Co ciekawe, bardzo często pojawia się problem z określeniem, do jakiej klasy należą opony Maxxis Premitra 5 HP5. Wynika to przede wszystkim stąd, iż marka Maxxis nie produkuje opon wyłącznie jednej klasy i nie sposób ją przypisać czy to do klasy budżetowej, średniej czy premium. Każdy model należałoby rozpatrywać w tym względzie indywidualnie. A jak jest z oponami Maxxis Premitra 5 HP5? Pod względem jakości nadal, mimo wieku, model ten może być zaliczany śmiało do klasy premium, gdy tymczasem cenowo kształtuje się co najwyżej na średniej półce. Jest to rozwiązanie, któremu z pewnością przyklasną wszyscy polscy kierowcy. Oby takich opon było takich jak najwięcej.

Inne modele opon Maxxis: