Rzadko kiedy zdarza się, aby dostępne w internecie opisy konkretnego modelu opon tak dalece mijały się z rzeczywistością, jak w przypadku modelu Firestone Roadhawk. Skąd biorą się te mylne informacje? Jaka jest prawda o oponach Firestone Roadhawk?

Z informacji, jakie można znaleźć na różnego typu serwisach „specjalistycznych”, a zwłaszcza u niektórych dostawców opon samochodowych, wynika, że model Firestone Roadhawk to doskonałość w każdym calu. Problem w tym, że podobne opisy pojawiają się tam przy każdej jednej oponie, o ile tylko dostawca ten posiada ją w swojej ofercie. Z trudnego do zrozumienia powodu sprzedawcy na ogół zupełnie ignorują fakt, iż podstawą dobrego wyboru opony samochodowej jest dopasowanie jej do wymagań pojazdu i samego kierowcy. A to oznacza, że koniecznym jest poznanie tak samo mocnych, jak i słabych stron każdego modelu. I zarówno Firestone Roadhawk, jak i wszystkie inne opony, posiadają te właśnie mocne i słabe strony. Jak wygląda to w przypadku omawianego modelu? O czym każdy z Was powinien wiedzieć przed wyborem na sezon letni opon Firestone Roadhawk?

Niskie opory toczenia i jeszcze mniejszy hałas w oponach Firestone Roadhawk? Nic z tych rzeczy. A oto dlaczego

Jeśli traficie gdzieś na informację o tym, jak to bardzo konstruktorzy opon letnich Firestone Roadhawk pracowali nad nową mieszanką mającą zredukować opory toczenia i tym samym poprawić komfort podróży, możecie przestać dalej czytać. Te stwierdzenia nie mają absolutnie nic wspólnego z prawdą. Nie to było celem producenta i nie taki efekt chciał osiągnąć. Model Firestone Roadhawk od początku do końca miał być uzupełnieniem dla dwóch innych modeli Firestone z rodziny „Hawk”, którą obecnie tworzą:

  • Firehawk – opony o sportowym, wręcz wyczynowym charakterze, których zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie kierowcy doskonałej kontroli nad pojazdem i odpowiedniej przyczepność w każdych warunkach (na suchej i mokrej nawierzchni);
  • Multihawk  - w tym przypadku producenci postawili właśnie w głównej mierze na komfort, projektując opony turystyczne dla statecznych sedanów lub innego typu limuzyn. Opony te mogą być jednak używane również w SUV-ach czy nawet samochodach dostawczych;
  • Roadhawk – te opony to coś dla kierowców przemierzających każdego roku naprawdę spore dystanse. Opony te mają zapewnić im właściwości jezdne na odpowiednio wysokim poziomie, ale ich wyróżnikiem jest trwałość i odporność na ścieranie.

W jaki sposób marka Firestone osiągnęła swój cel dla modelu Firestone Roadhawk? To bardzo proste. Jej konstruktorzy postawili na bardzo twardą mieszankę oraz bieżnik asymetryczny, co dało efekt przypominający połączenie klasycznej opony asymetrycznej z oponą ekonomiczną. Mamy więc tu do czynienia z „gumami” o bardzo twardym bieżniku (sama opona wcale przy nie musi być przy tym taka twarda) zapewniającym wydłużony przebieg i – co bardzo ważne – zachowanie właściwości typowych dla nowej, niezużytej opony znacznie dłużej niż w przypadku konkurencyjnych modeli. Wszystko to jednak odbyło się kosztem wspomnianych oporów toczenia oraz głośności.

Na ile energooszczędna i komfortowa jest w rzeczywistości opona Firestone Roadhawk? Jakie opinie na ten temat mają sami kierowcy?

Opona letnia FIRESTONE RoadHawk 205/55 R16 91H

Opona letnia FIRESTONE RoadHawk 205/55 R16 91H

Szybki rzut oka na etykietę unijną każdemu, nawet początkującemu kierowcy wystarczy za odpowiedź na tak postawione pytanie. Wartości, jakie tam znajdziemy, w pełni potwierdzają założenia i cele postawione przed konstruktorami modelu Firestone Roadhawk. Opony te otrzymały bowiem następujące oceny:

  • energooszczędność (opory toczenia) – słabe „C”,
  • przyczepność na mokrej nawierzchni – mocne „A”,
  • głośność – 71 dB.

A wszystko to dla opon w rozmiarze 215/45 R18 93Y XL. Gdzie tu niskie opory toczenia? Gdzie ten komfort? Nawet jeśli uwzględnimy fakt, że model Firestone Roadhawk jest już na rynku od jakiegoś czasu, tak wysokie opory toczenia mogą zastanawiać. Ale tylko do momentu, kiedy weźmiemy pod uwagę fakt, iż opona ta ma na celu przede wszystkim wydłużenie przebiegu i zachowanie jak najwyższej (porównywalnej z całkowicie nową oponą) skuteczności po przejechaniu 20 000 i więcej kilometrów.

A co z głośnością? Mogłoby się wydawać, że 71 dB to wcale nie tak dużo. Pamiętajcie jednak, że głośność podawana w decybelach jest wartością logarytmiczną, więc różnica w słyszalnym przez nas hałasie pomiędzy cichą oponą (68 dB), a oponą głośną (71 dB), jest aż dwukrotna. I to wystarczy do tego, aby kierowcy nierzadko narzekali na poziom hałasu generowanego przez model Firestone Roadhawk. Jest to zjawisko na tyle częste, iż nietrudno trafić na krytyczne opinie na ten temat. Tu jednak zdaje się wychodzić właśnie ten wspominany przez nas na samym początku brak świadomości mocnych i słabych stron danej opony. Firestone Roadhawk nie są oponami cichymi, nie są też oponami redukującymi znacząco zużycie paliwa. Ich zadaniem jest wydłużenie możliwego przebiegu i zapewnienie kierowcy odpowiednio dobrych właściwości jezdnych w momencie, gdy konkurencyjne modele zaczynają już je tracić na skutek starcia się bieżnika. A wszystko to w naprawdę niskiej cenie – za komplet opon Firestone Roadhawk na iParts.pl zapłacicie nawet poniżej 1000 zł.

Firestone Roadhawk to propozycja skierowana do konkretnej grupy odbiorców i tylko znając ich właściwości, będziecie w stanie określić, czy i Wy do tej grupy należycie.