Z punktu widzenia czysto finansowego, wybór pomiędzy oponami zimowymi i uniwersalnymi (wielosezonowymi) wydaje się być oczywisty. Jednak kiedy dokładnie przyjrzymy się charakterystyce obu typów ogumienia, sprawa przestaje być już taka prosta. Ostatecznie bardzo wiele zależy od tego, w jakich warunkach i przez kogo dane opony będą używane. Co oponach zimowych i wielosezonowych powinien wiedzieć każdy kierowca?

Charakterystyka opon zimowych

Opony zimowe są projektowane i produkowane z myślą o jeździe w typowo zimowych warunkach, a więc muszą radzić sobie doskonale z takimi zjawiskami jak:

  • śnieg,
  • lód,
  • błoto pośniegowe,
  • woda,
  • niska temperatura.

Aby opona zimowa mogła zapewnić jak najlepszą trakcje i przyczepność mimo powyższych przeciwności, musi posiadać i posiada:

  • odpowiednią rzeźbę bieżnika – bieżnik wgryzający się w śnieg, maksymalnie przyczepny na lodzie i radzący sobie nieźle z odprowadzaniem dużych ilości wody;
  • właściwa mieszankę gumową – opony zimowe produkowane są zawsze z mieszanki miękkiej, która zachowuje elastyczność nawet przy siarczystych mrozach.

Charakterystyka opon uniwersalnych (wielosezonowych)

Z czysto technicznego punktu widzenia opony uniwersalne są oponami letnimi posiadającymi zimową homologację. Co to oznacza? Oznacza to mniej więcej tyle, że mają sobie dobrze radzić latem i nieźle zimą. Aby było to możliwe, opony wielosezonowe charakteryzują się:

  • bieżnikiem bardziej dostosowanym do warunków zimowych,
  • wyraźnie miększą mieszanką gumową niż opony letnie.

Niestety oznacza to również, że opony uniwersalne w typowo zimowych warunkach nie są w stanie poradzić sobie równie dobrze, jak specjalnie do nich przygotowane opony zimowe (z tej samej półki cenowej i jakościowej). Różnica ta jest szczególnie mocno widoczna na mocno zaśnieżonych czy oblodzonych drogach. Nie zdziwcie się też, jeśli przy naprawdę ostrym mrozie staną się nieco zbyt twarde, by dorównać typowym „zimówkom”.

Kto powinien jeździć na oponach zimowych?

Opony zimowe to produkt o tyle specjalistyczny, że powstał z myślą o bardzo konkretnych, typowo zimowych warunkach. Jeśli więc jeździcie dużo i często, również zimą, zdecydowanie powinniście postawić na taki rodzaj opon. Nawet jeśli nie jeździcie często, ale dynamicznie (i śnieg czy oblodzenie nie powstrzymują Was zbytnio przed mocniejszym dociśnięciem gazu), również powinniście zainwestować w „zimówki”. Dzięki nim zyskacie wyraźnie lepszy komfort jazdy w trudnych, zimowych warunkach i większą kontrolę nad autem nawet podczas wykonywania trudnych czy niebezpiecznych manewrów.

Wady opon zimowych: cena zestawu wyższa niż opon uniwersalnych tej samej klasy, konieczność regularnej wymiany, możliwe uszkodzenia felg podczas wymiany (wystarczy zwykła niedbałość czy nieostrożność wulkanizatora).

Zalety opon zimowych: najlepsze możliwe dostosowanie do warunków zimowych, bezpieczeństwo, dobra kontrola nad autem.

Dla kogo opony uniwersalne są dobrym wyborem?

W przypadku opon wielosezonowych, praktycznie wszyscy eksperci są zgodni co do tego, iż ten typ ogumienia jest idealnym rozwiązaniem dla osób jeżdżących mało (z niskim rocznym przebiegiem) lub poruszających się głównie po dużych miastach. Jeśli zaliczacie się do którejś z tych grup, możecie śmiało postawić na opony uniwersalne, ale z jednym ważnym zastrzeżeniem. Pamiętajcie, że przy wyborze opon w ogóle – a przy wyborze opon wielosezonowych w szczególe – nie wolno kierować się wyłącznie chęcią oszczędzenia na nowym komplecie. Cena ogumienia samochodowego zawsze odzwierciedlać będzie jego jakość, a jakość w przypadku opon uniwersalnych jest elementem kluczowym. W żadnym wypadku nie wybierajcie opon najtańszych (zwłaszcza chińskich, o niepewnym pochodzeniu). Lepiej jest dopłacić te 300-400 zł i mieć pewność, że droga hamowania na oblodzonej drodze wyniesie ok. 50, a nie powyżej 60 metrów.

Wady opon wielosezonowych: nie tak dobre dostosowanie do warunków zimowych, gorsze właściwości jezdne na lodzie czy śniegu.

Zalety opon wielosezonowych: możliwość jazdy przez cały rok bez wymiany, cena, uniwersalność.