Jednym z ważniejszych, choć przez niektórych ciągle lekceważonych zagrożeń związanych z jazdą samochodem, są tzw. martwe pola. Kierowca podczas jazdy często nie ma żadnych możliwości sprawdzić, czy w jego martwym polu nie znajduje się pieszy lub inny pojazd. Nie ma, a raczej nie miał, gdyż problem ten rozwiązuje obecnie system znany jako asystent martwego pola. Jaką rolę pełni to rozwiązanie? Na jakich podzespołach opiera się jego działanie i w jaki sposób należy z niego korzystać?

Czym jest i jak działa asystent martwego pola?

Asystent martwego pola to jeden z systemów wchodzących w skład systemu ADAS, czyli zbioru rozwiązań poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zadaniem asystenta martwego pola jest – jak sama nazwa wskazuje – monitorowanie sytuacji w tzw. martwych polach (martwych strefach), czyli obszarach, które w normalnej sytuacji nie są dostępne dla oczu kierowcy. Chodzi tu przede wszystkim o strefę obok samochodu, nieco z tyłu, zasłoniętą przed wzrokiem kierowcy przez słupki boczne i nieobejmowaną przez lusterka boczne oraz tylne. Te właśnie martwe strefy stanowią poważne zagrożenie podczas jazdy, ponieważ są w stanie skutecznie ukryć obecność innego pojazdu, nawet jeśli posiada ona całkiem spore gabaryty.

Standardowy, nowoczesny asystent martwego pola opiera swoje działanie na:

  • czujnikach lub radarze umiejscowionym pod tylnym zderzakiem,
  • kamerze lub kamerach samochodowych.

Coraz częściej elementem systemu jest również wyświetlacz typu head-up display, który przekazuje informację o zagrożeniu bezpośrednio przed oczy kierowcy. W mniej zaawansowanych systemach rolę ostrzeżenia przejmuje sygnał dźwiękowy i/lub wyświetlająca się na obszarze lusterka bocznego ikonka.

W jaki sposób asystent martwego pola może być wykorzystywany?

Asystent martwego pola w swojej najprostszej wersji ogranicza się do monitorowania martwej strefy z tyły pojazdu podczas jazdy i ostrzegania kierowcy przed znajdującymi się tam pojazdami w momencie, gdy ten zadeklaruje (np. poprzez włączenie kierunkowskazu) chęć zmiany pasa ruchu. W bardziej zaawansowanych systemach asystent martwego pola potrafi również:

  • wspomagać kierowcą podczas włączania się do ruchu (kiedy kierowca włącza się do ruch, wyjeżdżając np. tyłem z posesji),
  • ostrzegać przed niebezpieczeństwem podczas wysiadania z pojazdu (kiedy nadjeżdżający pojazd może zagrozić osobom opuszczającym samochód),
  • uruchamiać system Precrasch (system aktywuje elementy bezpieczeństwa po wykryciu pojazdu, który w sposób ewidentny uderzy w tył chronionego samochodu).

Asystent martwego pola już teraz wykorzystywany jest do całej palety zadań mających nie tylko ułatwiać jazdę, ale przede wszystkich chronić samochód i podróżujące nim osoby. Możemy się spodziewać, iż z czasem ilość tych zadań jeszcze wzrośnie, wraz ze wzrostem możliwości nowoczesnych czujników oraz samochodowych systemów bezpieczeństwa.