Okresowe przeglądy to coś, o czym musi pamiętać każdy kierowca. I nie chodzi tu o obowiązkowe badania techniczne dopuszczające auto do ruchu. Podczas przeglądów wymieniamy filtry i płyny, a także sprawdzamy stan najczęściej zużywających się elementów. I wszystko to możemy przeprowadzić całkowicie we własnym zakresie.

Regularne przeglądy pojazdu

Każdego roku, na przełomie jesieni i zimy lub na początku wiosny, wszyscy właściciele samochodów powinni poddać swoje pojazdy przeglądom. W tym celu można oczywiście oddać auto do serwisu, to jednak wiązać się będzie z określonymi kosztami i czasem, ponieważ bardzo rzadko zdarza się, by mechanik mógł zrobić wszystko od ręki. Mając jednak zgromadzone niezbędne części zamienne, podstawowe narzędzia i akcesoria, i poświęcając na wszystko 3-4 godziny czasu, możemy taki przegląd wykonać samodzielnie, wcale z nie mniejszym powodzeniem niż wykwalifikowany mechanik.

Wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem

Zaczynamy od oleju (przy założeniu, że tuż przed przeglądem silnik pracował), ponieważ powinno się go spuszczać z układu w momencie, gdy silnik jest jeszcze ciepły. Ciepły olej jest po prostu rzadszy. W miejsce starego wlewamy nowy, dokładnie w tej ilości, jaką podaje producent auta. Wymieniamy również filtr.

Wymiana filtra powietrza

To jedna z najprostszych czynności do wykonania podczas przeglądu. Stary filtr zastępujemy nowym, ale wcześniej dokładnie czyścimy wnętrze jego obudowy.

Kontrola płynu chłodniczego

W przypadku płynu chłodniczego chodzi bardziej o kontrolę, niż o wymianę. Kontrolujemy jego właściwości (służy do tego tzw. glikometr) oraz poziom. Jeśli poziom okaże się zbyt niski, dolewamy świeży płyn.

Kontrola płynu hamulcowego

W przypadku płynu hamulcowego, sprawdzamy procentową zawartość wody (można to zrobić przy pomocy specjalnego testera lub skorzystać z pomocy diagnosty) oraz poziom. I tu również w razie potrzeby dolewamy nowy.

Kontrola paska osprzętu

Kontrolę tę przeprowadzamy bez zdejmowania paska. Wystarczy go dobrze obejrzeć, czy nie jest popękany lub inaczej uszkodzony, oraz czy jest dobrze napięty. Sprawdzamy też, czy napinacz działa właściwie.

Kontrola hamulców

W przypadku kontroli hamulców musimy przygotować się na nieco więcej pracy. Przede wszystkim musimy się do nich dostać, a to oznacza ściągnięcie wszystkich kół.

Mając odsłonięte tarcze hamulcowe, w pierwszej kolejności mierzymy ich grubość. Mierzymy też grubość okładziny ciernej klocków. Jeśli któryś z parametrów spadnie poniże dopuszczalnej normy, konieczna jest natychmiastowa wymiana.

Przy okazji kontroli hamulców mamy możliwość obejrzenia amortyzatorów. Odchylamy więc ich gumową osłonę i sprawdzamy, czy płyn z nich nie wycieka. Jeśli amortyzatory są mokre, również należy je wymienić.

Kontrola ogumienia

Mając zdjęte koła, możemy również sprawdzić stan opon. Czy nie są uszkodzone i czy zużywają się równomiernie.

Wymiana filtra paliwowego

Największym problemem będzie jego zlokalizowanie. Cała reszt to formalność.

Wymiana filtra kabinowego

Z filtrem kabinowym również nie powinno być żadnych problemów. Jego wymiana trwa zwykle kilka minut.

Kontrola oświetlenia

Sprawdzamy wszystkie światła samochodowe. Przy sprawdzeniu świateł stopu niezbędna może okazać się czyjaś pomoc.