Czy zawsze chciałeś wydawać na części mniej? Kupować je po atrakcyjnych cenach, bez wychodzenia z domu? Wybierać samodzielnie warsztaty, które uważasz za najlepsze dla Twojego auta? I do tego wszystkiego nie martwić się o utratę gwarancji? Teraz masz taką szansę, a to wszystko dzięki dyrektywie GVO! Dzięki przepisom Unii Europejskiej masz możliwość kupna części w iParts.pl bez utraty gwarancji producenta samochodu. Nie musisz już więcej serwisować auta w ASO, gdzie wysokie marże i koszt robocizny przyprawiają kierowcę o ból głowy. 

Od 1 października 2003 roku na terenie całej UE zaczęło obowiązywać tzw. rozporządzenie GVO (Block Exemption of Regulation 1400/2002). Wiele się o tym mówi, w internecie roi się od publikacji na ten temat, jednak co to w zasadzie jest? GVO to zbiór regulacji, który powstał aby chronić oraz wspierać rynek motoryzacyjny, mając na uwadze jego nietypowy i skomplikowany charakter. Dla twórców przepisów, nie bez znaczenia był również fakt, iż motoryzacja ma bardzo ważne znaczenie dla gospodarek większości rozwiniętych państw Unii Europejskiej. 

Dzięki rozporządzeniu GVO, dealerzy uzyskali prawo do serwisowania i sprzedaży aut kilku marek (multibranding) a warsztatom nieautoryzowanym zapewniono "niedyskryminujacy i bezzwłoczny" dostęp do specyfikacji technicznej producentów samochodów. Tutaj jednak powstaje pytanie – co to oznacza dla nas, zwykłych użytkowników aut? Najważniejsze decyzje to przede wszystkim oddanie wyboru w ręce klienta, gdzie ma serwisować auto i za pomocą jakich części. Rozporządzenie wprowadza bowiem następujące kategorie części: 

  • części oryginalne stosowane w pierwszym montażu auta sygnowane logiem producenta pojazdu (OEM/O),
  • części oryginalne wytwarzane przez producentów będących dostawcami części na pierwszy montaż; w pudełkach producentów części, np. Valeo, Bosch, KYB, Meyle, Hella, ATE, Sachs i inni (OES/Q),
  • części porównywalnej jakości, których wytwórca oświadcza, że są one tej samej jakości co komponenty użyte do montażu auta, np. części marki BluePrint (P, PJ, PT, PC),
  • pozostałe części zamienne (Z).

Należy pamiętać, że tylko w przypadku trzech pierwszych rodzajów części montaż nie powoduje utraty gwarancji, bowiem zamontowanie części kategorii wymienionej przez nas w ostatnim punkcie (Z) może oznaczać utratę gwarancji. Ważne jest też, aby naprawiając swój samochód poza ASO, klient korzystał z usług warsztatu, który spełnia normy technologiczne producenta samochodu – pozwoli nam to zaoszczędzić komplikacji (koncern samochodowy nie ma podstaw do kwestionowania rzetelności naprawy). 

Serwisując swoje auto poza siecią autoryzowanych dilerów i nabywając części w sklepie iParts.pl klient decyduje sam, oszczędzając swoje pieniądze. Oznacza to, że mamy opcję kupna części we własnym zakresie i montażu w dowolnym warsztacie bez utraty gwarancji na auto. Co za tym idzie, koszt napraw samochodów gwałtownie spada, a poza tym, mamy realny wpływ na rodzaj i markę części, które zostaną zamontowane w naszym aucie. 

31 maja 2010 r. wygasło tzw. stare GVO. Usługi serwisowe przechodzą pod działanie nowego GVO 461/2010 z rocznym okresem przejściowym, które zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2011 r. Nowe GVO podtrzymuje większość ustaleń poprzedniego rozporządzenia, w tym wspomniany wyżej niezależny dostęp do tańszych zamienników części samochodowych. Korzyści dla klientów pozostają zatem bez zmian. Autorzy projektu mają też nadzieję, że wpłynie on pozytywnie na rozwój handlu internetowego częściami do aut osobowych. 

 Więcej informacji na temat części zamiennych do aut na gwarancji znajdziesz tutaj.