Na co każdy kierowca zwraca uwagę, wybierając nowy komplet felg do swojego auta? Na materiał, z jakiego zostały wykonane? Na markę? Parametry? A czy zwraca również uwagę na to, czym zamierza te nowe felgi przymocować do podwozia? Nie? A powinien, ponieważ nie wynaleziono, jak dotąd, felg, które trzymałyby się wyłącznie na renomie ich producenta.

W naszym cyklu poświęconym felgom wiele już pisaliśmy o poszczególnych parametrach, na które należy koniecznie zwrócić uwagę podczas wyboru nowego kompletu. Wiecie już, że oprócz ogólnego przyjrzenia się samym felgom i decyzji o tym, czy mają to być felgi stalowe, aluminiowe, magnezowe czy też może nawet tytanowe, każdy z Was będzie musiał określić:

  • rozmiar felg,
  • ich odsadzenie, zwane inaczej oddaleniem lub offsetem,
  • rozstaw śrub mocujących,
  • a także średnicę otworu mocującego.

Musicie jednak pamiętać o tym, że nawet najlepszy, najnowocześniejszy i najpiękniejszy komplet felg samochodowych okaże się bezużyteczny, jeśli nie zamocujecie ich do piast w sposób, który zapewni ścisłe i trwałe połączenie. Krótko mówiąc – nawet najlepsze felgi bez właściwych śrub mocujących będą jedynie ładnymi kawałkami metalu.

Dlaczego prawidłowy dobór śrub koła jest tak ważny? O czym należy pamiętać przy wymianie felg na nowe?

Pytanie za 100 pkt. brzmi – co łączy koła z samochodem? Co sprawia, że felgi oprawione w opony nie tylko trzymają się podwozia, ale też zapewniają połączenie mogące znieść rosnące obciążenia, ogromne prędkości, drgania, uderzenia oraz całą resztę zjawisk typowych dla codziennej eksploatacji każdego auta? Odpowiedź na to pytanie zapewne znacie, choć nie zawsze uświadamiacie sobie jej znaczenie. Elementami łączącymi koła z samochodem są śruby mocujące – małe kawałki odpowiednio obrobionej stali, na których podczas jazdy spoczywa cała odpowiedzialność za bezpieczeństwo Was samych, Waszych pasażerów oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego. Jeśli zlekceważycie ich znaczenie podczas wymiany felg, możecie doprowadzić w najlepszym razie do uszkodzenia lub awarii samych śrub czy felg. W najgorszym wypadku będzie to ostatni raz, kiedy zdarzyło Wam się coś zlekceważyć.

Dobór odpowiednich śrub mocujących do felg jest efektem pracy wielu inżynierów badających wytrzymałość materiału i jakość połączenia, opierających się głównie na kinematyce (dziedzina fizyki) oraz matematyce. Jeśli więc do wybranych przez Was felg producent zaleca konkretny rodzaj śrub, to dokładnie takich właśnie śrub powinniście użyć. Znaczenie ma tu absolutnie wszystko, od rodzaju gwintu, po kształt łebka. Ogromne znaczenie ma również to, z jaką siłą śruby te będziecie dokręcać. Jeśli więc nie macie jeszcze własnego klucza dynamometrycznego, naprawdę najwyższy już czas, żeby się o taki postarać.

Z jakimi rodzajami gwintu możecie się spotkać w przypadku śrub mocujących felgi kół?

Jak to się dzieje, że koło przymocowane za pomocą śrub nie odpada? Co tak naprawdę utrzymuje je na miejscu? Czy są to właśnie gwinty? Nie. Koło przymocowane za pomocą śrub utrzymywane jest na miejscu dzięki właściwej sile tarcia, powodującej sztywne spojenie na łączeniu koła z piastą. Jednak tym, co doprowadza do osiągnięcia odpowiedniej siły tarcia, są właśnie gwinty. To one, wraz z właściwe dobraną siłą dokręcenia śrub, decydują o tym, czy dojdzie do owego sztywnego połączenia, czy też nie. Jeśli dojdzie, koło będzie w stanie sprostać wszystkim przewidzianym i wielu nieprzewidzianym obciążeniom. Jeśli nie, może się zdarzyć, że najzwyczajniej w świcie urwie się w trakcie jazdy.

Głównymi parametrami określającymi rodzaj gwintu śrub mocujących felgi są:

  • średnica gwintu – mierzona na jego zewnętrznych wierzchołkach,
  • skok gwintu – przesunięcie osiowe po jednym obrocie śruby,
  • długość gwintu – długość gwintowanej części śruby.

Najczęstszą, związaną z gwintem przyczyną niewłaściwego zamocowania felgi, jest nieodpowiednia długość gwintu, przez co połączenie nie ma odpowiedniej wytrzymałości i zrywa się (razem z całym kołem) pod wpływem obciążenia.

Jakie znaczenie ma wybór śrub mocujących o odpowiednim kształcie łba? W jaki sposób pomyłka w tym elemencie może odbić się na feldze?

Jeśli chodzi o sam kształt łba śruby mocującej felgę, to tu w grę wchodzą dwa kluczowe parametry, czyli:

  • kształt górnej części śruby, od którego zależ dobór klucza i która stanowi „powierzchnię roboczą” w momencie dokręcania i odkręcania śruby;
  • kształt roboczy głowy śruby, czyli tej części łba, która odpowiada za spasowanie śruby z otworem montażowym w feldze – inaczej za tzw. osadzenie.

O ile ewentualny brak spasowania górnej części śruby można zawsz próbować rozwiązać wyborem innego klucza, o tyle wszelkie niedociągnięcia na obszarze kształtu roboczego głowy śruby dyskwalifikują daną śrubę z użycia w sposób całkowity. Dlaczego? Ponieważ grozić to będzie albo brakiem należytego dokręcenia felgi do piasty (jeśli kształt roboczy głowy śruby będzie zbyt duży), albo też doprowadzi do tego, że dokręcana mocno śruba „przewierci się” przez otwór mocujący felgi (jeśli kształt głowy będzie zbyt mały).