O samochodach mogących poruszać się po naszych drogach w pełni samodzielnie pisało już wielu autorów SF, motyw ten pojawia się również w filmach z tego samego gatunku. Niespodziewanie jednak okazało się, że wizja fantastów już dziś jest bliższa prawdy, niż mogliśmy tego jeszcze wczoraj oczekiwać. Wszystko za sprawą dynamicznego rozwoju systemu ADAS, który powoli zmienia nasze auta w pojazdy nie wymagające obecności kierowcy. Jakiej przyszłości możemy się teraz spodziewać?

Czym jest i z czego składa się system ADAS?

System ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) jest tak naprawdę zestawem zaawansowanych (choć o różnym stopniu tego zaawansowania) systemów wspomagania kierowcy. Nie istnieje jedno rozwiązanie mogące być określane jako ADAS, jest to bardziej idea niż narzędzie. Według idei tej powstają różnorodne zbiory systemów wspomagania kierowcy, których celem jest wsparcie osoby kierującej pojazdem poprzez:

  • zwiększenie bezpieczeństwa jazdy,
  • poprawę komfortu prowadzenia samochodu.

Systemów ADAS mamy obecnie bardzo wiele, każdy z nich ma inną złożoność, inną wartość i różne składowe. Istnieją systemy ADAS naprawdę proste, opierające się wyłącznie o działanie videorejestratora, jak i niemalże kosmiczne, gdzie współpracują ze sobą podzespoły układu napędowego, zawieszenia i hamulcowego oraz cała sieć skomplikowanych czujników.

Standardowy system ADAS, w jaki coraz częściej wyposażane są fabrycznie nowoczesne samochody, składa się zazwyczaj z:

Dość często do kompletu systemów tworzących ADAS dochodzą również:

Istnieją, rzecz jasna, systemy ADAS jeszcze bardziej rozbudowane, są one jednak nadal dość rzadkie i zarezerwowane wyłącznie dla aut klasy premium.

Na jakich podzespołach opiera się działanie systemu ADAS?

Żaden system wchodzący w skład ADAS nie jest w stanie funkcjonować bez urządzeń peryferyjnych, które są niczym oczy i uszy nowoczesnego samochodu. Te bardziej zaawansowane systemy ADAS opierają się na działaniu następujących podzespołów:

  • kamera (lub kamery) na przedniej szybie – zdecydowanie najpopularniejsze rozwiązanie, na którym opierają się również te najprostsze systemy ADAS. W bardziej zaawansowanych systemach stanowi tylko element, ważny, ale nie jedyny;
  • pozostałe kamery samochodowe – w rozbudowanych systemach ADAS mamy do czynienia z wieloma kamerami, zapewniającymi przegląd pola wokół pojazdu o kącie pełnych 360. Kamery te bywają umieszczane w przednim zderzaku, grillu, pod lusterkami bocznymi, pod pokrywą bagażnika itd.;
  • przednie czujniki radarowe – radar to bardzo istotny element systemu ADAS, zwłaszcza radar przedni. To on odpowiada za działanie tempomatu, systemu ostrzegania o kolizji czy systemu awaryjnego hamowania;
  • pozostałe czujniki radarowe – rozmieszczone są w różnych częściach samochodu, aby zapewnić jak najlepszą kontrolę nad przestrzenią wokół pojazdu;
  • czujniki ultradźwiękowe – montowane w przednim lub tylnym zderzaku (czasem w obu). Ich działanie podobne jest do radaru. Wspomagają czujniki systemu martwego pola i odpowiadają przede wszystkim za pracę asystenta parkowania;
  • czujnik skrętu kierownicy – w systemach ADAS pełni bardzo ważną funkcję, odpowiadając za działanie asystenta pasa ruchu oraz za działanie systemu reflektorów adaptacyjnych.

Przy okazji omawiania czujników systemu ADAS koniecznie należy wspomnieć, iż większość z nich wymaga prawidłowej kalibracji, bez której działanie systemu będzie zwyczajnie nieprawidłowe. Uwaga ta dotyczy zwłaszcza tych kierowców, którzy np. dokupują do swoich samochodów rejestratory zawierające najprostszy system ADAS oparty o działania przedniej kary (lub kamer) samochodowych.

Jakie prognozy wobec rozwoju systemu ADAS przedstawiają specjaliści?

Systemy ADAS to bez wątpienia przyszłość motoryzacji. Wskazują na to zarówno wybory samych kierowców, jak i zarządzenia administracji państwowych oraz Unijnych. Zmiana unijnego prawa – wyjaśnia ekspert iParts.pl – zaproponowana przez Komisję Europejską, a poparta przez Parlament Europejski oraz przedstawicieli państw członkowskich zakłada, że od 2022 roku każde auto będące nowym modelem lub generacją powinno być wyposażone w system ADAS. Od 2024 roku ma być to już nie zalecenie, ale obligatoryjne prawo obejmujące wszystkie sprzedawane na terenie UE samochody.

Wprawdzie oba wspominane przepisy nie zostały jeszcze oficjalnie przyjęte i czeka je dalsza procedura legislacyjna, jednak śmiało możemy spodziewać się ich zatwierdzenia. Co to dla nas oznacza? Obecność systemu ADAS w każdym nowym samochodzie. I to akurat jest zdecydowanie dobra wiadomość.