Prawdopodobnie żadna inna technologia stosowana w przemyśle motoryzacyjnym nie rozwija się obecnie w takim tempie, jak technologia akumulatorowa. Ponieważ jednak rozwój ten przebiega na razie głównie na etapie badań i prototypów, zdecydowana większość kierowców w ogóle go nie zauważa. Tym bardziej, że w bardzo wielu autach ciągle stosowane są te same typy akumulatorów.

Rozwój technologii akumulatorowej

Współczesne trendy motoryzacyjne skierowane są w stronę aut z napędem elektrycznym. Idea takiego samochodu bez wątpienia jest ideą fascynującą i niosącą ze sobą ogromne możliwości. Nadal jednak nie stanowią one żadnej realnej konkurencji dla aut z silnikami spalinowymi. I nie będą nią, dopóki ładowanie do pełna akumulatorów samochodu elektrycznego nie będzie trwało ok. 5 minut, na pełnych bateriach nie będą w stanie pokonać co najmniej 500 km, a ich cena nie będzie zbliżona do ceny klasycznych konstrukcji.

Nie oznacza to jednak, że koncerny motoryzacyjne nie pracują pełną parą nad rozwiązaniami mającymi zagwarantować spełnienie wszystkich tych oczekiwań. Już dziś są dostępne na rynku baterie mogące spełnić je choć częściowo. Dopóki jednak technologia budowy samochodów elektrycznych nie rozwinie się jeszcze bardziej, zdecydowana większość kierowców traktować będzie akumulatory jedynie jako części niezbędne do uruchomienia silników spalinowych. I choć nadal nie są to rozwiązania dorównujące tajemniczym bateriom litowo-powietrznym czy akumulatorom płynnym, zdecydowanie korzystają one z rozwoju technologii akumulatorowej.

Akumulatory w pojazdach spalinowych

Zdecydowanie najpopularniejszymi akumulatorami samochodowymi nieodmiennie od wielu lat pozostają akumulatory kwasowo-ołowiowe. Ich popularność wynika nie tylko z bardzo długiej obecności na rynku, ale i z prostej konstrukcji oraz stosunkowo bezproblemowej obsługi. Składają się one z anody ołowiowej, katody z tlenku ołowiu oraz z płynnego elektrolitu. Akumulatory te nie są bezobsługowe, wymagają okresowego uzupełniania poziomu elektrolitu i zachowania pewnej ostrożności podczas ładowania z użyciem prostownika.

Znacznie nowocześniejszym rozwiązaniem są akumulatory żelowe. W ich przypadku płynny elektrolit zastąpiono specjalnym żelem będącym mieszaniną kwasu siarkowego z krzemionką. Akumulatory te określane są mianem bezobsługowych między innymi ze względu na ów żel, który nie odparowuje podczas ładowania i jego poziom nie musi być uzupełniany. Akumulatory żelowe, mimo bardzo wielu zalet, mają jednak jedną dość poważną wadę, którą jest niska moc przy dostarczaniu wysokich prądów.

Akumulatory o wydłużonej wytrzymałości to rozwiązanie mające zagwarantować dwukrotnie większą liczbę uruchomień silnika w stosunku do baterii konwencjonalnych. Doskonale sprawdzają się w samochodach posiadających dużą liczbę odbiorników prądu, bardzo źle jednak znoszą głębokie rozładowanie.

Czwartym rodzajem stosowanych powszechnie akumulatorów samochodowych są akumulatory typu AGM (Absorbent Glass Mat) posiadające separatory z mat wykonanych ze szklanych mikrowłókien lub włókien polimerowych. Są to akumulatory niezwykle wytrzymałe i odporne na wstrząsy, jednak dość wrażliwe na wysokie temperatury oraz przeładowanie.