Nowoczesne układy wspomagania parkowania w dość zaskakujący sposób stały się obecnie jednymi z kluczowych ogniw prowadzących nas do etapu samochodów w pełni autonomicznych. Ich możliwości już teraz są zdumiewające, a przecież wszyscy najwięksi producenci aut cały czas pracują nad ich dalszym rozwojem. W jaki sposób asystent parkowania może być obecnie przez nas wykorzystywany?

Czym jest asystent parkowania i jak działa układ wspomagania parkowania?

Układ wspomagania parkowania to w teorii dość proste rozwiązania mające na celu wspomożenie kierowcy zarówno podczas parkowania, jak i opuszczania miejsca parkingowego. Nowoczesne układy tego typu opierają się na działaniu następujących podzespołów:

  • rozmieszczonych wzdłuż całej linii samochodu czujników parkowania,
  • kamery przedniej samochodu,
  • tylnej kamery samochodowej,
  • wyświetlacza.

Czujniki parkowania odpowiadają za kontrolę odległości od wszelkich przeszkód znajdujących się wokół samochodu, a także za lokalizację wolnego miejsca parkingowego. Kamery, przednia i tylna, zastępują oczy kierowcy, określając trasę pojazdu (faktyczną i pożądaną), a także wyznaczając obrys pojazdu. Wyświetlacz pełni z kolei rolę zupełnie niewystarczających w takich momentach lusterek bocznych oraz lusterka wstecznego – pokazuje wszystko to, co widzi oko kamery, wraz z naniesionymi liniami wyznaczającymi drogę pojazdu oraz obrys samochodu.

Jak daleko sięgają możliwości nowoczesnych układów wspomagania parkowania?

Układ wspomagania parkowania można wykorzystywać – w zależności od jego stopnia zaawansowania oraz woli kierowcy – w dwojaki sposób:

  1. Można oprzeć się wyłącznie na kamerach i używając jedynie częściowego wspomagania samodzielnie zaparkować samochód.
  2. Można też wybrać trym automatycznego asystenta parkowania, który jest w stanie zupełnie samodzielnie, przy minimalnym wsparciu kierowcy, nie tylko wyszukać i wskazać miejsce do parkowania (asystent wybiera przestrzeń odpowiednio większą od gabarytów auta), ale też bezpiecznie zaparkować auto, a nawet opuścić miejsce parkowania.

Asystent parkowania to rozwiązanie genialne w swojej prostocie, a przy tym zaskakująco zaawansowane. Dzięki układowi wspomagania parkowania motoryzacja wykonuje kolejny, duży krok w kierunku samochodów w pełni autonomicznych, choć samo parkowania nadal wymaga pewnych reakcji kierowcy.

Asystent nie włącza się sam i może przejąć manewrowanie autem wyłącznie na polecenie kierowcy. Sam też nie jest jeszcze w stanie dobierać odpowiednich biegów, co również leży w gestii kierującego pojazdem (asystent prosi o wrzucenie konkretnego przełożenia). Podczas parkowania, kierowca może całkowicie zdjąć ręce z kierownicy, ograniczając się jedynie do naciskania pedałów gazu i hamulca.