Szukacie taniego i ładnego kompaktu? Wśród popularnych aut używanych jednym i drugim wyróżnia się Citroën C4 pierwszej generacji, czyli roczniki 2004-2010 – zarówno te przed liftingiem, jak i po. Czy jednak używany Citroën C4 to na pewno dobry wybór? Na jakiego rodzaju niespodzianki musi przygotować się kupujący ten model? Co powinien wymienić zaraz po zakupie, a czym nie musi się raczej przejmować? Sprawdźmy, co mówią o tym specjaliści oraz sami kierowcy.

Co wiemy o silnikach do Citroëna C4?

Sercem każdego samochodu jest silnik. To on posiada bardzo duży wpływ na awaryjność konkretnego modelu, koszty eksploatacji oraz średnią rynkową wartość. Tak samo jest też w przypadku naszego bohatera, czyli Citroëna C4 pierwszej generacji. Co powinniście wiedzieć o napędzających go silnikach?

Silniki stosowane w Citroënie C4 ogólnie cieszą się wśród ekspertów dobrą, a nawet bardzo dobrą opinią. W ofercie dla tego modelu znalazły się takie jednostki napędowe, jak:

  • napędzane benzyną 1.4 16V i 1.6 16 V o mocy 90 i 110 KM,
  • zasilane olejem napędowym 1.6 oraz 2.0 HDI o mocy do 140 KM.

Zarówno popularne benzyniaki, jak i diesle, pod względem jakości i niezawodności nie schodzą poniżej pewnego dość solidnego poziomu i dopiero po liftingu modelu C4 na wyposażeniu pojawiły się (zastępując zupełnie pierwotnie stosowane motory) silniki powstałe przy współpracy z BMW, czyli 1.6 VTi oraz THP. Z tymi sprawa nie wygląda już tak kolorowo. Silniki VTi znane są ze swoich problemów z układem rozrządu, który to problem rozwiązany został dopiero w późniejszych seriach, a THP posiadają z kolei zaskakujący apetyt na olej.

Jeśli chodzi o silniki, zarówno specjaliści, jak i sami kierowcy, polecają przede wszystkim wersje:

  • 2.0 16V o mocy 140 KM w benzynie – mocny, solidny i daje możliwość przejścia na LPG,
  • 1.6 HDI o mocy 90 KM – prosty, trwały i tani w utrzymaniu.

Ogólnie wśród kierowców panuje przekonanie, że wybierając używanego Citroëna C4 z silnikiem benzynowym, najlepiej zdecydować się na model sprzed liftingu, jeśli zaś zależy Wam na dieslu, możecie śmiało wybierać wersję tego modelu już po liftingu, a więc z ostatnich roczników.

Jak w C-czwórkach spisuje się elektryka i elektronika?

Wszelkie dzieła francuskiej motoryzacji od lat słynął z awaryjności elektryki i elektroniki. Problem ten, niestety, nie ominął również naszego Citroën C4. Rzecz jasna, w przypadku używanych modeli prawdopodobieństwo wystąpienia usterki zawsze jest odpowiednio większe, jednak nawet nowe samochody okazywały się pod tym kątem nazbyt wrażliwe. Decydując się na zakup używanej C-czwórki, powinniście przygotować się na problem z:

  • modułami BSI,
  • centralnym zamkiem,
  • panelem klimtyzacji,
  • przełącznikami na desce rozdzielczej,
  • elektroniką sterującą pracą silnika.

Jeśli chodzi o tę ostatnią kategorię, w modelach Citroëna C4 sprzed liftingu jest po tym względem lepiej niż w jego nowszych wersjach. Zmiana jednostek napędowych nie wyszła, niestety, na dobre C-czwórce. W pierwszych rocznikach tego modelu problemy z elektroniką w silniku ograniczały się niemal wyłącznie do niewielkich usterek sterownika czy cewki zapłonowej.

Czy zawieszenie Citroëna C4 może sprawiać problemy?

Pod względem czysto mechanicznym pierwsza generacja Citroëna C4 jest wręcz zaskakująco trwała. Widać to nawet po autach używanych, w których prosta konstrukcja zawieszenia góruje nad większością modeli niemieckich z tej samej półki. Również dzięki temu auto jest tanie w eksploatacji, choć samo zawieszenie nie jest pozbawione wad. Właściciele C-czwórek o większym przebiegu zwracają uwagę na pękające sprężyny zawieszenia oraz na głośną pracę całego układu. Rozlegające się w ustalonym rytmie stuki w zawieszeniu, nawet jeśli nie są groźne, mogą być męczące dla kogoś, kto nie jest przyzwyczajony do tego typu „atrakcji”. Ale! Nie jest to problem, z którym nie można sobie poradzić lub zwyczajnie go uniknąć.

Zawieszenie w Citroënie C4 wymaga regularnej konserwacji i wymian zgodnych z zaleceniami producenta. W autach używanych interwał tych wymian warto nawet skrócić. Może się to wydawać rozwiązaniem kosztownym, ale w rzeczywistości wcale tak nie jest. Części do Citroëna C4 są łatwo dostępne w naprawdę dobrych cenach, a ich wymiana – nawet przeprowadzana częściej, niż przewiduje to instrukcja – i tak będzie o wiele tańsza niż naprawa.

Dlaczego z nadwoziem kłopotów być nie powinno?

Dobrą wiadomością dla każdego, kto poważnie zastanawia się nad zakupem używanego Citroëna C4, z pewnością będzie to, iż nadwoziu tego model nie sposób jest coś zarzucić. Można wprawdzie dyskutować o jego linii, pojemności bagażnika czy standardzie wykończenia, ale z całą pewnością jest ono bardzo solidne i doskonale chronione przed korozją, co jest już zresztą znakiem rozpoznawczym samochodów spod znaku PSA.

Uwagę powinniście zwrócić jednak na układ wydechowy. Ten element ma skłonności do korodowania i dobrze jest oceniać jego stan regularnie. Ewentualna korozja w tym miejscu nadal jednak nie powinna Was zniechęcać. Wymiana układu wydechowego nie jest ani trudna, ani specjalnie droga.

Co koniecznie trzeba wymienić po zakupie?

Jeśli kupiliście już używanego Citroëna C4 lub na zakup taki jesteście niemal zdecydowani, ale chcielibyście dowiedzieć się, na jakiego rodzaju wymiany w pierwszej kolejności powinniście się przygotować, mamy dla Was garść następujących porad:

  1. Najlepszym rozwiązaniem będzie zgłoszenie się zaraz po zakupie używanej C-czwórki na kompleksowy przegląd do mechanika specjalizującego się w autach grupy PSA. Serwisy ASO nie mają w tym temacie najlepszych opinii, dlatego trudno jest je polecać. Dobry specjalista znający się na marce i modelu podczas takiego przeglądu wyłapie wszystko, na co zwykły mechanik mógłby nie wpaść. Nie jest to wprawdzie „opcja ekonomiczna”, za to jak najbardziej praktyczna. Mechanik powinien przynajmniej wskazać Wam, co należy wymienić, lub też samemu przeprowadzić takie wymiany. O części do ich przeprowadzenia postarajcie się natomiast sami – przynajmniej w ten sposób możecie nieźle na wszystkim zaoszczędzić.
  2. Po zakupie używanego Citroëna C4 (nawet bez konsultowania się ze specjalistą) z całą pewnością powinniście wymienić:

Oprócz tego może pojawić się konieczność wymiany:

Oprócz tego standardowo, jak w każdym innym modelu, konieczna będzie wymiana:

Nie jest to może lista kompletna, ale daje solidne podstawy na dobry początek.

Na jakie problemy warto się przygotować?

Kupując używanego Citroëna C4, musicie mieć świadomość sytuacji z częściami zamiennymi do tego modelu. A sytuacja ta jest bardzo ciekawa. Części do tego modelu jest bardzo dużo i łatwo na nie trafić. Ich cena również jest – w porównaniu z częściami do innych marek – bardzo dobra, jednak nie zawsze są to części dobrej jakości. Citroën C4 cierpi na problem z podróbkami, których jest wręcz zatrzęsienie. Widać to choćby na przykładzie tarcz hamulcowych. Oprócz tego wiele zamienników prezentuje sobą jakość co najwyżej przeciętną. Mając tego świadomość, starajcie się wybierać nowe części raczej ostrożnie i wyłącznie od renomowanych dostawców.

Na co jeszcze powinniście zwracać uwagę?

  • maglownica – po przejechaniu 150-200 tys. km mogą pojawić się na niej luzy;
  • czujnik skrętu – wprawdzie układ kierowniczy w C-czwórce jest całkiem solidny, jednak sam czujnik skrętu potrafi czasem odmówić współpracy;
  • ABS – z nim również bywają problemy (np. układ nie włącza się po uruchomieniu silnika).

Jak kupować używanego Citroëna C4?

Dla wszystkich zastanawiających się nad zakupem tego modelu mamy jedną, podstawową radę – auta te nie należą wprawdzie do drogich, jednak zawsze do ceny zakupu warto doliczyć sobie pewną kwotę na tzw. serwis pozakupowy (cena za konieczną wymianę kilku wspomnianych przez na części i podzespołów, być może również za przegląd samochodu). Ponieważ jednak często nawet po doliczeniu takiej kwoty Citroën C4 okazuje się rozwiązaniem tańszym niż np. popularne kompakty od grupy VAG z podobnych roczników, zakup ten można uznać za bardzo rozsądny pod względem ekonomicznym. Cała reszta to już tylko kwestia gustu.