W życiu każdego kierowcy nadejdzie taki moment, w którym będzie musiał wymienić żarówkę samochodową – jest to naturalna kolej rzeczy. Każdy samochód posiada przynajmniej kilka rodzajów żarówek wykorzystywanych przy różnym typie oświetlenia, czasem ciężko jest więc się we wszystkim połapać. Jakie wyróżniamy rodzaje żarówek? Co ile musimy je wymieniać? Jakie produkty powinniśmy kupować?

Pierwszą rzeczą, którą chcielibyśmy opisać są rodzaje żarówek samochodowych. Na opisanie wszystkich typów żarówek nie starczyłoby nam miejsca i czasu, postaramy się jednak przybliżyć nieco charakterystykę najpopularniejszych żarówek na rynku – tj. takich, które najczęściej wymieniamy. Każda opisana poniżej żarówka wykorzystuje napięcie 12 V. Pamiętajmy, że wszystkie żarówki wykorzystywane do oświetlania otoczenia samochodu muszą spełniać normy ECE.

Głównym kryterium podziału żarówek jest ich przeznaczenie, tzn. do jakiego podzespołu są stosowane. W ten sposób wyróżniamy żarówki reflektorów głównych, żarówki lamp kierunkowych, tylnych, bocznych, obrysowych i dodatkowych oraz żarówki lamp przeciwmgielnych (halogenów).

Poniżej prezentujemy krótki wykaz żarówek stosowanych w poszczególnych rodzajach oświetlenia:

Rodzaj oświetlenia Rodzaj żarówki
Reflektory główne

H1, H2, H4, H7, H9, H11, H15, HB3, HB4 (halogenowe)

D2S, D2R, D1R (ksenonowe)

Lampy kierunkowe P21W, PY21W, W5W, R5W
Lampy tylne P21W, P21/5W
Lampy boczne W5W, R5W
Lampy obrysowe i dodatkowe R5W, P21/5W, W5W, C5W
Lampy przeciwmgielne (halogeny) H3, H4, H11, H15

W standardowych reflektorach głównych najpopularniejszymi żarówkami są H1, H4 i H7 – znaczna większość aut będzie posiadać żarówki właśnie tego typu. Są to żarówki halogenowe, wypełnione gazem, zwanym halogenem, powstałym ze związków jodu i bromu. Dzięki temu, możliwe jest podwyższenie temperatury żarnika, czego konsekwencją jest bielszy i jaśniejszy strumień światła.

Opisy najpopularniejszych żarówek samochodowych:

Żarówki H1
Żarówki tego typu posiadają jeden żarnik i wykorzystywane są przy światłach drogowych bądź mijania. Wydajność żarówek H1 to ok. 1550 lumenów, a trwałość kształtuje się w zakresie 330-550 godzin. Moc to 55 W. Warto zaznaczyć, że na rynku są dostępne żarówki H1 o zwiększonej wydajności – tego typu produkty są natomiast nawet o połowę mniej trwałe.
Żarówki H1
Żarówki H3
Żarówki H3 wyróżniają się przede wszystkim specjalnym przewodem połączeniowym. Żarnik umiejscowiony jest w żarówce poprzecznie. Wykorzystywane są przy światłach przeciwmgłowych, rzadziej w światłach drogowych. Moc, podobnie jak w przypadku żarówek H1, wynosi 55 W, natomiast różnią się one strumieniem świetlnym – 1450 lumenów.
Żarówki H3
Żarówki H4
Ten rodzaj żarówek halogenowych posiada dwa żarniki i obsługuje światła drogowe i mijania lub światła drogowe i przeciwmgłowe. Dosyć popularny rodzaj żarówek, wykorzystywanych w motoryzacji od dłuższego czasu, posiadający moc 55 W i wydajność świetlną 1000 lumenów. Ze  względu na to, że żarówki H4 wykorzystują dwa włókna, w środku żarówki zamontowana jest metalowa płytka, która przysłania część światła, które emituje włókno. Dzięki temu światła mijania nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. W zależności od warunków eksploatacji, żarówki H4 będziemy musieli wymienić po ok. 350-700 godzin pracy.
Żarówki H4
Żarówki H7
Popularne żarówki, które w motoryzacji pojawiły się w 1995 roku. Posiadają jeden żarnik i charakteryzują się dobrym rozkładem światła. Wykorzystywane są w światłach drogowych i mijania. Dysponują stosunkowo sporą wydajnością świetlną, bo 1500 lumenów, i mocą 55 W. Zazwyczaj wymieniać musimy je po 330-550 godzinach pracy. Niektóre żarówki typu H7 (np. Philips Night Vision) możemy kupić w dwóch wersjach - do samochodów z lampami soczewkowymi i reflektorowymi.
Żarówki H7
Żarówki HB4
Jest to ulepszenie żarówki H7, niezbyt popularne na rynku. Bardzo często kupno żarówek tego typu jest możliwe jedynie w serwisie. Żarówki HB4 są znane ze świetnego rozkładu światła, dobrego uszczelnienia i bardzo dokładnego ułożenia w reflektorze. Dysponują mocą 51 W i strumieniem świetlnym 1095 lumenów.
Żarówki HB4
Lampy wyładowcze oraz żarniki ksenonowe
Tym terminem są określane źródła światła w reflektorach ksenonowych, które w dzisiejszych czasach osiągają coraz większą popularność wśród użytkowników. Określane są jako H.I.D., czyli High Intensity Discharge. Nie posiadają żarnika i wykorzystują wysokie napięcia, z tego względu samochody z reflektorami ksenonowymi posiadają unikalne przetwornice prądu. Jakie są zalety takiego rozwiązania? Przede wszystkim wydajność świetlna, która wynosi aż 3000 lumenów, czyli ponad 2 razy więcej niż tradycyjna żarówka halogenowa. Trwałość 'żarówki' ksenonowej to ok. 3000 godzin. Czy mają one więc jakieś wady? Niestety, wadą jest cena tego rozwiązania – lamp, reflektorów i całego osprzętu. Jedna żarówka może kosztować w serwisie nawet kilkaset złotych!  Na rynku dostępne są żarniki ksenonowe typu D2S, D2R, D1R.
Lampa wyładowcza

Wskazówki eksploatacyjne

Jeśli w naszym aucie przepali się jedna żarówka, radzimy wymienić obie za jednym razem. Każda żarówka ma ograniczoną trwałość – zazwyczaj jest to kilkaset godzin pracy, i bardzo możliwe, że po krótkim czasie przepali się druga.

Wyżej opisaliśmy przybliżoną trwałość poszczególnych żarówek, należy jednak pamiętać, że zależy to także od takich czynników jak stan układu elektrycznego w aucie itp. Duże napięcie czy skoki sprzyjają przedwczesnemu zużyciu się żarówek – stąd różnice w trwałości tej samej żarówki w różnych samochodach. Nie bez znaczenia są także warunki eksploatacyjne – wibracje, wstrząsy negatywnie odbijają się na żarówkach.

Pamiętajmy, żeby przy okazji wymiany żarówek kupować wyłącznie produkty znanych i renomowanych firm. Części tego typu charakteryzują się dużą trwałością, są dobrze wykonane, nie oślepiają innych kierowców, mają wszelkie niezbędne atesty i po prostu sprawdzają się na drodze.

Nigdy nie kupujmy żarówek z niebieskimi bańkami – taki produkt nie jest przystosowany do ruchu drogowego. Pochodzą one najczęściej z Chin i dają nawet 3 razy mniej światła niż normalne żarówki. Pobierają także o wiele więcej prądu niż oryginalne żarówki.

Co gorsza, ciężko odróżnić dobrą żarówkę od złej – jak na ironię, wszelkich wad możemy doświadczyć dopiero w trakcie eksploatacji. Jedynym więc sposobem jest kupno żarówek markowych, mających odpowiednie wymiary, filtry UV etc. W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że niektórzy producenci samochodów odbierają gwarancję na auto, jeśli przy okazji przeglądu okaże się, że użytkownik zastosował żarówki bez filtra UV w reflektorach poliwęglanowych.

Powiązane kategorie: