Od bankruta do globalnego mocarstwa

Początki SKF (Svenska Kullagerfabriken AB) sięgają początków XX wieku, kiedy to młody szwedzki inżynier, Sven Wingquist, rozpoczął badania nad zmodernizowaniem węzłów łożyskowych, wykorzystując do tego swoje zwykłe miejsce pracy w manufakturze włókienniczej Gamlestadens Textile Industry. Efektem tych prac było opatentowanie nowoczesnego, jak na ówczesne czasy, łożyska kulkowego oraz założenie w 1907 roku fabryki Svenska Kullagerfabriken, produkującej nowy typ łożysk. Na jej czele stanął, oczywiście, Sven Wingquist.

Zazwyczaj do odniesienia sukcesu w biznesie wystarczy dobry, konkurencyjny produkt i odpowiednie zaplecze techniczno-finansowe. SKF miała wszystko, aby zdobyć rynek bez żadnych problemów. Jednak coś poszło nie tak. W pierwszym roku działalności firma była na ogromnym minusie, a straty finansowe szacowano na 5 tys. koron, co na ówczesne realia było dość sporą kwotą. To jednak nie zniechęciło Svena Wingquista, wynalazcy samonastawnego łożyska kulkowego, a wręcz przeciwnie.

Już dwa lata później, w 1909 roku, firma otwiera swoje zakłady w Niemczech, Francji i USA po raz pierwszy pod szyldem SKF, a w 1912 roku szwedzka marka była obecna już w 32 państwach, od Japonii i Australii po Meksyk. W latach 20. XX wieku fabryki SKF produkowały rocznie ponad 6,5 mln łożysk stożkowych, walcowych i baryłkowych, a własny instytut badawczy pozwalał firmie bezustannie doskonalić swoje produkty i poszukiwać nowatorskich rozwiązań.

Dlaczego właśnie części SKF?

Części i systemy samochodowe SKF to dziś produkty o najwyższej jakości wykonania oraz doskonałej wytrzymałości i wydajności, co ma niewątpliwy wpływ na wysokie bezpieczeństwo i wyjątkowy komfort ich użytkowania. Części tej marki montowane są m.in. w samochodach takich współczesnych gigantów motoryzacyjnych, jak np. Daimler, Isuzu czy też Honda. Marka SKF to nie tylko lider w dziedzinie produkcji łożysk wykorzystywanych w jednostkach napędowych, ale również dostawca m.in. godnych zaufania uszczelnień, produktów smarnych, elementów elektrycznych, części rozrządu łańcuchowego i paskowego, elementów układu kierowniczego i zawieszenia oraz wysokojakościowych zestawów naprawczych do europejskich, azjatyckich oraz amerykańskich marek samochodów. 

Marka SKF to globalna sieć nowoczesnych centrów badawczych. Ostatnie z nich powstały na energicznie rozwijających się rynkach Indii i Chin. Laboratoria i centra techniczne SKF pozwalają na kompleksową analizę wszystkich wytwarzanych i dystrybuowanych produktów, w tym także na skrócenie czasu wprowadzenia nowych produktów na rynek, szybsze niwelowanie wszelkich problemów z nimi związanych, rozwój i dostosowanie nowych produktów do potrzeb odbiorców, a także na dostarczanie kompleksowej wiedzy w zakresie prac badawczo-rozwojowych.

Koncern SKF to marka ceniona w sektorze sportów motorowych, w którym inwestuje w zaawansowane prace rozwojowe i technologiczne. SKF jest partnersko wiązane z czołową ekipą F1 – Scuderią Ferrari od początku jej istnienia, co stanowi najdłużej trwającą współpracę techniczną w historii tej dyscypliny sportów motorowych. Marka SKF dostarcza kilka niezwykle istotnych dla bolidów Ferrari podzespołów, wymagających najbardziej zaawansowanych technicznie rozwiązań, w tym np. materiały uszczelniające o niskim współczynniku tarcia, łożyska hybrydowe czy też elementy dla systemu odzyskiwania energii kinetycznej KERS.