Renault Scenic to kompaktowy minivan zaliczany do segmentu K, który uzupełnił ofertę francuskiego koncernu, zajmując miejsce w tej klasie aut rodzinnych obok większego modelu Espace. Renault Scenic zadebiutował na rynku w 1996 roku, a jego pierwsza generacja trafiła do produkcji w 1997 roku.
W pierwszych latach produkcji Renault Scenic był jedynie wersją MPV modelu Megane, jednak z czasem stał się autonomicznym modelem w ofercie francuskiego producenta. Scenic otrzymał wielozadaniowe, wielkopojemne nadwozie zwane MPV (Multi Purpose Vehicle), które charakteryzuje się podniesioną linią dachu z zachowaniem jednego przedziału pasażersko-bagażowego. Takie rozwiązanie ma na celu zapewnić podróżującym jak największym komfort jazdy dzięki dużej przestrzeni kabiny. Nadwozia MPV, tak jak i w przypadku Renault Scenic, są budowane w oparciu o auta osobowe, nie zaś dostawcze.
W 1999 roku Scenic został poddany kuracji odmładzającej, w czasie której przeprojektowano przede wszystkim przednie i tylne reflektory auta. Wówczas również zmieniono nazwę samochodu z Megane Scenic na Renault Scenic, podkreślając tym samym odrębność tego modelu. W 2000 roku francuski producent wprowadził wersję auta z napędem na cztery koła Scenic RX4, w której dołączana była tylna oś w momencie poślizgu kół przednich za sprawą sprzęgła wiskotycznego. Oprócz RX4, produkowano również inne wersje uterenowione Scenica, noszące nazwę Conquest oraz XMOD.
W latach 1999-2003, a więc po face liftingu samochodu, montowano w Renault Scenic I silniki benzynowe o pojemności od 1.4 do 2.0 l i mocy od 95 do 139 KM. Oferowano również jednostki wysokoprężne DTi oraz DCi o pojemności 1.9 l, które generowały moc od 64 do 102 KM.
Renault Scenic odniósł spory sukces rynkowy. Sprzedano dotychczas ponad 5 mln egzemplarzy tego auta. Warto wspomnieć, że w 1997 roku Scenic otrzymał tytuł Samochodu Roku w Europie. Od 2016 roku produkowana jest już czwarta generacja tego modelu.