Korbowody to kluczowe ogniwo między tłokami, a wałem korbowym pojazdu. Panewki korbowodowe to z kolei półokrągłe obejmy, które montuje się między korbowodem a wałem. Panewki w kształcie pierścienia, to jeden z kluczowych elementów składowych łożysk ślizgowych wału korbowego w samochodzie.
We współczesnych silnikach samochodowych powszechnie stosuje się tak zwane półpanewki, czyli mówiąc ściślej dzielone panewki cienkościenne. Montuje się je na powierzchni styku z wałem korbowym. Takie półpanewki mają specjalnie nacięte rowki przeznaczone do rozprowadzania środka smarującego.
Panewki korbowodowe to mimo wszystko element eksploatacyjny, który ulega naturalnemu zużyciu po pewnej ilości przejechanych kilometrów. Nieustanny ruch wymaga odpowiedniego smarowania. Jeżeli takiego zabraknie, to prędzej czy później dojdzie do ich zużycia i konieczności wymiany na nowe. Ponadto do szybszego zużycia się panewek może dojść na skutek zaniedbywania okresowej wymiany oleju czy też podczas zbyt częstych, krótkich przejażdżek, kiedy silnik po prostu nie ma odpowiednio dużo czasu, by się prawidłowo nagrzać.
Typowy objaw zużycia się panewek korbowodowych to rytmiczne postukiwanie, które pochodzi z dolnych rejonów komory silnikowej podczas pracy jednostki napędowej na biegu jałowym. Niestety odgłosy te często będą ledwo słyszalne, przez co niekiedy ciężko zdiagnozować, czy problem aby na pewno dotyczy panewek.
Zdarza się, że dochodzi także do usterek panewek. Najgroźniejsza z awarii to tzw. odwrócenie panewek korbowodowych. Do takiej sytuacji dochodzi na skutek nieprawidłowego smarowania. Panewka przestaje się ślizgać. Temperatura rośnie i dochodzi do spuchnięcia panewek i ich odkształcania się. Taka awaria niestety może skutkować koniecznością wymiany całego wału korbowego.