Opony całoroczne czy zimowe? Co będzie lepszym wyborem na zimę 2024?
W ostatnich latach normą już stały się jesienne rozważania nad tym, czy na nadchodzącą zimę warto zaopatrzyć się klasyczne zimówki, czy też może jednak postawić na opony wielosezonowe. Jak będzie wyglądał efekt takich rozważań w tym roku? Jak powinniście podejść do sprawy, wybierając opony na zimę 2024?

Najważniejsze informacje Wybór pomiędzy oponami zimowymi a wielosezonowymi zależy od warunków, w jakich będą użytkowane. Opony zimowe są najlepszym wyborem w bardzo niskich temperaturach, na śniegu i lodzie, zapewniając wówczas maksymalną przyczepność. Z kolei opony wielosezonowe, zwłaszcza te klasy premium, wyposażone są w nowoczesne technologie, które adaptują się do szerokiego spektrum warunków atmosferycznych. Opony całoroczne stanowią dobre rozwiązanie w umiarkowanych warunkach zimowych. |
Warunki użytkowania opony. Bez ich określenia nie ma mowy o przemyślanym wyborze

Jeśli chcecie coś zrobić dobrze, powinniście poświęcić temu odpowiednio dużo czasu. Jeśli chcecie dobrze wybrać opony na zimę 2024 roku, powinniście choć przez chwilę nad tym wyborem się zastanowić. W ramach tego zastanawiania się, bardzo ważnym jest odpowiedzenie sobie na 3 kluczowe pytania, które brzmią następująco:
- Jakich warunków na drodze spodziewacie się podczas nadchodzącej zimy? Chodzi tu konkretnie o warunki atmosferyczne, a dokładniej o ich efekty w postaci np. śniegu, oblodzenia, deszczu, czy wręcz przeciwnie – słońca i suchego asfaltu.
- Na jakich trasach będziecie poruszać się przez większość zimy? Czy są to trasy miejskie czy podmiejskie? Trasy szybkiego ruchy, a może górskie lub leśne serpentyny?
- Co może być największym problemem, na jaki natraficie podczas sezonu zimowego? Tu wszystko zależy od połączenia punktów 1. i 2., a więc od specyfiki konkretnych tras podczas sezonu zimowego.
Dopiero odpowiedzi na te pytania pozwolą Wam określić, czego tak naprawdę potrzebujecie. Czy powinniście twardo trzymać się opon zimowych, czy też może jednak sięgnąć po coraz popularniejsze opony całoroczne. Do tego dochodzą takie czynniki, jak preferowany przez Was styl jazdy, typ posiadanego auta oraz – co również warto wziąć pod uwagę – opinie ekspertów. Sęk jednak w tym, że ci eksperci często mają bardzo różne opinie na interesujący nas temat. Dlaczego?
Opony zimowe i wielosezonowe vs eksperci. Spór o to, który rodzaj opon będzie lepszy na zimę, toczy się w najlepsze

Jeden ekspert powie tak, drugi powie inaczej, a sam kierowca musi się w tym jakoś odnaleźć. Jedni eksperci bardzo zachwalają opony całoroczne, na przykładach pokazując, że ich zastosowanie szczególnie zimą ma duży sens. Inni z kolei kręcą nosami nad wielosezonówkami, mówiąc, że zimą liczą się wyłącznie zimówki. Dlaczego?
Jednym z ważniejszych argumentów za oponami zimowymi jest fakt, że przy temperaturze -10ºC opona wielosezonowa będzie równie twarda, jak opona letnia – to znaczy naprawdę bardzo twarda. Na tyle twarda, że straci swoje oryginalne właściwości i jazda na niej może być wręcz niebezpieczna. Do tego dochodzą różnice w rysunku bieżnika, który w oponach zimowych zawsze jest (a przynajmniej powinien być) nastawiony na typowo zimowe warunku, w tym również na kopny śnieg. Z oboma tymi argumentami co do zasady należałoby się zgodzić, gdyż w typowo zimowych warunkach opona zimowa zawsze okaże się wyborem najlepszym. Lepszym wyborem będzie również dla tych z Was, którzy rocznie pokonują sporo więcej niż te 20 tys. km. Przy takich przebiegach opona całoroczna może nie wytrzymać, a opona zimowa zimą będzie pracowała w idealnych dla siebie warunkach (w tym również w idealnym dla siebie oknie temperaturowym). Tu jednak koniecznie musimy dodać jedno istotne zastrzeżenie – nowoczesne technologie już dziś stosowane w oponach wielosezonowych klasy premium mocno wyrównują efekty tej rywalizacji. W jaki sposób?
Opony wielosezonowe i ich możliwości. Te najlepsze potrafią zadziwić swoimi właściwościami

Nowoczesne opony całoroczne klasy premium być może nadal nie mają podejścia do najlepszych na rynku zimówek, zwłaszcza w tych najsurowszych, zimowych warunkach, ale potrafią już robić takie rzeczy, o jakich jeszcze niedawno nikomu się nie śniło. Bo wyobraźcie sobie, że np. w takim modelu Michelin CrossClimate 2 mamy zastosowaną tzw. inteligentną mieszankę gumową, która zachowuje się zupełnie inaczej niż zwykła guma. Mieszanka ta reaguje inwersyjnie (odwrotnie) na temperatury powietrza i nawierzchni, twardniejąc w temperaturze wysokiej i zyskując na elastyczności w temperaturze niskiej. Dzięki temu opona całoroczna automatycznie dopasowuje się do warunków jazdy, w tym i do aktualnej pory roku. Do tego dochodzą rozwiązania takie jak ukryte lamele, otwierające się dopiero przy znacznym zużyciu bieżnika, zapewniając oponie przyczepność aż do końca. Brzmi kosmicznie? A przecież takie właśnie opony możecie u nas, na iParts.pl, już dzisiaj dostać.
FAQ
Kiedy najlepiej wymienić opony letnie na zimowe lub wielosezonowe?
Czas na wymianę opon letnich przychodzi w momencie, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej +7°C. Przy takich warunkach opony letnie zaczynają twardnieć, tracąc swoją elastyczność, a więc i właściwości. Opony zimowe lub wielosezonowe w tym momencie zaczynają pokazywać swoje prawdziwe możliwości, doskonale radząc sobie z niskimi temperaturami.
W jakich warunkach opony zimowe powinny być pierwszym wyborem kierowcy?
Opony zimowe są najlepszym wyborem w regionach, gdzie temperatury zimą regularnie spadają poniżej -10°C, a także tam, gdzie drogi są często pokryte śniegiem lub lodem. W takich warunkach opony zimowe, dzięki miękkiej mieszance gumy i skomplikowanemu bieżnikowi, zapewniają lepszą przyczepność i bezpieczeństwo.
W jakich samochodach warto założyć opony całoroczne na zimę?
Opony całoroczne mogą być dobrym wyborem do samochodów o umiarkowanej mocy, zwłaszcza w autach miejskich lub kompaktowych, które nie wymagają ekstremalnych osiągów w trudnych warunkach. W ostatnich latach opony całoroczne coraz częściej wybierają również właściciele aut sportowych lub usportowionych, które rzadko poruszają się po zaśnieżonych nawierzchniach, a które wymagają nieco twardszych gum niż opony zimowe.