Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Mijająca zima okazała się dla kierowców wyjątkowo łaskawa, ale kolejna już wcale taka być nie musi. Gdy przyjdą naprawdę niskie temperatury i duże opady śniegu, asfalt zamieni się w lodową rynnę, a do nas wrócą kierowcy z pytaniami o opony z kolcami. Czy jest to dobre rozwiązanie? Czy można na nich jeździć, a jeśli tak, czy warto się w nie zaopatrzyć? Na te właśnie pytania już teraz zamierzamy Wam odpowiedzieć.

Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Najważniejsze informacje

Opony z kolcami to rozwiązanie przeznaczone do jazdy w ekstremalnych zimowych warunkach, zapewniające lepszą przyczepność na lodzie dzięki metalowym kolcom osadzonym w bieżniku. Choć poprawiają stabilność pojazdu i ułatwiają ruszanie na oblodzonych drogach, mają też swoje wady – niszczą asfalt, generują hałas i mogą gorzej sprawdzać się na mokrych i suchych nawierzchniach. Alternatywą dla opon kolcowanych są wysokiej klasy opony zimowe oraz łańcuchy śniegowe, dozwolone w określonych warunkach.

Jak działają opony z kolcami? Jakie są wady i zalety kolcowanego ogumienia w samochodach?

Mamy w ofercie opony zimowe, mamy też łańcuchy śniegowe na koła. A czy mamy opony kolcowane? Ten typ ogumienia to odpowiednik obuwia himalaisty dla Waszego auta. W ich bieżniku umieszczone są małe, metalowe kolce wbijające się w lód i zapewniające ekstremalną przyczepność. Efekt? Auto wgryza się w oblodzoną nawierzchnię, a droga hamowania… no właśnie, czy droga hamowania na oponach kolcowanych faktycznie jest krótsza?

Zacznijmy od tego, z czego składają się kolce w tego typu ogumieniu. Kolce do kół mogą być wykonane z rozmaitych materiałów, jednak najczęściej będziecie mogli spotykać:

  • kolce stalowe – tanie i skuteczne, ale szybciej się zużywające;
  • kolce z węglika wolframu – bardziej odporne na ścieranie i dłużej zachowujące swoje właściwości.

Wady i zalety opon kolcowanych nie zależą za bardzo od tego, z jakiego typu kolcami będziecie mieć do czynienia. W obu wspomnianych wyżej przypadkach zaletami opon kolcowanych będą:

  • mistrzowska przyczepność na lodzie – tu żadna standardowa zimówka nie ma szans, choć opinie na ten temat nie są w pełni zgodne;
  • lepsza stabilność na oblodzonych zakrętach – a więc i znacząco mniejsze obawy o to, że auto wypadnie z drogi;
  • krótsza droga hamowania na lodzie – choć ta zaleta nie jest potwierdzana przez wszystkich i w każdych warunkach.

Zatrzymajmy się na moment przy tym ostatnim punkcie. W teorii kolce w oponie powinny ułatwiać hamowanie na lodzie, prawda? Otóż, niekoniecznie. Kolce z całą pewnością ułatwiają start, ruszanie i przyśpieszanie, ale z hamowaniem bywa różnie. Potwierdzają to eksperci biorący udział w testach opon kolcowanych na oblodzonych drogach.

Z czym jeszcze mogą mieć problem opony kolcowane? Jakie minusy wiążą się z ich używaniem? Przede wszystkim są to:

  • niszczenie asfaltu – kolce dosłownie „wgryzają się” w nawierzchnię, zostawiając w niej ślady;
  • hałas – jeśli ktoś lubi jazdę w ciszy, opony kolcowane zdecydowanie nie są opcją dla niego;
  • słabsza przyczepność na mokrym i suchym asfalcie – na suchych, odśnieżonych drogach zimówki radzą sobie dużo lepiej.

No, dobrze. Wiemy już, jakie są te opony kolcowane. Pora teraz sprawdzić, czy w ogóle możemy ich w Polsce używać. Co na to nasze krajowe przepisy?

Zobaczcie także „Na co należy zwracać uwagę przy wyborze opon zimowych? Jakie wnioski można wyciągnąć z dokładnego zbadania samego bieżnika?

Czy w Polsce można jeździć na oponach z kolcami? Gdzie na takich oponach jazda jest z pewnością dozwolona?

I tutaj dochodzimy do sedna całej sprawy. W Polsce bowiem, według obowiązujących przepisów, nie można używać opon z kolcami w ruchu drogowym. Zabrania tego kodeks drogowy, uwzględniający brak przystosowania naszych krajowych dróg do tego typu ogumienia. A gdzie opony kolcowane są legalne? Z pewnością możecie na nich pojeździć w:

  • Skandynawii (w Szwecji, Norwegii i Finlandii) – tam zimy są ostre, a drogi przystosowane do opon kolcowanych;
  • Rosji, Kanadzie, na Alasce – tam zima trwa dłużej niż lato, więc i opony z kolcami to często zwykły standard;
  • Austrii, Niemczech, Szwajcarii – ale tylko w niektórych górskich regionach są dopuszczalne i wyłącznie w określonych miesiącach oraz pod pewnymi warunkami.

Z tej wyliczanki łatwo zgadnąć, że opony kolcowane zakazane są nie tylko w Polsce, ale i w większości państw Europy.

A czy opony z kolcami mają dla siebie jakieś alternatywy? Jeśli nie możecie mieć opon kolcowanych, powinniście postawić przede wszystkim na wysokiej klasy opony zimowe, być może w razie potrzeby doposażone dodatkowo w łańcuchy śniegowe. Takie rozwiązanie jest w Polsce całkowicie legalne, ale i tu – jeśli chodzi o łańcuchy – koniecznym jest uzasadnienie w postaci mocno zimowych warunków.

Zainteresowani? Sprawdźcie nasz poradnik „Łańcuchy na koła od A do Z, czyli najważniejsze informacje o łańcuchach śniegowych dostępnych na polskim rynku motoryzacyjnym

Opony z kolcami vs. opony zimowe – które okażą się lepsze?

Porównajmy te dwa rozwiązania w kilku kluczowych aspektach:

Cechy

Opony zimowe

Opony kolcowane

Przyczepność na lodzie

Dobre

Lepsze

Przyczepność na śniegu

Lepsze

Dobre

Hamowanie na asfalcie

Lepsze

Słabsze

Komfort jazdy

Lepsze

Słabsze

Legalność w Polsce

Dozwolone

Niedozwolone

Na zakończenie pragniemy Wam przypomnieć, że najlepszym momentem na zakup nowych opon zimowych jest właśnie końcówka zimy i początek wiosny. To właśnie w tym momencie rozpoczynamy na iParts.pl wyprzedaż najnowszych, zimowych modeli i można je będzie u nas kupić z naprawdę solidnymi zniżkami – tak solidnymi, jak najlepsze opony zimowe na rynku!

FAQ

Czy opony z kolcami zużywają się szybciej niż standardowe opony zimowe?

Tak, opony kolcowane mogą zużywać się szybciej, zwłaszcza jeśli są użytkowane na asfalcie zamiast na śniegu i lodzie. Kolce stopniowo ścierają się i mogą wypadać, co obniża ich skuteczność. Dodatkowo agresywny bieżnik, często stosowany w tego typu oponach, również podlega szybszemu zużyciu w kontakcie z twardą nawierzchnią.

Jak wygląda proces montażu i demontażu kolców w oponach?

Istnieją dwa rodzaje opon kolcowanych – jedne mają fabrycznie wbudowane kolce, trwale osadzone w bieżniku, a drugie pozwalają na ręczny montaż i demontaż kolców. W przypadku drugiego typu kierowca może samodzielnie wkręcać i wyjmować kolce w zależności od warunków drogowych, co pozwala na bardziej elastyczne korzystanie z opon.

Dlaczego opony z kolcami nie sprawdzają się na mokrej nawierzchni?

Na mokrym asfalcie kolce nie mają odpowiedniej powierzchni do „wbicia się” w nawierzchnię, co powoduje zmniejszenie przyczepności i wydłużenie drogi hamowania. Dodatkowo kolce mogą zmniejszać kontakt gumy z nawierzchnią, przez co woda nie jest skutecznie odprowadzana spod opony, zwiększając ryzyko aquaplaningu.

Swoją przygodę z motoryzacją rozpocząłem w bardzo młodym wieku, w zaprzyjaźnionym warsztacie samochodowym. Obserwując pracę doświadczonych mechaników, zdobywałem wiedzę i umiejętności, co pomogło mi rozwijać moją największą pasję, jaką jest budowa aut, w szczególności silników. Dodatkową motywacją była chęć przeprowadzenia generalnego remontu silnika w moim pierwszym samochodzie – Toyocie Celicie. Ten projekt utwierdził mnie w przekonaniu, że droga, którą wybrałem, jest słuszna, a dalsze lata przynosiły kolejne sukcesy.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Uszkodzenie opony po wjechaniu w dziurę. Jak postępować i na co uważać w takim przypadku?

Uszkodzenie opony po wjechaniu w dziurę. Jak postępować i na co uważać w takim przypadku?

Być może dziurawe drogi nie są już w Polsce tak częstym zjawiskiem jak kiedyś, ale nadal się zdarzają. Zwłaszcza wiosną, gdy wraz ze śniegiem, miejscami znika też część asfaltu. I gdy ktoś wjedzie z impetem w taką wyrwę w drogowej rzeczywistości, uszkodzenie opony ma jak w banku. Co wówczas? Jak dochodzić odszkodowania za uszkodzoną oponę? W jaki sposób ubezpieczyciele próbują wykpić się od odpowiedzialności i jak bronić się przed tym przy użyciu przepisów prawa?

czytaj więcej >
Michelin Alpin. Cena, charakterystyka, opinie kierowców

Opony zimowe Michelin serii Alpin. Jak prezentują się pod względem ceny, charakterystyki i opinii kierowców?

Większość producentów opon samochodowych przyzwyczaiło nas do tego, że każdy kolejny model w danej serii jest poprawioną, unowocześnioną wersją poprzedniego. Tymczasem w przypadku opon zimowych Michelin Alpin mamy do czynienia z zupełnie odmiennym zjawiskiem. Tu kolejne modele są nie tyle nowsze, co po prostu inne – przeznaczone na inne warunki. Jakie jest to przeznaczenie opon Michelin Alpin 5, Michelin Alpin 6 i Michelin Alpin 7?

czytaj więcej >
Dębica Frigo. Cena, charakterystyka, opinie kierowców

Zimowe opony samochodowe z serii Dębica Frigo. Cena, charakterystyka, opinie kierowców, a może coś jeszcze przemawia za ich wyborem?

Od lat mówi się o tym, że w Polsce zimą króluje Dębica Frigo. Powiedzenie to wynika zarówno z ogromnej popularności tej serii opon, jak i z bardzo wysokich ocen przyznawanych im zarówno przez ekspertów, jak i przez samych użytkowników. Czy oceny te są zasłużone? Jaką charakterystykę posiadają poszczególne modele Dębica Frigo i jakie powinno być ich przeznaczenie?

czytaj więcej >
Jaki stojak na opony wybrać? Przegląd bezpiecznych rozwiązań

Jaki stojak na opony warto wybrać? Zobaczcie nasz przegląd bezpiecznych rozwiązań do domu lub garażu

Jak przechowujecie swoje opony? Układacie na regałach w garażu? Wynosicie na strych, czy też raczej trzymacie gdzieś w kącie w mieszkaniu? Żadna z tych opcji nie jest najlepsza. Może więc w końcu, przy następnej wymianie, warto pokusić się o odrobinę profesjonalizmu i wybrać jakiś fajny stojak na opony? Do wyboru macie kilka głównych typów i mnóstwo ich wariacji, które pozwolą Wam zadbać o opony oraz o dostępną przestrzeń za naprawdę przystępną cenę.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze