LETNI PŁYN DO SPRYSKIWACZY ZA 1PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

9
9
0
0
5
5
3
3
4
4
5
5
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "5"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Mijająca zima okazała się dla kierowców wyjątkowo łaskawa, ale kolejna już wcale taka być nie musi. Gdy przyjdą naprawdę niskie temperatury i duże opady śniegu, asfalt zamieni się w lodową rynnę, a do nas wrócą kierowcy z pytaniami o opony z kolcami. Czy jest to dobre rozwiązanie? Czy można na nich jeździć, a jeśli tak, czy warto się w nie zaopatrzyć? Na te właśnie pytania już teraz zamierzamy Wam odpowiedzieć.

Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Najważniejsze informacje

Opony z kolcami to rozwiązanie przeznaczone do jazdy w ekstremalnych zimowych warunkach, zapewniające lepszą przyczepność na lodzie dzięki metalowym kolcom osadzonym w bieżniku. Choć poprawiają stabilność pojazdu i ułatwiają ruszanie na oblodzonych drogach, mają też swoje wady – niszczą asfalt, generują hałas i mogą gorzej sprawdzać się na mokrych i suchych nawierzchniach. Alternatywą dla opon kolcowanych są wysokiej klasy opony zimowe oraz łańcuchy śniegowe, dozwolone w określonych warunkach.

Jak działają opony z kolcami? Jakie są wady i zalety kolcowanego ogumienia w samochodach?

Mamy w ofercie opony zimowe, mamy też łańcuchy śniegowe na koła. A czy mamy opony kolcowane? Ten typ ogumienia to odpowiednik obuwia himalaisty dla Waszego auta. W ich bieżniku umieszczone są małe, metalowe kolce wbijające się w lód i zapewniające ekstremalną przyczepność. Efekt? Auto wgryza się w oblodzoną nawierzchnię, a droga hamowania… no właśnie, czy droga hamowania na oponach kolcowanych faktycznie jest krótsza?

Zacznijmy od tego, z czego składają się kolce w tego typu ogumieniu. Kolce do kół mogą być wykonane z rozmaitych materiałów, jednak najczęściej będziecie mogli spotykać:

  • kolce stalowe – tanie i skuteczne, ale szybciej się zużywające;
  • kolce z węglika wolframu – bardziej odporne na ścieranie i dłużej zachowujące swoje właściwości.

Wady i zalety opon kolcowanych nie zależą za bardzo od tego, z jakiego typu kolcami będziecie mieć do czynienia. W obu wspomnianych wyżej przypadkach zaletami opon kolcowanych będą:

  • mistrzowska przyczepność na lodzie – tu żadna standardowa zimówka nie ma szans, choć opinie na ten temat nie są w pełni zgodne;
  • lepsza stabilność na oblodzonych zakrętach – a więc i znacząco mniejsze obawy o to, że auto wypadnie z drogi;
  • krótsza droga hamowania na lodzie – choć ta zaleta nie jest potwierdzana przez wszystkich i w każdych warunkach.

Zatrzymajmy się na moment przy tym ostatnim punkcie. W teorii kolce w oponie powinny ułatwiać hamowanie na lodzie, prawda? Otóż, niekoniecznie. Kolce z całą pewnością ułatwiają start, ruszanie i przyśpieszanie, ale z hamowaniem bywa różnie. Potwierdzają to eksperci biorący udział w testach opon kolcowanych na oblodzonych drogach.

Z czym jeszcze mogą mieć problem opony kolcowane? Jakie minusy wiążą się z ich używaniem? Przede wszystkim są to:

  • niszczenie asfaltu – kolce dosłownie „wgryzają się” w nawierzchnię, zostawiając w niej ślady;
  • hałas – jeśli ktoś lubi jazdę w ciszy, opony kolcowane zdecydowanie nie są opcją dla niego;
  • słabsza przyczepność na mokrym i suchym asfalcie – na suchych, odśnieżonych drogach zimówki radzą sobie dużo lepiej.

No, dobrze. Wiemy już, jakie są te opony kolcowane. Pora teraz sprawdzić, czy w ogóle możemy ich w Polsce używać. Co na to nasze krajowe przepisy?

Zobaczcie także „Na co należy zwracać uwagę przy wyborze opon zimowych? Jakie wnioski można wyciągnąć z dokładnego zbadania samego bieżnika?

Czy w Polsce można jeździć na oponach z kolcami? Gdzie na takich oponach jazda jest z pewnością dozwolona?

I tutaj dochodzimy do sedna całej sprawy. W Polsce bowiem, według obowiązujących przepisów, nie można używać opon z kolcami w ruchu drogowym. Zabrania tego kodeks drogowy, uwzględniający brak przystosowania naszych krajowych dróg do tego typu ogumienia. A gdzie opony kolcowane są legalne? Z pewnością możecie na nich pojeździć w:

  • Skandynawii (w Szwecji, Norwegii i Finlandii) – tam zimy są ostre, a drogi przystosowane do opon kolcowanych;
  • Rosji, Kanadzie, na Alasce – tam zima trwa dłużej niż lato, więc i opony z kolcami to często zwykły standard;
  • Austrii, Niemczech, Szwajcarii – ale tylko w niektórych górskich regionach są dopuszczalne i wyłącznie w określonych miesiącach oraz pod pewnymi warunkami.

Z tej wyliczanki łatwo zgadnąć, że opony kolcowane zakazane są nie tylko w Polsce, ale i w większości państw Europy.

A czy opony z kolcami mają dla siebie jakieś alternatywy? Jeśli nie możecie mieć opon kolcowanych, powinniście postawić przede wszystkim na wysokiej klasy opony zimowe, być może w razie potrzeby doposażone dodatkowo w łańcuchy śniegowe. Takie rozwiązanie jest w Polsce całkowicie legalne, ale i tu – jeśli chodzi o łańcuchy – koniecznym jest uzasadnienie w postaci mocno zimowych warunków.

Zainteresowani? Sprawdźcie nasz poradnik „Łańcuchy na koła od A do Z, czyli najważniejsze informacje o łańcuchach śniegowych dostępnych na polskim rynku motoryzacyjnym

Opony z kolcami vs. opony zimowe – które okażą się lepsze?

Porównajmy te dwa rozwiązania w kilku kluczowych aspektach:

Cechy

Opony zimowe

Opony kolcowane

Przyczepność na lodzie

Dobre

Lepsze

Przyczepność na śniegu

Lepsze

Dobre

Hamowanie na asfalcie

Lepsze

Słabsze

Komfort jazdy

Lepsze

Słabsze

Legalność w Polsce

Dozwolone

Niedozwolone

Na zakończenie pragniemy Wam przypomnieć, że najlepszym momentem na zakup nowych opon zimowych jest właśnie końcówka zimy i początek wiosny. To właśnie w tym momencie rozpoczynamy na iParts.pl wyprzedaż najnowszych, zimowych modeli i można je będzie u nas kupić z naprawdę solidnymi zniżkami – tak solidnymi, jak najlepsze opony zimowe na rynku!

FAQ

Czy opony z kolcami zużywają się szybciej niż standardowe opony zimowe?

Tak, opony kolcowane mogą zużywać się szybciej, zwłaszcza jeśli są użytkowane na asfalcie zamiast na śniegu i lodzie. Kolce stopniowo ścierają się i mogą wypadać, co obniża ich skuteczność. Dodatkowo agresywny bieżnik, często stosowany w tego typu oponach, również podlega szybszemu zużyciu w kontakcie z twardą nawierzchnią.

Jak wygląda proces montażu i demontażu kolców w oponach?

Istnieją dwa rodzaje opon kolcowanych – jedne mają fabrycznie wbudowane kolce, trwale osadzone w bieżniku, a drugie pozwalają na ręczny montaż i demontaż kolców. W przypadku drugiego typu kierowca może samodzielnie wkręcać i wyjmować kolce w zależności od warunków drogowych, co pozwala na bardziej elastyczne korzystanie z opon.

Dlaczego opony z kolcami nie sprawdzają się na mokrej nawierzchni?

Na mokrym asfalcie kolce nie mają odpowiedniej powierzchni do „wbicia się” w nawierzchnię, co powoduje zmniejszenie przyczepności i wydłużenie drogi hamowania. Dodatkowo kolce mogą zmniejszać kontakt gumy z nawierzchnią, przez co woda nie jest skutecznie odprowadzana spod opony, zwiększając ryzyko aquaplaningu.

Swoją przygodę z motoryzacją rozpocząłem w bardzo młodym wieku, w zaprzyjaźnionym warsztacie samochodowym. Obserwując pracę doświadczonych mechaników, zdobywałem wiedzę i umiejętności, co pomogło mi rozwijać moją największą pasję, jaką jest budowa aut, w szczególności silników. Dodatkową motywacją była chęć przeprowadzenia generalnego remontu silnika w moim pierwszym samochodzie – Toyocie Celicie. Ten projekt utwierdził mnie w przekonaniu, że droga, którą wybrałem, jest słuszna, a dalsze lata przynosiły kolejne sukcesy.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Kontrolka ciśnienia opon świeci? Sprawdź co zrobić. Czy można ją wyłączyć?

Co należy zrobić, gdy zapali się kontrolka ciśnienia opon w samochodzie? Czy można ją samodzielnie wyłączyć?

Zmieniliście opony z letnich na zimowe i na wyświetlaczu pojawiła się kontrolka ciśnienia w oponach? Spokojnie, coś podobnego to standard. Kontrolka ciśnienia w oponach zapala się niemal zawsze po takiej wymianie i całkiem często przy kilku innych okazjach? Co bywa przyczyną jej pojawienia się? Co zrobić, gdy już się pojawi i przede wszystkim czy można ją samodzielnie wyłączyć?

czytaj więcej >
Czy Policja może dać mandat za brak opon zimowych?

Czy można dostać mandat za brak opon zimowych? Z jakimi konsekwencjami muszą się liczyć kierowcy jeżdżący zimą na oponach letnich?

Za oknem zima, a na drogach śnieg, błoto, czasem i lód. Wszystko to razem oznacza, że opony zimowe powinny być już w powszechnym użyciu. A co, jeśli nie są? Czy kierowcę, który do tej pory nie wymienił opon letnich na zimowe czekają konsekwencje inne niż te wynikające wprost z warunków na drodze? Czy policja w Polsce może dać nam mandat za brak opon zimowych? Jakie inne konsekwencje prawne lub okołoprawne mogą wynikać z ich braku?

czytaj więcej >
Opona diagonalna czy radialna? Jakie są różnice między nimi?

Opona diagonalna czy radialna? Na czym polegają główne różnice między nimi?

Zdecydowana większość opon dostępnych w naszym internetowym sklepie motoryzacyjnym iParts.pl to opony radialne. Ale przecież nie jest to jedyny typ opon, jakie występują na polskim rynku. Oprócz opon radialnych, wciąż mamy jeszcze opony diagonalne. Co to za opony? Czym różnią się opony diagonalne od radialnych i jakie jest ich zastosowanie?

czytaj więcej >
Opony kierunkowe. Poznaj ich wady, zalety. Sprawdź jak poprawnie założyć

Opony kierunkowe – ich wady i zalety. Jak poprawnie założyć opony kierunkowe i z czym wiąże się ich użytkowanie?

Jak często, wybierając opony samochodowe, zastanawiacie się nie nad ich ceną, nie nad marką, ale nad ich typem? Jak często zadajecie sobie pytanie o powody, dla których warto byłoby postawić na opony kierunkowe? Jeśli niezbyt często, to właśnie teraz przyszedł czas, aby takie pytanie sobie zadać. Zobaczcie sami, kto i dlaczego powinien rozważyć wybór opon kierunkowych.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze