Automatyczne skrzynie biegów zbudowano m.in. po to, aby w jak największym stopniu odciążyć kierowcę podczas prowadzenia samochodu i aby był on jak najmniej zaangażowany w pracę układu napędowego. Zadaniem kierowcy ma być jedynie wybór kierunku. To, jak traktujemy przekładnię automatyczną przekłada się na długość i bezawaryjność jej działania. Bardzo czułe na uszkodzenia są przede wszystkim linki skrzyni biegów, które mogą przysporzyć sporo problemów.
Standardowe sterowanie skrzynią biegów
Standardowy mechanizm sterowania samochodową skrzynią biegów opiera się na systemie dźwigni, a w bardziej nowoczesnych rozwiązaniach stosowane są linki i cięgna skrzyni biegów (np. autobusy), gdzie przekładnia i jednostka napędowa znajdują się w części tylnej pojazdu, lub w ciężarówkach, w których skrzynia i silnik znajdują się z przodu, będąc częścią kabiny pasażerskiej dla uzyskania lepszego dostępu do nich.
W skład takiego mechanizmu wchodzi m.in. synchronizator oporów, linka dźwigni zmiany biegów (wybór przełożeń lub zmiana biegów) oraz rozmaite końcówki dla wzmocnienia linek. Synchronizator nazywany jest również łączem lub selektorem, i może być on poziomy, pionowy lub/i pochylony. Co ważne, linki skrzyni biegów odpowiadające za wybór i zmianę przełożeń różnią się między sobą budową i nie są wymienne.
Linka zmiany biegów służy do do mechanicznego przekazania energii ruchu (siły przesunięcia). To rdzeń linki bezpośrednio przekazuje siły, natomiast osłona służy jako prowadnica rdzenia oraz chroni go przez uszkodzeniami mechanicznymi.
Standardowe cięgna skrzyni biegów posiadają wysokiej jakości uszczelnienie, które uniemożliwia przedostanie się do wnętrza linki wilgoci oraz zanieczyszczeń, zapewniając jednocześnie lepszą charakterystykę i wydajność jej pracy we wszystkich warunkach temperaturowych. Wkładki dla pręcika i rurki (uszczelnianie rurki i pierścienia rdzenia na pręcie) wykonane są ze specjalnego polimeru, który uszczelnia i zapobiega kontaktowi metali między pręcikiem a rurką.
Sterowanie automatem w samochodzie
Za sterowanie automatyczną skrzynią biegów odpowiada manetka (selektora, łącza) oraz linka automatycznej skrzyni biegów (ciągnij-pchnij/push-pull). Niezbędny tryb pracy automatycznej przekładni jest wybierany za pomocą manetki. Przesuwanie uchwytu manetki do żądanego położenia poprzez linkę skrzyni biegów zmienia położenie odpowiedniej dźwigni w skrzyni. Zaletą tego mechanizmu sterowania jest możliwość umieszczenia manetki sterowania w wymaganym przez kierowcy miejscu (pozycji).
Automatyczne skrzynie biegów psują się najczęściej z powodu niewłaściwego ich użytkowania oraz nieprawidłowego lub spóźnionego serwisowania. W przypadku automatów operowanie przełożeniami należy ograniczyć do minimum. Im więcej manipulujemy przy drążku, tym większe prawdopodobieństwo uszkodzenia lub przyspieszonego zużycia skrzyni biegów. Konsekwencją nieprawidłowego użytkowania automatu może być również zniszczona linka sterowania automatycznej skrzyni biegów.
Typowe awarie linek dźwigni zmiany biegów
- Zerwanie – zazwyczaj spowodowane agresywnym stylem jazdy (np. ruszanie z wysoką prędkością). Z reguły po zerwaniu linki skrzyni biegów pojawia się charakterystyczny dźwięk dochodzący z miejsca jej położenia. W takiej sytuacji zmiana przełożeń nie będzie prawidłowo działać, a w zasadzie będzie niemożliwa.
- Uszkodzenie korozyjne - pojawia się w wyniku przedostania się wilgoci do wnętrza elementu. W takim przypadku zachodzą spore trudności w zmianie przełożenia lub pozycji pracy skrzyni biegów.
Sklep iParts.pl to szeroki wybór części zamiennych zarówno do automatycznej, jak i manualnej przekładni. Oferujemy cięgna skrzyni biegów w konkurencyjnej cenie rynkowej do każdego typu przekładni.