Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
10000+ produktów
Hamulec bębnowy, czyli hamulec dwuszczękowy wewnętrzny, to hamulec cierny segmentowy, w którym proces hamowania odbywa się na skutek tarcia wewnętrznej powierzchni obracającego się razem z wałem bębna hamulcowego z powierzchnią znajdujących się wewnątrz bębna nieobracających się szczęk, pokrytych dodatkowo okładziną cierną. Hamulec bębnowy to nadal jedno z najtańszych rozwiązań dostępnych na rynku, charakteryzujące się dodatkowo długimi przebiegami, nawet do 150 tys. km.
Hamulec bębnowy, pomimo swej przestarzałej konstrukcji, jest nadal używany w niektórych modelach samochodów, zazwyczaj na tylnej osi, a także w motocyklach, a nawet rowerach. Hamulec bębnowy jest najczęściej wykonany z żeliwa, stali lub aluminium. Najważniejsze elementy hamulców bębnowych to m.in. tytułowe bębny hamulcowe, szczęki hamulcowe, rozpieracz szczęk oraz sprężyna rozpierająca. Dociśnięcie szczęk do bębna odbywa się za pomocą rozpieracza podłączonego do mechanizmu sterującego. Rozwieracz powoduje nacisk na szczęki, które dociskają się do bębna. Za powrót oraz zapewnienie braku tarcia szczęk odpowiada sprężyna naciągowa.
Można wyróżnić następujące konstrukcje hamulców bębnowych ze względu na zamocowanie szczęk oraz cylindrów hamulcowych:
Hamulec bębnowy nie wymaga tak częstej wymiany elementów ciernych, jak w przypadku hamulca tarczowego. Jednak hamulec bębnowy ma większą podatność na przegrzewanie się, czyli tzw. brake-fading, co w rezultacie zmniejsza skuteczność hamowania pojazdu.
We wnętrzu bębna hamulcowego, który obraca się wraz z kołem, znajdują się dwie szczęki hamulcowe umocowane do nieobrotowej tarczy koła, których okładziny hamulcowe są umieszczone tuż przy powierzchni roboczej bębna. Szczęki rozpierane tłoczkiem hamulcowym trą o powierzchnię bębna hamulcowego inicjując tym samym proces hamowania. Za cofnięcie procesu hamowania odpowiedzialny jest układ sprężyn łączących szczęki.
Na najczęstsze awarie hamulców bębnowych wpływają m.in. ich zła eksploatacja, nieprawidłowy montaż, spadek ciśnienia w układzie hamulcowym czy też kiepska jakość użytych podzespołów. Do częstych usterek hamulców bębnowych można zaliczyć również nieszczelność cylindra oraz uszkodzone zawory sterujące.
Hamulce bębnowe znane są ze swojej trwałości oraz z tego, iż stanowią układ niemal bezobsługowy. Pamiętajcie jednak, że „niemal” to nie to samo co „zupełnie”! Hamulce bębnowe również wymagają okresowych przeglądów, konserwacji, a czasami nawet wymiany. Na szczęście nie są to czynności ani skomplikowane, ani wymagające pod względem finansowym.
czytaj więcej >Hamulce bębnowe przez wielu kierowców uważane są za rozwiązanie nieco już archaiczne. W rzeczywistości jednak stosuje je wielu producentów aut, zwłaszcza w modelach nieco lżejszych i o mniejszej mocy. O ile tylko poddawane są odpowiednim przeglądom i wymianom części, potrafią służyć bezawaryjnie przez bardzo długi czas. Problemem może być tylko samo rozebranie ich. Podpowiadamy, jak najlepiej się do tego zabrać.
czytaj więcej >Nierównomierny rozkład siły hamowania pojawia się z reguły właśnie w przypadku hamulców bębnowych. Niektórzy natychmiast widzą tego objawy, inni potrzebują negatywnego wyniku na przeglądzie. A co bywa najczęściej przyczyną całego problemu?
czytaj więcej >