Jarzmo rury wydechowej

Układ wydechowy w samochodzie, o którym większość kierowców zapomina, to jeden z ważniejszych systemów umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie każdego auta. Jego zadaniem jest tłumienie hałasu, transportowanie powstających w jednostce napędowej spali na zewnątrz oraz niwelowanie do minimum emisji szkodliwych dla atmosfery gazów cieplarnianych.

Współczesny układ wydechowy składa się przede wszystkim z rur kolektorowych, rur łączących, tłumika lub tłumików, katalizatora, uszczelek oraz bardzo ważnych z uwagi na stabilizacje całego układu obejm i chwytów mocujących. Jarzmo rury wydechowej jest odpowiedzialne za stabilność oraz wytrzymałość układu wydechowego.

Cybant rur wydechowych, czyli obejma zaciskowa na rurę, może mieć różne kształty oraz wymiary. Jest on zazwyczaj mocowany za pomocą nakrętek znajdujących się po obu stronach obejmy oraz płaskownika o grubości co najmniej 2 mm. Najczęściej poprzez obejmę łączona jest rura wydechowa wraz z tłumikiem układu wydechowego. W wielu modelach aut produkowanych przez francuskie marki wykorzystywane są tzw. francuskie obejmy stożkowe, w układach wydechowych których zastosowany został kielich oraz gruszka.

Wszystkie elementy samochodowego układu wydechowego, oprócz rur łączących, powinny posiadać gwarancję producenta odnośnie ich skuteczności działania oraz wysokiej jakości uzytych do ich produkcji materiałów, a także odpowiednie poświadczenia homologacyjne, świadczące o spełnieniu przez określone elementy Dyrektyw UE dotyczących redukcji hałasu.

Najpopularniejsi producenci

Jarzmo FAST
Jarzmo FA1
Jarzmo HJS
Jarzmo Metalcaucho
Jarzmo ERNST
Jarzmo EBERSPÄCHER

FAQ

Do czego wykorzystuje się jarzmo w układzie wydechowym?

Jarzmo układu wydechowego, często zwane również cybantem lub obejmą, stosowane jest do utrwalania łączeń rur wchodzących w skład poszczególnych elementów układu wydechowego. Element ten pozwala również na wzmacnianie konstrukcji całego układu, co przekłada się bezpośrednio na jego wytrzymałość oraz charakterystykę pracy. Tego typu rozwiązania stosuje się również w wielu innych układach oraz instalacjach, nie tylko tych występujących w samochodach.

Czy każdy układ wydechowy musi mieć jarzmo?

Nie, nie każdy układ wydechowy stosowany w samochodzie musi wykorzystywać jarzmo. Bardzo często projektanci oraz producenci stosują alternatywne rozwiązania, które bazują na różnego rodzaju obejmach i elementach zaciskowych. Przykładowo, wielu francuskich producentów stosuje tzw. francuskie obejmy stożkowe. Jeśli więc układ wydechowy naszego samochodu bazuje na innych elementach niż jarzmo, to przy jakichkolwiek naprawach jego wykorzystanie nie jest konieczne.

Ile kosztuje jarzmo układu wydechowego?

Ceny takich elementów jak jarzma układu wydechowego zaczynają się już od kilku złotych za sztukę. Koszt zakupu zależny jest oczywiście od wielu dodatkowych parametrów, wśród których możemy wyróżnić m.in. wersję oraz model samochodu, do którego dobieramy dany element, producenta części, a także materiał, z którego została ona wykonana. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo tysiące części pochodzących od renomowanych dostawców, które dostępne są w bardzo korzystnych cenach.

Jak dobrać jarzmo układu wydechowego do swojego samochodu?

Dobierają jarzmo układu wydechowego do swojego auta, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Wśród nich należy wymienić m.in. średnicę rury, na którą jarzmo ma zostać założone, a także sposób jego montażu. Na rynku dostępnych jest wiele jarzm o szerokim zastosowaniu, jednak dobierając części do swojego auta, zawsze warto starać się dobrać je z jak największą precyzją i starannością. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że wszystkie podzespoły pojazdu będą funkcjonować prawidłowo.

Jak zbudowane jest jarzmo układu wydechowego?

Budowa standardowego jarzma układu wydechowego jest bardzo prosta. Składa się ono z nagwintowanego na dwóch końcach i odpowiednio wygiętego pręta, fragmentu kształtownika wykonanego najczęściej ze stali, a także zestawu podkładek i nakrętek. Tak prosty w budowie element jest praktycznie niezawodny i zachowuje swoje właściwości przez bardzo długi czas. Na rynku dostępne są oczywiście różne rodzaje jarzm, które pasują do różnych modeli oraz wersji samochodów, a ich budowa może się między sobą nieznacznie różnić.