-10% NA UKŁAD KLIMATYZACJI ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

4
4
1
1
3
3
9
9
0
0
5
5
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czujnik liniowy A/F, czyli nowy rodzaj czujnika tlenu. Czym jest, jak działa i do czego jest wykorzystywany?

Aż trudno sobie wyobrazić to, jak wyglądałoby życie przeciętnego kierowcy (i nie tylko), gdyby nie sondy lambda. Te niewielkie czujniki dbają nie tylko o samochody, ale i o nas samych. A teraz, dzięki wprowadzeniu czujników A/F, potrafią jeszcze więcej. Co dokładnie?

Czujnik liniowy A/F - rodzaj czujnika tlenu. Czym jest, jak działa i do czego służy?

Wszystko tak na dobre zaczęło się w roku 1980, ponieważ to od tej daty każdy produkowany samochód musiał mieć co najmniej jedną sondę lambda. Wcześniej producenci również jakoś sobie radzili. Wszystko miało być po prostu odpowiednio wystrojone i działać prawidłowo. Wcześniej nikt nie przejmował się zbytnio zawartością szkodliwych związków powstających w efekcie niepełnego spalania paliwa. Spaliny były czymś oczywistym, a ich skład mało kogo interesował. Po 1980 zaszła wyraźna zmiana. Sondy lambda zaczęły czuwać nad tym, aby mieszanka paliwowo-powietrzna miała odpowiednie proporcje, co przekładało się m.in na pracę katalizatorów i dalej – na skład spalin. Najnowszą wersją tradycyjnej, znanej nam doskonale sondy lambda są sondy typu A/F (Air/Fuel), zwane również czujnikami liniowymi A/F. Co takie nowe czujniki potrafią?

Czym jest tradycyjna sonda lambda? Jakie jeszcze, oprócz czujnika A/F, znane są główne rodzaje tych sond?

Sondy lambda to czujniki współpracujące z systemem wtrysku paliwa, katalizatorem oraz elektronicznym modułem sterującym, czyli popularnym sterownikiem silnika. Ich zadaniem jest pomoc w uzyskaniu takiej proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej, która po spaleniu da jak najmniej szkodliwych substancji wchodzących w skład spalin. Sama sonda lambda w całym tym procesie odpowiada za monitorowanie składu wspomnianej mieszanki, badając na bieżąco proporcje paliwa do powietrza.

Sonda lambda Bosch

Sonda lambda Bosch

Dostępne obecnie na rynku sondy lambda można podzielić na 3 główne typy, którymi są:

  • Sondy lambda cyrkonowe – jest to chyba najprostszy i równocześnie najpopularniejszy typ sondy lambda spośród używanych. Daleko im również do doskonałości, głównie przez to, iż są stosunkowo wolne i praktycznie wykluczają możliwość utrzymania współczynnika lambda na wymaganym poziomie 1,00.
  • Sondy lambda tytanowe – są czujnikami pod wieloma względami podobnymi do sąd cyrkonowych, z tą różnicą, iż nie wymagają ciągłego kontaktu z otaczającym je powietrzem. Ta ich cecha sprawia, że chętnie używa się ich w pojazdach terenowych, przystosowanych m.in. do przepraw przez rzeki lub małe zbiorniki wodne.
  • Sondy lambda typu A/F – są to nowoczesne czujniki stworzone przez markę DENSO i pozwalające na przygotowanie pojazdu do naprawdę surowych norm emisji spalin. Ich największymi zaletami jest czułość pomiaru oraz wydajność.

Czujniki A/F to nowość, która zapewne już wkrótce stanie się standardem. Dążenie do maksymalnego ograniczenie emisji szkodliwych związków sprawi, że to właśnie ten typ czujników będzie wyznaczał trendy. Co dokładnie czujniki A/F potrafią?

Do czego służy liniowy czujnik A/F? Dlaczego skład mieszanki paliwowo powietrznej musi być na bieżąco monitorowany?

Wspominaliśmy już, że zaletami czujników A/F jest ich czułość (dokładność pomiaru) oraz wydajność. W porównaniu ze standardowymi sondami cyrkonowymi oznaczają spory przeskok technologiczny. Chyba najlepszym przykładem na ich wyższość jest sposób, w jaki dokonują pomiaru proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej.

Sonda lambda DENSO DOX-1449

Sonda lambda DENSO DOX-1449

Tradycyjne sondy lambda przesyłają do sterownika silnika dwie, pojawiające się często naprzemiennie informacje, czyli o:

  • nadmiarze ilości tlenu – w mieszance paliwowo-powietrznej jest zbyt dużo powietrza (jest mieszanką ubogą);
  • niedoborze ilości tlenu – w mieszance paliwowo-powietrznej jest za mało powietrza (jest mieszanką bogatą).

Komputer wie, że tlenu jest zbyt dużo lub zbyt mało, nie wie natomiast, jakiego poziomu są te różnice. Próbując dążyć do wyrównania wartości i osiągnięcia współczynnika lambda równego 1,00, zwykle przesadza w jedną lub drugą stronę. W ten sposób współczynnik stechiometryczny osiągany jest wyłącznie niejako w przelocie, na mgnienie oka. Czujniki A/F to zupełnie nowe podejście do problemu. Nie tylko bowiem informują ECU, że powietrza (tlenu) jest za dużo lub za mało, ale też mówią mu o tym, jakiego poziomu są te różnice. Na tej podstawie komputer może sobie np. wyliczyć brakującą ilość paliwa i utrzymać narzuconą proporcję przez dłuższy czas. W ten sposób współczynnik lambda 1,00 staje się faktycznie możliwy nie tylko do osiągnięcia, ale i utrzymania.

A dlaczego te wszystkie współczynniki i proporcje są takie ważne? Chodzi o ekologię, ale nie tylko. Współczynnik lambda określa, przy jakiej ilości powietrza całkowitemu spaleniu ulegnie jednostka (1 kg) paliwa. Jeśli powietrza będzie zbyt mało, paliwo nie spali się w optymalny sposób, co przełoży się m.in. na zwiększone obciążenie katalizatora i zwiększoną emisję szkodliwych związków chemicznych. Im bliżej współczynnika 1,00, tym lepiej dla katalizatora, dla kierowcy i dla nas wszystkich.

Oczywiście prawdą jest, że w celu uzyskania całkowitego spalania paliwa koniecznym jest doprowadzenie do komory spalania większej ilości powietrza, niż wskazywałyby na to równania stechiometryczne, jednak w przypadku dobrze odparowanego paliwa ciekłego jest to różnica na tyle minimalna, że można ją pominąć. Dzięki czujnikom A/F dążenie do idealnej równowagi pomiędzy paliwem a powietrzem jest o wiele łatwiejsze.

Popularne z kategorii Układ Wydechowy

Obejma układu wydechowego WALKER 82310
9,00 zł
5.0 (1 ocen)
Uszczelka rury wylotowej ELRING 077.470
15,00 zł
0 (0 ocen)
Sonda lambda BOSCH 0 281 004 148
302,00 zł
4.9 (27 ocen)
Sonda lambda BOSCH 0 258 986 602
186,00 zł
4.9 (27 ocen)
Uszczelka rury wylotowej WALKER 80035
9,00 zł
5.0 (2 ocen)
Obejma układu wydechowego HART 421 185
10,00 zł
0 (0 ocen)
Układ Wydechowy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Układ Wydechowy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Układ Wydechowy
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Samochód dymi na czarno. Co to oznacza? Co zrobić, gdy z wydechu leci czarny dym?

Czarny dym z rury wydechowej. Jaka jest tego przyczyna? Jak postępować w sytuacji, gdy z wydechu leci czarny dym?

Ze wszystkich barw dymu mogącego wydobywać się z rury wydechowej samochodu, największe wrażenie robi dym czarny. Dlaczego? Być może przez to, że czerń tego dymu potrafi być naprawdę imponująca i sprawiać bardzo groźne wrażenie. Czy jest się jednak czego bać?

czytaj więcej >
Strumienica samochodowa. Co to jest, co daje i czy warto ją zamontować?

Strumienica samochodowa. Czym jest, jakie daje korzyści i kiedy warto ją zamontować?

Marzy Wam się więcej mocy pod maską? A komu się nie marzy? Niektórzy kierowcy eksperymentujący z tuningiem mechanicznym zdecydowali się na strumienice właśnie w celu zwiększenia liczby koni mechanicznych. Czy słusznie? Jakie efekty można w ten sposób osiągnąć?

czytaj więcej >
Wymiana kryzy wydechu. Czy skorodowana kryza może być powodem głośnego układu wydechowego?

Wymiana kryzy wydechu. Czy skorodowana kryza może być powodem głośnej pracy układu wydechowego?

Układ wydechowy jest w swojej „zewnętrznej” części (rura wydechowa plus tłumiki) najszybciej korodującym podzespołem w każdym samochodzie osobowym. A najbardziej wrażliwym na korozję elementem wydechu jest kryza tłumika. Dlaczego?

czytaj więcej >
Co daje bandaż termiczny na wydech? Jak prawidłowo owinąć elementy wydechu?

Co daje bandaż termiczny na wydechu? Jakich bandaży należy używać i jak prawidłowo owijać poszczególne elementy układu?

Zastanawialiście się kiedyś nad owinięciem swojego wydechu bandażem termicznym? Jeśli tak, to zapewne wiecie dobrze, co jest efektem owinięcia wydechu takim bandażem, jak dobrać bandaż do silnika i w jaki sposób zabrać się za owijanie. Czy jednak na pewno wiecie to wszystko?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady