Moduł koła zębatego to parametr niezbędny do prawidłowego doboru współpracujących ze sobą zębatek, ponieważ moduł kół zębatych, bez względu na ich wielkość, musi być identyczny. Moduł koła zębatego to charakterystyczna wielkość koła zębatego stanowiąca odcinek średnicy okręgu podziałowego przypadający na jeden ząb koła.
Jaka rolę pełni koło zębate wałka rozrządu?
Układ rozrządu to precyzyjny mechanizm, który musi być dokładnie zsynchronizowany z działaniem wału korbowego oraz położeniem tłoków w poszczególnych cylindrach. Koło zębate wałka rozrządu pracuje w układzie rozrządu i jest napędzane za pomocą zębatego paska/łańcucha rozrządu.
Koło zębate rozrządu odpowiada za zamianę ruchu liniowego łańcucha/paska na ruch obrotowy elementu, do którego jest przymocowane. Koło w rozrządzie samochodowym napędza wał korbowy, wałki rozrządu, wałki wyrównoważające, pompę oleju oraz inne istotne podzespoły silnika. Koło zębate często stanowi element regulatorów faz rozrządu.
Jak rozpoznać zużyte koło zmiennych faz rozrządu?
Najszybciej można zdiagnozować problem z kołem zębatym zmiennych faz rozrządu po dźwiękach wydawanych przez jednostkę napędową. Jeżeli benzynowy silnik klekoce jak klasyczny diesel, wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia awarii rozrządu. Oczywiście nie musi to jednoznacznie wskazywać na uszkodzenie koła zmiennych faz rozrządu, jednak bardzo często takie objawy świadczą właśnie o takiej usterce.
Znając lokalizację koła zębatego, można z jeszcze większym prawdopodobieństwem potwierdzić zużycie tej części „na słuch” - nienaturalny dźwięk będzie dochodził właśnie stamtąd. Należy pamiętać, że zmiana brzmienia pracy jednostki napędowej jest zauważalna wyłącznie przy mocno rozgrzanym oleju silnikowym, co stanowi jeszcze jedną ważną wskazówkę do prawidłowego zdiagnozowania usterki.
Czy zużyte koło zębate zmiennych faz rozrządu należy wymienić?
Zużyte/uszkodzone koło zmiennych faz rozrządu musi zostać niezwłocznie wymienione na nowe. Należy zakładać nowe koło przy każdej wymianie rozrządu, ewentualnie co drugą, w zależności od marki auta.
Zalecamy jednak wykonywać taką operację wraz z każdorazową wymianą rozrządu z prostego powodu. Jeżeli nawet koło zębate wytrzyma dwa, a nawet trzy cykle pomiędzy wymianami rozrządu, i tak, wcześniej czy później, konieczna będzie jego wymiana, a ponieważ wiąże się to najczęściej z demontażem całego rozrządu i ponownym jego montażem, to taka usługa będzie jeszcze droższa niż wykonanie wymiany koła przy okazji serwisowania rozrządu.
Ile kosztuje kompletny rozrząd?
Cena za wymianę rozrządu zależy przede wszystkim od niezbędnych do zamontowania części, w tym paska lub łańcucha rozrządu, a także od pojemności silnika czy ilości cylindrów. W przypadku samochodu z silnikiem czterocylindrowym wymiana rozrządu to średnio koszt 1000-1500 zł. Podobna operacja w silniku ośmiocylindrowym to już koszt 4000 - 6000 zł.
Za wymianę kompletnego rozrządu w samochodzie osobowym trzeba zapłacić do 2000 złotych w przypadku rozrządów na pasku oraz do 6000 złotych dla systemu napędzanego łańcuchem.