Bez mechanizmu różnicowego w samochodzie, czyli tzw. dyfra, światowi producenci opon zarabialiby o wiele więcej niż obecnie na własnych produktach. Mechanizm różnicowy ma za zadanie kompensować różnicę prędkości obrotowej półosi kół osi napędowej w momencie pokonywania przez nie torów o różnych długościach. Mówiąc językiem bardziej przystępnym, bez dyferencjału pokonywanie zakrętów samochodem byłoby na dłuższą metę mocno utrudnione, jeśli nie niemożliwe.
Mechanizm różnicowy w samochodzie
Termin "dyferencjał" został zaczerpnięty od słowa dyferencja, czyli różnica. Mechanizm różnicowy nie jest wynalazkiem nowożytnym, a tym bardziej rozwiązaniem stworzonym wraz z rozwojem współczesnej motoryzacji. Według przekazów historycznych, dyfer pojawił się już przed wiekami, a jego autorami byli Chińczycy.
Głównym założeniem mechanizmu różnicowego jest umożliwienie samochodom sprawne pokonywanie zakrętów. Na osi napędzanej, w momencie, gdy auto pokonuje zakręt, koło zewnętrzne ma do przejechania o wiele dłuższa drogę niż koło od wewnętrznej strony. W rezultacie koło zewnętrzne musi obracać się szybciej niż to po stronie wewnętrznej. Mechanizm różnicowy w samochodzie powoduje, że oba koła nie obracają się z tą samą prędkością, a tym samym jedno z nich na osi napędzanej nie ślizga się po nawierzchni drogi. Ponadto zapobiega on powstawaniu niepożądanych naprężeń w układzie napędowym, co w konsekwencji prowadziłoby do częstych awarii, zwiększonego zużycia paliwa oraz szybkiego niszczenia ogumienia.
Budowa dyferencjału
Przekładnia różnicowa jest zbudowana z kilku stożkowych kół zębatych, umieszczonych w wirującej obudowie, a ta z kolei jest połączona z kołem talerzowym. Przeniesienie momentu obrotowego z przekładni oraz silnika na koła napędzane ma miejsce w chwili, gdy tzw. wałek atakujący napędza koła talerzowe za pośrednictwem specjalnej przekładni hipoidalnej.
W mechanizmach różnicowych montowanych w autach z napędem na przednią oś, koło talerzowe jest wyposażone w zęby proste lub skośne, zlokalizowane na zewnętrznym obwodzie wałka. Jest to opcja o wiele prostsza oraz tańsza zarówno w produkcji, jak i eksploatacji. W samochodach tylnonapędowych dyfer jest schowany w specjalnej metalowej obudowie, w charakterystycznym elemencie zawieszenia zwanym tylnym mostem. To rozwiązanie posiada krzyżak, na którym zamontowane zostały koła zębate, czyli satelity. Nazwa wzięła się ze sposobu, w jaki krążą one wokół tego elementu, powodując obrót kół zębatych, a w rezultacie przekazując napęd na koła samochodu. W momencie, gdy koła zaczynają obracać się z różną prędkością, wówczas satelity kręcą się dodatkowo na ramionach krzyżaka.
Mechanizm różnicowy to w zasadzie trwały element samochodu, pod warunkiem, że jest właściwie eksploatowany.
Popularni producenci przekładni różnicowych
- Topran
- LuK
- Corteco
- Elring
- MaxGear
- Vaico
- Febi Bilstein
Sklep iParts.pl to bogaty wybór przekładni różnicowych zarówno do przednio-, jak i tylnonapędowych aut. Dostępny mechanizmy różnicowe są fabrycznie nowe i pochodzą wyłącznie od sprawdzonych i godnych zaufania producentów elementów zawieszenia samochodowego. To najlepsza relacja ceny do jakości.
W iParts.pl kupisz trwały mechanizm różnicowy w doskonałej cenie rynkowej z gwarancją producencką. Zapewniamy profesjonalna obsługę, fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.