Skrzynia rozdzielcza jest często zamiennie nazywana reduktorem. Nie jest to jednak to samo. Samochodowa skrzynia rozdzielcza rozdziela napęd na cztery koła, natomiast reduktor redukuje przełożenia układu napędowego. Często, zwłaszcza w pojazdach terenowych, w skrzyniach rozdzielczych znajduje się właśnie reduktor. Wówczas mamy do czynienia ze skrzynią rozdzielczo-redukcyjną.
Skrzynia rozdzielcza w samochodzie
Skrzynia rozdzielcza samochodu to, tak naprawdę, niewielkich rozmiarów przystawka do skrzyni biegów, która służy do przenoszenia napędu na drugą oś, najczęściej przednią. Dodatkowo skrzynia rozdzielcza jest pośrednikiem w przeniesieniu momentu obrotowego na tylną oś. W środku skrzyni znajduje się przekładnia (łańcuchowa lub zębata), która wyprowadza z jej wnętrza drugi wał napędowy w do przedniej osi. W przypadku, gdy samochodowa skrzynia rozdzielcza nie jest wyposażona w żadne dodatkowe mechanizmy poza przekładnią, wówczas mamy do czynienia z układem z dołączonym napędem. Jeżeli jednak w skrzyni znajduje się mechanizm różnicowy, możemy mówić o układzie ze stałym napędem na cztery koła. W sytuacji, gdy w skrzyni rozdzielczej pojawia się dodatkowe przełożenie, mamy do czynienia z reduktorem.
Decyzja pomiędzy napędem na jedną oś, a napędem na obie osie odbywa się zazwyczaj z wykorzystaniem specjalnej dźwigni lub, w najnowszych konstrukcjach, jest sterowana elektronicznie. Podobnie rzecz się ma z wyborem pomiędzy trybem jazdy normalnej a terenowej. W nowoczesnych autach elektronika steruje praktycznie wszystkim, w tym również rozdziałem napędu pomiędzy osiami napędowymi, a czas reakcji takich rozwiązań jest liczony w milisekundach.
Reduktor w samochodzie
Reduktor skrzyni biegów to w zasadzie rodzaj skrzyni rozdzielczej, a cały mechanizm powinien być określany jako skrzynia rozdzielczo-redukcyjna. Jej zadaniem nie jest tylko rozdzielanie napędu na cztery koła, lecz również redukować wszystkie przełożenia w układzie napędowym. Standardowy reduktor terenowy posiada przełożenia mniej więcej 2:1, co tłumacząc na polski język oznacza, że każdy bieg w przekładni zostaje skrócony dwukrotnie. Można spotkać również reduktory np. o przełożeniach 15:1 czy też 4:1.
Reduktor skrzyni biegów skracając przełożenia, zwiększa siłę napędową na kołach auta i jednocześnie redukuje prędkość. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie większych możliwości uciągu samochodu, a tym samym łatwiejsze poruszanie się nim w terenie. Skrzynia redukcyjna skraca przełożenia do tego stopnia, że zazwyczaj jadąc w terenie nie korzysta się w ogóle z pierwszego biegu. Jest ona niezastąpiona podczas pokonywania stromych podjazdów oraz potężnych pochyleń terenu.
Popularni producenci skrzyń rozdzielczych i redukcyjnych
- Febi Bilstein
- SWAG
- Lemforder
- Vaico
- Corteco
- Delphi
Sklep Iparts.pl dostarcza najlepsze rozwiązania w zakresie układów napędowych i systemów zawieszenia na polskim rynku. Jeżeli interesuje Cię skrzynia rozdzielcza samochodu, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz.
Tylko w iParts.pl trwała skrzynia rozdzielcza oraz wydajny reduktor skrzyni biegów w doskonałej relacji ceny do jakości. Gwarantujemy profesjonalną obsługę, najniższe ceny, fachowe wsparcie techniczne oraz szybką realizację zamówienia.