Odpowiedzialny jest za to tzw. zespół sterowania automatem. Sterownik odpowiedzialny za realizację zmiany biegów otrzymuje sygnały pochodzące ze skrzyni biegów. Dodatkowo sprawdzana jest prędkość, obroty, temperatura oleju przekładniowego i inne czynniki odpowiadające za poprawną jazdę. Dzięki takim informacjom komputer steruje hydraulicznie zmianą przełożeń skrzyni biegów. Sterowanie automatyczną skrzynią biegów to proces ściśle zautomatyzowany, opierający się na odpowiednim oprogramowaniu, które często określa się mianem sterownika skrzyni automatycznej.
Jakie zadania spełnia mechanizm sterowania skrzynią biegów?
Układ sterowania odpowiada za łatwe przełączanie przekładni, pełne włączanie zazębień (przekładni lub sprzęgieł zębatych) oraz za takie przełożenia kinematyczne i dynamiczne, aby przesuniecie dźwigni, niezbędne do przełączania biegów, nie było zbyt duże, a także, aby siła, jaką kierowca musi wywierać na dźwignię, była możliwie mała. W mechanizmach zdalnego sterowania musi być uwzględniona możliwość regulacji długości dźwigni i cięgien w celu likwidowania skutków zużywania się elementów sterowania, kasowania luzów itp.
Jak są najczęstsze problemy ze sterownikiem skrzyni biegów?
O problemach ze sterownikiem może świadczyć wypadanie biegu w trakcie jazdy, falowanie obrotów silnika, szarpanie samochodu na niskich obrotach. W przypadku automatycznej skrzyni biegów mogą pojawić się również problemy z przełożeniami, przejście w tryb awaryjny, samoczynne zmieniania trybów oraz problemy przy odpalaniu silnika na pozycji P.
Ile kosztuje wymiana sterownika skrzyni biegów?
Najczęstsze usterki w obrębie skrzyni biegów dotyczą zużycia konwertera momentu obrotowego (sprzęgła hydrokinetycznego), elektronicznych sterowników oraz zaworów hydraulicznych. Usunięcie każdej z tych usterek pochłonie między 1 a 2 tys. zł (z robocizną). Średnio między 2 a 3 tys. Pełna regeneracja automatycznej skrzyni biegów to koszt od 5000 do nawet 15 000 zł. Tak szeroki przedział cenowy podyktowany jest wieloma czynnikami, w tym: liczbą usterek, modelem skrzyni, a także czasem potrzebnym na demontaż przekładni i późniejszy jej montaż.
Jak zresetować automatyczną skrzynię biegów?
Reset automatu polega na odpięciu klem od akumulatora oraz ich zwarciu, a następnie przekręceniu kluczyka w stacyjce na drugą pozycję. Należy odczekać 10-15minut i ponownie podłączyć akumulator. Po uruchomieniu jednostki napędowej należy pozwolić jej popracować około 5minut na obrotach biegu jałowego, a następnie wykonać jazdę próbną w pełnym zakresie obrotów.