Kiedy tylko temperatura powietrza zaczyna gwałtownie rosnąć, rośnie również liczba kierowców mających problemy z układem chłodzenia. Jeśli przez ostatnie lata nie dbali zupełnie o krążący w układzie płyn chłodniczy, to właśnie teraz przyjdzie im za to płacić rachunki. Bywa, że naprawdę wysokie.

W samochodowym krwioobiegu krążą dwa płyny odbierające ciepło od silnika. Pierwszym jest olej silnikowy, drugim jest płyn chłodniczy. O oleju silnikowym pisaliśmy już w naszym poradniku „7 pytań o oleje samochodowe. Co koniecznie powinniście o nich wiedzieć, a o co baliście się spytać swojego mechanika?”. Tam znajdziecie najważniejsze informacje o oleju oraz o zasadach jego eksploatacji. Nie możemy jednak zapominać o tym drugim chłodziwie, czyli o krążącym w układzie chłodzenia płynie chłodniczym. W odróżnieniu od oleju, odbiera on ciepło i smaruje elementy stałe silnika, chroniąc go przed przegrzaniem, korozją i stwarzając mu warunki do wydajnej, ekonomicznej pracy. Co koniecznie powinniście wiedzieć o płynie do chłodnic?

Spis treści

Jak i kiedy należy sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Każdy płyn samochodowy musi być utrzymywany na odpowiednim poziomie. Dotyczy to tak samo oleju, płyny hamulcowego czy płynu do chłodnic. Wiele z nich na skutek zwykłej, normalnej eksploatacji może znikać – podlegać zużyciu lub też wyciekać przez drobne nieszczelności układu. Ponieważ zaś niedobór płynu oznacza mniejszą efektywność tego układu, zadaniem kierowcy jest regularne kontrolowanie jego poziomu.

W przypadku płynu chłodniczego kontrola taka jest bardzo prosta. Pod maską, zwykle łatwo dostępny znajduje się zbiorniczek płynu chłodniczego. Zbiorniczek jest zbudowany tak, aby płyn był w nim dobrze widoczny. Jego linia odcina się na zbiorniczku i to po niej poznacie, jaki jest aktualny poziom chłodziwa w układzie.

Czy i ile można dolewać płynu chłodniczego do zbiorniczka?

W przypadku zauważenia jakichkolwiek braków – kiedy poziom płynu w zbiorniczku spada poniżej zaznaczonej linii minimum – płyn ten nie tylko można, ale wręcz trzeba dolewać. Uzupełnianie płynu to czynność banalnie prosta, choć należy tu zachować pewną podstawową ostrożność. I tak np.:

  • płyn dolewamy do zbiorniczka jedynie na wystudzonym silniku,
  • w przypadku zagotowania się płynu w układzie, nie odkręcamy zbiorniczka, dopóki auto nie ostygnie,
  • w skrajnych przypadkach, np. kiedy dojdzie do awarii termostatu lub pompy wody, w ogóle nie podnosimy maski samochodu, dopóki całe auto nie ostygnie.

Płyn chłodniczy dolewamy zawsze do poziomu maksymalnego zaznaczonego na zbiorniczku. Nie dotyczy to jedynie momentu płukania czy odpowietrzania układu.

Ile pracy wymaga samodzielna wymiana płynu w chłodnicy?

Obsługa układu chłodzenia nie jest niczym skomplikowany. Cała procedura wymiany płynu czy płukania układu możliwa jest do przeprowadzenia całkowicie samodzielnie i nieraz stosunkowo szybko. Płukanie mocno zaniedbanego układu chłodzenia jest wprawdzie znacznie bardziej czasochłonne, jednak nadal całkowicie możliwe do przeprowadzenia samodzielnie przez każdego kierowcę. Wszystko, czego będziecie w takich sytuacjach potrzebować, to:

Przepłukanie układu wybraną płukanką zajmie Wam od 15 do ok. 30 minut (zależnie od wskazówek producenta). Spuszczenie starego płynu i jednokrotne przepłukanie układu wodą demineralizowaną to kolejny kwadrans. Pamiętajcie jednak, że w przypadku bardzo zaniedbanych układów, do osiągnięcie zadowalającego wyniku będziecie potrzebować nawet 4-krotnego powtórzenia płukania wodą demineralizowaną. No i, rzecz jasna, odpowiedniego zapasu samej wody, zależnego od pojemności układu. A ta bywa różna i może sięgać nawet 9-11 litrów w dużych, 6-cylindrowych silnikach.

Jak często i po jakim przebiegu należy wymieniać płyn do chłodnic?

Płyn chłodniczy wymieniamy zgodnie z zaleceniami producenta auta oraz zaleceniami producenta używanego chłodziwa. Jeśli zakupiliście samochód używany, płyn chłodniczy powinniście wymienić bez względu na te wskazania zaraz po zakupie, a wcześniej porządnie przepłukać cały układ zgodnie z opisaną wyżej procedurą.

Czy poszczególne płyny chłodnicze można ze sobą mieszać? Których płynów mieszać ze sobą nie wolno?

Płyny do chłodnic dzielmy przede wszystkim według technologii ich produkcji. Obecnie na rynku znaleźć można płyny:

  • IAOT – produkowane na bazie krzemianu,
  • OAT – produkowane na bazie kwasów organicznych,
  • HOAT – płyny hybrydowe, łączące w sobie obie poprzednie bazy.

Zasadą główną jest zakaz mieszania ze sobą płynów chłodniczych produkowanych w różnych technologiach. Płyny chłodnicze produkowane w tej samej technologii, możecie mieszać ze sobą swobodnie, bez względu na ich kolor (kolor płynu nie jest tu żadnym wyznacznikiem).

Co zrobić w sytuacji awaryjnej, kiedy należy szybko dolać chłodziwa do układu chłodzenia, a odpowiedniego płynu nie ma pod ręką?

W sytuacji awaryjnej, jeśli nie macie pod ręką płynu chłodniczego, a musicie szybko uzupełnić jego poziom, możecie użyć samej, czystej wody demineralizowanej. Zwykła woda z kranu jest tu absolutną ostatecznością, wybieraną na zasadzie mniejszego zła. Pamiętajcie również, aby po takim awaryjnym dolaniu wody przepłukać starannie cały układ i zastąpić wodę prawdziwym, profesjonalnym chłodziwem.