Znajdź części
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Awaria rezystora dmuchawy. Jak można rozpoznać, że właśnie do niej doszło? W jaki sposób należy sobie radzić w takiej sytuacji?

Niesprawny nawiew w kabinie samochodu to spory problem zarówno latem, jak i zimą. Jazda z uszkodzonym nawiewem nie tylko powoduje dyskomfort, ale i pewne niebezpieczeństwo, gdyż może prowadzić do zaparowania szyb. Najczęstszą przyczyną tego typu problemów jest awaria rezystora dmuchawy, jednak nie zawsze to w nim należy upatrywać właściwego sprawcy. Jak rozpoznać, że mamy do czynienia z uszkodzonym rezystorem? Czy i kiedy jego wymiana jest konieczna?

Rezystor dmuchawy, nagrzewnicy - do czego służy, jak działa, objawy awarii

Jakie objawy mogą świadczyć o awarii rezystora dmuchawy? Jak prawidłowo zdiagnozować problem?

Pozornie zdiagnozowanie awarii rezystora dmuchawy jest bardzo proste, jednak w rzeczywistości są sytuacje, w których może to przysporzyć pewnych trudności nawet wykwalifikowanym specjalistom. Prostota diagnozy bierze się ze skutków, jakie awaria rezystora zwykle przynosi, a którymi są:

  1. Awaria sterowaniem siłą nawiewu – możecie zetknąć się z nie tak znowu rzadką sytuacją, kiedy to sterowanie siłą nawiewu w kabinie Waszego auta przestanie działać prawidłowo. Na czym będzie polegała nieprawidłowość jego działania? Zwykle wygląda to tak, że np. na 4-stopniowym panelu sterowania dmuchawa nie będzie włączać się na 1, 2 i 3 biegu nawiewu wentylacji, ale będzie uruchamiać się na 4. Co ciekawe, na 4 biegu wentylacja będzie działała normalnie, z siła odpowiednią dla tego ustawienia. Jeśli właśnie coś takiego Wam się przydarzy, pierwszym podejrzanym powinien być właśnie rezystor dmuchawy.
  2. Brak nawiewu z wentylacji – w tym przypadku powietrze nie będzie wydmuchiwane z nawiewu nie tylko na pierwszych 3 biegach wentylacji, ale w ogólne na żadnym. Problem w tym, że tutaj lista podejrzanych, którzy mogliby być odpowiedzialni za tego typu awarię, jest znacznie dłuższa nić w opisywanym wyżej przykładzie. Rezystor dmuchawy należy wprawdzie do tego grona, jednak już niekoniecznie od niego należałoby rozpocząć przesłuchania.

Diagnoza problemów z nawiewem w obu podanych przykładach powinna przebiegać według schematu, który często stosowany jest przez doświadczonych mechaników – sprawdzanie przyczyn rozpoczynamy od tych elementów, których naprawa lub wymiana sprawia najmniej problemów i stopniowo przechodzimy do tych najbardziej kłopotliwych. W przypadku nawiewu wentylacji oznacza to, że warto zacząć właśnie od rezystora dmuchawy lub bezpiecznika.

Co tak naprawdę może się zepsuć? Czy na pewno awarii uległ sam rezystor?

Choć tematem przewodnim tego poradnika jest rezystor dmuchawy, nie możemy zapominać o tym, że bardzo podobne objawy awarii przyniesie uszkodzenie innych elementów wentylacji. W przypadku awarii sterowania siłą nawiewu przyczynami mogą być również:

  • uszkodzenie panelu sterowania nawiewem (rzadko może się zdarzyć, aby uszkodzenie to dało dokładnie taki sam efekt, jak wyżej opisany, jednak nie można tego wykluczyć);
  • uszkodzenie silniczka dmuchawy.

Jeśli zaś chodzi o całkowity brak nawiewu z wentylacji, to oprócz uszkodzonego rezystora dmuchawy, identyczne objawy może również przynieść:

  • przepalony bezpiecznik (byłaby to najlepsza z możliwych, ponieważ najprostsza i najtańsza w usunięciu usterka);
  • uszkodzony przekaźnik (chodzi o przekaźnik pozwalający sterować dużym prądem za pomocą małego prądu);
  • awaria silnika dmuchawy (silnik ten odpowiada za tłoczenie powietrza do kabiny pojazdu);
  • zatkany wlot powietrza (wystarczy zablokowanie jednego z wlotów powietrza, by powietrze nie trafiało do kabiny);
  • uszkodzone przewody wentylacyjne (rozszczelnienie czy inne uszkodzenie tych przewodów może skutkować zanikiem nawiewu do poziomu niewyczuwalnego w kabinie).

Na szczęście konieczność sprawdzenia wszystkich tych elementów zdarza się niezwykle rzadko. Zwykle wystarczy ograniczyć się do tych najbardziej prawdopodobnych sprawców, czyli do rezystora dmuchawy i bezpiecznika.

Jak postępować w przypadku awarii rezystora dmuchawy? Czy wymiana tego elementu stwarza wiele problemów?

Rezystor dmuchawy to element, którego po uszkodzeniu nie naprawia się i nie regeneruje. Jedynym rozwiązaniem jest jego wymiana. Jeśli w Waszym aucie pojawiły się opisane przez nas objawy i wszystko wskazuje na to, iż jest to właśnie wina rezystora dmuchawy, możecie śmiało od razu zabrać się za wyszukiwanie nowego. W tym celu zapraszamy do naszego sklepu iParts.pl, gdzie znajdziecie rezystory dmuchawy w naprawdę dobrych cenach.

Uwaga! Choć naprawa rezystora dmuchawy mija się z celem, można spróbować ją przeprowadzić, aby nie pozostawać bez nawiewu do czasu zakupu nowej części. Pamiętajcie jednak, że taki naprawiany, zwykle polutowany rezystor, nie wytrzyma nigdy dłużej niż kilka dni.

Popularne z kategorii Ogrzewanie i Wentylacja

Filtr kabinowy FILTRON K 1111
27,00 zł
4.7 (46 ocen)
Filtr kabinowy FILTRON K 1111A
39,00 zł
4.7 (46 ocen)
Filtr kabinowy FILTRON K 1006
20,00 zł
4.7 (46 ocen)
Filtr kabinowy FILTRON K 1311A
38,00 zł
4.7 (46 ocen)
Filtr kabinowy FILTRON K 1210
22,00 zł
4.7 (46 ocen)
Filtr kabinowy FILTRON K 1079
25,00 zł
4.7 (46 ocen)
Ogrzewanie i Wentylacja w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Ogrzewanie i Wentylacja pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Ogrzewanie i Wentylacja
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
8 komentarzy
A co jeśli nie mogę wyłączyć wentylatora? Jedynie odpięcie kostki od wentylatora spowodowało jego wyłączenie, brak jakiejkolwiek reakcji z panelu sterowania
Witam kupiłem wczoraj taką zabawkę 1.6GDI 2020 rok a wieczorem się okazało ze nie ma nawiewu w kabinie w żadnym ustawieniu .Filtry sprawdziłem klima nie wykazała błędów ,dmuchawa pracuje prawidłowo na wszystkich biegach a w środku cisza....Może ktoś miał podobny przypadek ?
Godzinę temu uruchomiłem BMW auto 12 godzin na mrozie jak urochomiłem to dmuchawa zeo odzewu żaden biek po rozgrzaniu silnika i przejechaniu 3km załoczyła się i śmiga na każdym biegu jestem ciekaw jak będzie o 5 rano czy będzie działać a jest - 9 w tej chwili. Mam się już czym się martwić.
Witam a co zrobic jesli bezppieczniki od ogrzewania sa ok,cieplo i zimno daje ale nie nawiewa do auta,tylko czuć w luftach ze daje odpowiednia temperature dodam ze tak jest bez wzgledu na bieg wyzszy nizszy a dzwieku dmuchawy wlogole nie slychac bez wzgledu na regulacje
Sprawdziłem dmuchawę podpiąłem do baterii od wkrętarki i działa kupiłem nowy rezystor opornik dmuchawy i nie wieje bezpieczniki sprawdziłem już wcześniej co można jeszcze zima idzie i będzie bieda
Krotki nawiew cieplego powietrza podczas jazdy ,na postoju brak cieplego nawiewu.Termostat dziala dmuchawy tez .Sygnalizacja uszkodzenia sondy Lamda czy to ma wplyw na nawiew cieplego powietrza.Przy wlaczonym czujniku temperatury wskazuje 100 C i plyn w zbiorniczku zaczyna sie gotowac ,a przy wylaCzonym czujniku temp. plyn sie nie gotuje a ciagla praca wentylatorow.Pozdrawiam.
Sabb 93 wymieniłem rezystor dmuchawy i na początku było dobrze a po chwili zaczął chodzić nawet po wyciągnięciu kluczyka i teraz nie wiem co za przyczyna może być
Rzeczywiście winowajców całkowitego braku nawiewu wentylacji może być całkiem sporo. Sam kiedyś zauważyłem nieprawidłowości w jego działaniu, ale upały się skończyły, do zimy jeszcze trochę, a auto i tak na krótkie podjazdy to się zbytnio nie przejmowałem, do czasu aż kompletnie nawiew nie działał a szyby zaparowane tak, że nie dało się w ogóle ruszyć. W aucie to jednak wszystko trzeba mieć w 100% sprawne,

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze