-5% NA CZĘŚCI SAMOCHODOWE! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

1
1
1
1
0
0
9
9
3
3
5
5
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Belka skrętna - zobacz co musisz o niej wiedzieć

W segmentach aut popularnych jednym z najczęściej stosowanych typów zawieszenia tylnego jest belka skrętna. Jej sukces nie wziął się znikąd. Prosta konstrukcja pozwala producentom motoryzacyjnym zaoszczędzić pieniądze, zaoszczędzić przestrzeń i zaoszczędzić kierowcom kłopotu. Najmniej trwałą wersję rozwiązania stosują Francuzi. Jednak nawet z belką skrętną w Peugeocie czy Citroenie da się żyć.

Belka skrętna - zobacz co musisz o niej wiedzieć

Belka skrętna poza metalową tubą podatną na skręcanie składa się z dwóch wahaczy wleczonych zamontowanych za pomocą łożysk oraz drążków skrętnych pełniących funkcję resorów. W zawieszeniu tego typu stosuje się także sprężyny śrubowe, amortyzatory oraz elementy metalowo-gumowe. Mimo iż rozwiązanie najczęściej utożsamia się z samochodami francuskimi, w rzeczywistości jego autorami są inżynierowie Volkswagena. 

Twórcy belki skrętnej wyznaczyli sobie kilka celów. Chcieli stworzyć tylne zawieszenie w taki sposób, aby to okazało się trwałe, proste i tanie w obsłudze. Dodatkowo założeniem była maksymalnie kompaktowa forma. Im mniej miejsca pod podłogą zajmuje układ resorowania tylnej osi, tym większy jest bagażnik. Walka o przestrzeń była o tyle ważna, że belka miała być stosowana głównie w małych autach miejskich. Jakieś niedogodności? Sztywna konstrukcja w przeciwieństwie do układu wielowahaczy niestety nie jest w stanie wyważyć komfortu tłumienia nierówności z pewnym prowadzeniem. 

W większości przypadków belka skrętna jest uważana za pancerną. Bezawaryjnie pokonuje potężne przebiegi i poza wymianą amortyzatorów, sprężyn lub tulei nie wymaga praktycznie żadnej uwagi mechanika. Wyjątkiem od tej reguły są samochody Peugeota i Citroena. W ich przypadku najbardziej zawodnym rozwiązaniem okazuje się unikalne łożysko igiełkowe, na którym wspiera się wahacz. Objawy awarii? Auto może nerwowo reagować na szybkie ruchy kierownicą, zawieszenie zaczyna głośno pracować, podczas jazdy pojawiają się piski lub skrzypienie, a koło lub koła pochylają się górną częścią w stronę środka karoserii. 

Łożyska igiełkowe - gwóźdź do francuskiej trumny

Belka skrętna - zobacz co musisz o niej wiedziećO ile w pierwszej kolejności awaria dotyczy samych łożysk igiełkowych, o tyle z czasem te zniszczą sworzeń wahacza i zaczną uszkadzać kolejne elementy zawieszenia. Niezwykle ciężko jest w porę zauważyć uszkodzenie łożysk. Usterka w pierwszym etapie praktycznie nie daje żadnych objawów. Dlatego niektóre warsztaty specjalizujące się w naprawach belek skrętnych zalecają ich profilaktyczną wymianę. Zdaniem mechaników właściwy interwał powtarzania procedury to mniej więcej 80 - 90 tysięcy kilometrów. Koszt wizyty w warsztacie nie powinien przekroczyć 300 złotych. 

W momencie, w którym pojawią się objawy zużycia łożysk igiełkowych, uszkodzenia prawdopodobnie objęły już sworzeń wahacza i pojawiły się luzy na kole. W takim przypadku konieczna jest wymiana lub regeneracja belki skrętnej. Które z rozwiązań ma większy sens? Zdecydowanie naprawa. Fachowo wykonana przywraca mechanizmowi niemalże fabryczny stan i jest o wiele tańsza. Regeneracja wraz z demontażem i montażem zawieszenia kosztuje od 800 do 1200 złotych. Ostateczna kwota zależy od skali uszkodzeń. Zakup nowej belki prawdopodobnie będzie możliwy wyłącznie w autoryzowanej stacji obsługi i okaże się co najmniej kilkakrotnie droższy. 

W całej Polsce jest co najmniej kilkanaście warsztatów, które specjalizują się w regeneracji belek skrętnych montowanych w autach francuskich. Znalezienie właściwego punktu w pobliżu swojego miejsca zamieszkania nie powinno zatem stanowić problemu. Sam proces naprawy polega nie tylko na demontażu, piaskowaniu i ponownym zabezpieczeniu przed korozją elementów zawieszenia, ale także odtworzeniu zniszczonych powierzchni, odbudowie mocowania wahacza i doborze większych łożysk do wyrobionego otworu mocującego. Jedynym czynnikiem dyskwalifikującym regenerację belki skrętnej jest zaburzenie jej geometrii. Prace naprawcze w żaden sposób nie są w stanie przywrócić prawidłowego kształtu elementowi wykrzywionemu pod wpływem działania siły zewnętrznej.

Popularne z kategorii Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół

Tarcza hamulcowa ATE 24.0125-0158.1
231,00 zł
4.8 (137 ocen)
Łącznik stabilizatora LEMFÖRDER 26774 01
89,00 zł
4.9 (43 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4183
117,00 zł
4.9 (235 ocen)
Łącznik stabilizatora FEBI BILSTEIN 24122
44,00 zł
4.9 (26 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4295
139,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4276
95,00 zł
4.9 (235 ocen)
Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
14 komentarzy
Odnoszę wrażenie, że większość albo wszyscy uczestnicy tego forum nie mają zielonego pojęcia o motoryzacji! Fajnie byłoby żeby każdy przy swoim komentarzu/opinii dopisał jakie ma wykształcenie kierunkowe, podejrzewam, że wówczas okazałoby się, że najlepiej na samochodach znają się piekarze, górnicy, handlowcy, krawcy, historycy itd. itd. Ludzie lepiej pogadajcie sobie z kumplami "o dupie Marynie" przy piwku, będzie z tego lepszy pożytek dla Was, niż marnowanie miejsca na tym forum! Przecież wypisujecie takie bzdety, że "ręce i nogi opadają do samej ziemi"!!! Jeśli jeden z drugim nie macie wykształcenia technicznego o kierunku samochodowym to daj sobie spokój na ślinienie się o motoryzacji!!!! Czynny Rzeczoznawca Ekspert z 40-letnią praktyką. Pozdrawiam.
Tak czytam wasze wpisy na temat awaryjności francuskich aut i aż dziw mnie bierze skąd tyle pesymistycznych nastawień do tych aut.... Jeżdżę francuzami od kąt pamiętam i nigdy ale to przenigdy nie miałem z nimi problemów ..... Jako pierwszego miałem Citroena Xsare , drugi to Citroen C5 pierwszej generacji a teraz jeżdżę C4 i wiecie co? Albo nigdy nie jezdziliście tymi autami albo jezdziliście zbyt krótko aby coś o nich powiedzieć ..... Zawsze nimi jezdziłem od wymiany do wymiany standardowych czyli Rozrząd , olej oraz filtry i nigdy nie miałem z żadnych z nich problemów .... Jeżeli chodzi o samą C4 to tu są przypadłości od samego początku z głośną pracą tylnego zawieszenia belki skrętnej ale to kwestia przyzwyczajenia jednego jestem pewien żadne inne auto nie oddaje tyle komfortu jazdy co francuz , niby elektryka jest wadliwa , niby belka skretna itp: Ale Audi A6 ,A 4 czy innego Niemca może poza wyjątkiem Mercedesa i to też nie każdego zwyczajnie nie chciałbym , zapytacie dlaczego bo przecież to takie bardzo dobre auta itp bo to Niemiec itd: Otóz na pierwszy ogień idzie Audi A6 co tam się dzieje z elektryką a w szczególności z modułem komfortu to aż ciarki przechodzą po plecach to jak się zepsuje to nawet do auta nie wsiądziecie ale to jeszcze nic szyby same potrafią się otworzyc wszystkie w najmniej oczekiwanym momencie to dopiero elektryka jest super i dla jasności przepraszam jeżeli kogoś uraziłem ponieważ nie miałem na celu nikogo obrażać czy hejtować bo kazdy jezdzi czym uważa w A4 aluminiowe zawieszenie bardzo drogie w naprawach to tyle w mojej wypowiedzi ....
wszystkie elementy zawieszenia robiłem a belki nie, była pancerna a leki sztuk czy coś mnie wkurza a zawias tam był pancerny z tym co to auto przeżyło zemną za kółkiem to szok
Francuskie samochody zazwyczaj są awaryjne i ciężkie w naprawie. Podkreślam nie wszystkie ale większość. Niektórzy nie przepadają również za naprawą Japońskich aut ponieważ potrzeba do nich innych kluczy ale Francuskich to nienawidzą.
Niewiem ale po tym artykule jakoś słabo jestem nastawiony na francuskie samochody:).Ogólnie uważam, że to bardzo dobry artykuł i polecam go każdemu kierowcy.Mój znajomy ma francuza i bardzo często ma awarie.
Nam Citroena C5 wcześniej peugeota i jeżdżę francuzami już 10 lat. takiego komfortu jak w tych autach to nigdzie nie widziałem. W pracy jeździłem VW passatem i aż miło było się przesiąść do C5. przez 10 lat nigdy nie miałem problemu z tą belka a naprawy sporadyczne które się pojawiały nie robiły problemu z częściami, kasą, naprawą czy zwiększoną częstotliwością niż auto służbowe którym tylko ja jeździłem. Śmiem twierdzić iż vw nie robił więcej kilometrów niż moja cytryna ale za to częściej był w naprawie z pierdołami.
kupując francuskie auto trzeba mieć drugie tyle kasy na naprawy, awarie za awarią
wole standardową tylną oś, przynajmniej jak coś się zepsuje to nie wydam majątku
I jeszcze jedno, do autora Mączyńskiego - pańskie porównanie belki skrętnej do gwoździa do trumny stawia pod znakiem zapytania pańską wiedzę na temat mechaniki i motoryzacji w ogóle. Najlepsze są Volkswageny i Audi, które nie psują się wcale, a jeśli już to naprawia się je za grosze. Aż dziw bierze, po co produkuje się części zamienne do nich...
Nie bardzo rozumiem narzekania na belkę we "francuzach", jest jak jest ale koszty naprawy są równe lub mniejsze niż np. w Waszych ukochanych Audikach A4. Ile kosztuje naprawa wielowahaczowego, tylnego zawieszenia to sami wiecie. Ja cieszę się, że nie mam Audi/VW i bo to drogie w utrzymaniu i awaryjne samochody.
ten artykuł przekonuje mnie do tego żeby nie kupować francuskich samochodów, a szkoda bo niektóre bardzo mi się podobają
niby dobre niby nie, ale koszty robią swoje, dlatego wolę niemieckie samochody
jak się cieszę że nie mam francuskiego auta :)
Nie przypuszczałem że belkę skrętną wymyślili w fabryce VW. Mam Citroena i jeszcze nic z ta belka nie robiłem, ale widzę że trzeba będzie podjechać do mechanika na sprawdzenie jej.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze