Co dają nam oleje silnikowe klasy premium? Czy i kiedy warto je stosować?
Wiemy dobrze, iż bzdur wypisywanych lub wygadywanych na temat olejów silnikowych jest całe zatrzęsienie. Ich nagromadzenie sprawia, że macie prawo być mocno zdezorientowani za każdym razem, gdy przychodzi do kupna nowego oleju. Pora zacząć rozliczać się z całą tą dezinformacją, a zaczniemy od odpowiedzi na pytanie, czy warto inwestować w oleje klasy premium?
Czym różnią się oleje klasy premium od pozostałych?
Nie ma chyba ważniejszego elementu auta niż jego silnik. Olej zaś jest tym płynem eksploatacyjnym, który nie tyle dba o prawidłową pracę silnika, ale wręcz umożliwia mu pracę w ogóle. Każdy olej silnikowy spełnia dwie równoważne funkcje decydujące o tym, czy jednostka napędowa będzie mogła funkcjonować – chłodzi i smaruje, czy też raczej zapewnia odpowiedni filtr smarny. Funkcjami drugoplanowymi oleju silnikowego są: utrzymywanie jednostki napędowej w czystości i ochrona przed korozją.
Kluczem do realizacji przez olej silnikowy wszystkich wymienionych funkcji jest jego skład, a w szczególności tzw. baza. Im lepszej jakości jest używany przez Was olej samochodowy, tym lepiej dla Waszego silnika. Między bajki można włożyć historie o nowoczesnych olejach „rozszczelniających” stare silniki. Jakość oleju zwykle oceniana jest poprzez zawartość baz czysto syntetycznych. Oleje premium co do zasady powinny posiadać szczególnie wysoką zawartość tych właśnie baz, a co za tym idzie, charakteryzują się wyraźnie wyższą jakością niż oleje z mniejszą ich zawartością.
Co daje nam wysoka zawartość baz syntetycznych w olejach premium?
Różnica pomiędzy olejami z większą zawartością baz mineralnych (bazy mineralne – ze względu na ich korzystne właściwości chemiczne – posiadają praktycznie wszystkie oleje silnikowe, również te określane jako w pełni syntetyczne), a tymi z większą zawartością baz syntetycznych, nie jest wcale łatwa do zauważenia. Nadal jednak jest niezwykle istotna. Oleje z niższej półki, posiadające większą ilość bazy mineralnej – jeśli pochodzą od renomowanego producenta – są w stanie zapewnić smarowanie, chłodzenie, a nawet czyszczenie na równie wysokim poziomie, jak oleje klasy premium. Jednak te właśnie oleje z wyższej półki, dzięki większej zawartości bazy syntetycznej, charakteryzują się wyraźnie większą żywotnością.
Oleje premium są olejami, w których naturalny proces utleniania zachodzi znacznie wolniej, a przez to są znacznie wytrzymalsze. Nie oznacza to bynajmniej, że można ich nie wymieniać. Nic z tych rzeczy! Ale dzięki większej trwałości mocno zmniejsza się ryzyko tego, że olej przestanie spełniać swoje zadanie zanim przyjdzie pora jego wymiany. Nawet przy intensywnej eksploatacji olej premium powinien utrzymać odpowiednie właściwości smarne, chłodzące czy czyszczące. Ewentualna utrata tych właściwości, choćby na kilka tygodni przed wymianą oleju silnikowego, mogłaby się dla jednostki napędowej zakończyć katastrofą.
Jak rozpoznać, że mamy do czynienia z olejem premium?
Niestety, producenci olejów silnikowych w dalszym ciągu nie podają dokładnego składu, z którego wynikałoby jasno, jakie są proporce baz mineralnych do syntetycznych. Dlatego oprócz deklaracji producenta (której nie zawsze warto wierzyć), należy brać pod uwagę przede wszystkim renomę marki oraz cenę konkretnego oleju. Poważni producenci nie mogą pozwolić sobie na sprzedawanie produktu o jakości niższej niż zadeklarowana, gdyż mogłoby to poważnie zaszkodzić ich renomie. A jeśli chodzi o cenę, to oleje premium zawsze były i będą droższe właśnie ze względy na wyższą zawartość bazy syntetycznej, której produkcja jest znacznie bardziej kosztowna.
JANEK
Sławomir
Karol