Znajdź części

Krok 3 - Informacje potrzebne do właściwego wyboru typu auta, znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czujnik MAP Sensor. Co to jest, do czego służy i jakie są objawy jego uszkodzenia?

Czujniki MAP zaczęły się ostatnio cieszyć zaskakująco dużą popularnością. Coraz więcej osób zgłasza się do nas z pytaniami o MAP Sensor, choć nie każdy jest w pełni świadom roli i znaczenia, jakie czujniki te pełnią w nowoczesnych samochodach. Jak to więc w rzeczywistości wygląda? Czym jest i do czego służy MAP Sensor? W jaki sposób może dojść do jego awarii i po czym usterkę tę można rozpoznać?

Czujnik MAP Sensor - co to jest i do czego służy czujnik ciśnienia absolutnego

Czym jest MAP Sensor?

Nazwa MAP Sensor to skrót od Manifold Absolute Pressure Sensor, co należałoby przetłumaczyć jako „czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym”. Jest to jeden z wielu czujników otaczających nowoczesne jednostki napędowe całą siecią informacyjną, z której to sieci do sterownika płyną setki, a być może nawet i tysiące informacji o aktualnym stanie poszczególnych części, podzespołów, a także o warunkach ich pracy. MAP Sensor pełni w tej sieci niepoślednią rolę czujnika mierzącego ciśnienie powietrza w kolektorze dolotowym, którą to rolę przejął ok. 20 lat temu od używanych wcześniej czujników podciśnienia i nadciśnienia. Co udało się w ten sposób osiągnąć?

Czujnik MAP Sensor jest urządzeniem znacznie bardziej czułym niż czujniki podciśnienia i nadciśnienia, a przy tym pozwala określać panujące w kolektorze ciśnienie powietrza ze znacząco większą precyzją. Czujnik MAP jest bowiem w stanie określić ciśnienie w kolektorze niezależnie od ciśnienia atmosferycznego panującego na zewnątrz, co jest kluczem do zapewnienia silnikowi odpowiednich warunków pracy.

Do czego służy MAP Sensor i jaki jest jego wpływ na pracę silnika?

Czujnik MAP Sensor, o czym wspomnieliśmy już wcześniej, służy do pomiaru ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym jednostki napędowej. Jakie znaczenie mają uzyskiwane przez niego pomiary? Są to dana niezwykle ważne dla pracy silnika kierowanej przez sterownik. To właśnie do sterownika trafiają informacje z czujnika MAP i to na ich podstawie sterownik ustala parametry pracy jednostki napędowej. Wartości ciśnienia zmierzone przez MAP Sensor przekładają się na to, jaką dawkę paliwa sterownik poleci dostarczyć do komory spalania. Dawka ta musi być dobrana zgodnie z zapisanym w pamięci komputera przelicznikiem, który uwzględnia m. in.:

  • ciśnienie powietrza przepływającego przez kolektor dolotowy (wartość mierzona przez czujnik MAP),
  • poziom obciążenia jednostki napędowej.

Jakiekolwiek nieprawidłowości w obliczeniu właściwej proporcji powietrza i paliwa dla uzyskania odpowiedniej w danym momencie mieszanki paliwowo-powietrznej oznaczają, że silnik przestaje pracować prawidłowo. Stąd też czujnik MAP jest jednym z tych elementów, które mają istotny wpływ na działanie jednostki napędowej. Świadomi tego kierowcy i mechanicy często w przypadku nierównej pracy silnika podejrzewają m. in. uszkodzenie czujnika MAP. A ponieważ jest to część dosyć tania i łatwo wymienialna, wielu z nich decyduje się na jego wymianę tak na wszelki wypadek. W jakich sytuacjach warto się na coś takiego zdecydować?

Co może uszkodzić czujnik MAP i w jaki sposób objawia się jego awaria?

Największą wadą czujnika MAP jest jego wrażliwość na zanieczyszczenia. W przypadku całkowicie szczelnych układów dolotowych oraz dobrych, prawidłowo wymienianych filtrów powietrza nie stanowi to żadnego problemu, jednak wystarczy drobna nieszczelność, niechlujna wymiana filtra powietrza czy inne nieprawidłowości w eksploatacji i konserwacji tego układu, by sensor MAP uległ uszkodzeniu na skutek zabrudzenia.

Jego wrażliwość na zanieczyszczenia często daje się we znaki właścicielom starych i mocno sfatygowanych samochodów, w których stan kolektorów dolotowych pozostawia wiele do życzenia. Jakiego problemy zaczynają się wówczas pojawiać?

Dość typowymi, choć nie zawsze oczywistymi efektami uszkodzenia czujnika MAP Sensor, są:

  • szarpania silnika podczas przyśpieszania,
  • nagłe spadki mocy,
  • zwiększone zużycie paliwa,
  • gaśnięcie silnika pracującego na wolnych obrotach,
  • tzw. falowanie obrotów na biegu jałowym,
  • zapalanie się kontrolki check engine.

Każdy z powyższych objawów powinien Was skłonić do sprawdzenia stanu czujnika MAP, a w razie potrzeby do jego wymiany. Odpowiedni MAP Sensor każdy z Was znajdzie na iParts.pl, gdzie w razie potrzeby możecie w każdej chwili zasięgnąć porady jednego z naszych ekspertów.

Popularne z kategorii Czujniki

Czujnik poziomu oleju silnikowego HELLA 6PR 008 079-041
267,00 zł
5.0 (1 ocen)
Sonda lambda BOSCH 0 281 004 148
330,00 zł
4.8 (45 ocen)
Czujnik temperatury płynu chłodzącego FEBI BILSTEIN 32510
28,00 zł
5.0 (5 ocen)
Czujnik temperatury płynu chłodzącego HELLA 6PT 009 309-331
38,00 zł
0 (0 ocen)
Sonda lambda BOSCH 0 258 986 602
198,00 zł
4.8 (45 ocen)
Sonda lambda DENSO DOX-0119
129,00 zł
4.6 (16 ocen)
Czujniki w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Czujniki pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Czujniki
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
9 komentarzy
Witam. Bardzo profesjonalny artykuł mam problem z autem objawy by się zgadzały szukanie przyczyny przez dwóch mechaników nic nie dało mam podejrzenie zł przyczyną u mnie może być właśnie ten czujnik
Artykuł zwraca uwagę na czystość tego sensora, np. staranność w wymianie filtra powietrza itp. Proszę zatem wyjaśnić, jak to się ma do silników Diesla z EGR, w których kolektor i cała poprzedzająca ścieżka przypominają raczej rurę odpływową od kibla niż cokolwiek związanego z terminem czystość....
Czy to możliwe że przez uszkodzony czujnik nie pompuje mi turbo ? Ciśnienie doladowania 0.00 ;(((
Zastanawia mnie inna sprawa. Jeżdżę starym samochodem i nie wszystkie części idzie kupić. Czy taki czujnik idze zastosować z młodszych samochodów.
super opisane,autko mi gaśnie po chwili postoju ,wymieniłem juz przepływomierz i czujnik temperatury dolotu.Teraz jeszcze mapsensor i powinno być oki .Szkoda że od tego nie zaczołem bo oszczędił bym pieniążki
Oddałem auto do mechanika i dostałem informację że właśnie Teb czujnik padł. Z ciekawości czytań co robi i jakie problemy powoduje... Natrafiłem na ten opis. Świetny. Pozdrawiam autorów.
Potwierdzam, że strona iparts.pl nieustannie mnie zaskakuje. To nie tylko bogato wyposażony sklep motoryzacyjny, ale i doskonałe źródło wiedzy. Chociażby powyższy artykuł na temat czujnika MAP napisany prostym językiem i zawierający bardzo konkretne informacje.
Rzeczywiście niewiele osób wie czym jest i do czego służy Map Sensor, a wielu mechaników nie potrafi sprawdzić poprawności jego działania. Czujniki MAP zawodzą ponieważ są zatkane, zanieczyszczone czy po prostu uszkodzone. Jeśli wiec zauważymy opisane w tekście objawy uszkodzenia czujnika warto go wymienić na nowy – koszt nie jest duży, a sporo może zmienić.
Jak widać tak niewielki czujnik, a pełni tak ważną rolę. Przekonałem się sam, gdy jakiś czas temu silnik w moim samochodzie zaczął chodzić nierówno. Od razu pierwszym podejrzeniem mechanika był uszkodzony czujnik MAP, który faktycznie uległ awarii i trzeba było go wymienić. Super artykuły, dla osób interesujących się motoryzacją, można się dużo dowiedzieć

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze