Czy latem płyn chłodniczy, który odpowiedzialny jest za schładzanie silnika naszego samochodu może być zastąpiony zwykłą wodą? Wśród kierowców pojawiają się odmienne zdania na ten temat, więc postanowiliśmy jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

Okazuje się, że w codziennej eksploatacji samochodu powinniśmy wykorzystywać wyłącznie dedykowany płyn chłodniczy dla naszego modelu auta i chłodnicy. Woda, w porównaniu do specjalistycznego płynu chłodniczego charakteryzuje się o wiele gorszymi właściwościami cieplnymi oraz chemicznymi, a oprócz tego może w konsekwencji być szkodliwa w eksploatacji dla samej chłodnicy wody. Dlaczego tak się dzieje? Aby to zrozumieć, powinniśmy lepiej poznać zasady działania samego układu chłodzenia przeciętnego auta osobowego. 

Tradycyjny układ chłodzenia w samochodzie osobowym składa się z dwóch obwodów – małego oraz dużego. Tzw. "mały obwód" dotyczy wyłącznie silnika oraz układu ogrzewania wnętrza, podczas gdy "duży obwód" obejmuje te same elementy, a dodatkowo chłodnicę wody. Dopuszczenie płynu chłodniczego do tzw. "dużego obwodu" zależne jest od temperatury silnika oraz zachowania samego termostatu. Najczęściej termostat otwiera się (umożliwiając obieg płynu na tzw. "duży obieg") przy temperaturze z rzędu 80 st. Celsjusza, a przy 90 st. Celsjusza jest on już całkiem otwarty. 

Woda charakteryzuje się niższą temperaturą wrzenia w porównaniu z płynem chłodniczym, w wyniku czego silnik może ulec szybszemu przegrzaniu. Oprócz tego, woda negatywnie wpływa na aluminium, z którego najczęściej stworzone są współcześnie produkowane chłodnice, doprowadzając do powstawania korozji we wnętrzu chłodnicy. Działanie to jest o tyle szkodliwe dla chłodnicy, gdyż jest niezwykle trudne do wyłapania przez kierowcę. Płyny chłodnicze, w porównaniu do wody, zawierają liczne dodatki przeciwutleniające sprawiające, że nie będą one zachodziły w reakcje chemiczne z aluminium. Pamiętajmy także, aby nie zostawiać wody w chłodnicy przed nadejściem zimy. Płyny chłodnicze mają o wiele niższe temperatury zamarzania, które sięgają skrajnie niskich wartości, praktycznie nie spotykanych w naszym kraju, podczas gdy woda jest w stanie zamarznąć już przy minimalnych wartościach ujemnych. Niekiedy może okazać się, że chłodnica wody, która już raz zamarzła posiada liczne pęknięcia, które nie tylko wykluczą ją z dalszej eksploatacji, ale również sprawią, że niemożliwe będzie przeprowadzenie zabiegu regeneracji takiej chłodnicy, ze względu na zbyt liczne uszkodzenia. 

Pamiętajmy o tym, że płyn chłodniczy w naszym samochodzie polega okresowej wymianie. Wszyscy producenci zalecają jego wymianę co kilka lat, najczęściej co pięć. Przy wymianie płynu chłodniczego na nowy, należy korzystać z usług  znanych i cenionych producentów, gdyż jedynie takie działanie zagwarantuje nam bezproblemowe działanie na dystansie wielu, kolejnych tysięcy kilometrów.